Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek

Rusland als bruid

27 september 2005
Niet moedertje, maar 'bruid Rusland' staat centraal in het werk van veel Russische schrijvers en denkers van de twintigste eeuw. De politieke ontwikkelingen van de afgelopen eeuw in Rusland zorgden voor een tendens om het eigen land te zien als een onbereikbare bruid die gevangen werd gehouden door de Russische staat. Dat betoogt NWO-promovenda Ellen Rutten in haar proefschrift dat zij 13 oktober verdedigt aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Van de laatste Romanovtsaar tot Poetin - alle Russische leiders van de periode tussen 1900 en nu worden in de literatuur wel een keer voorgesteld in de rol van boze echtgenoot die het arme vrouwelijke Rusland tiranniseert. In de meeste gevallen gaat het in deze beelden eigenlijk om de rol van de Russische intellectuele elite, de intelligentsia, die zichzelf ziet als bruidegom van datzelfde vrouwelijke Rusland. Dat ontdekte Ellen Rutten in haar onderzoek naar het beeld van Rusland in literaire, filosofische, publicistische en esoterische teksten.

Verschillende vroeg twintigste-eeuwse schrijvers en denkers vergeleken hun rol ten opzichte van Rusland en het Russische volk met die van een minnaar die geen relatie met zijn vrouwelijke geliefde tot stand weet te brengen. Dit was het gevolg van een identiteitscrisis die inzette in de negentiende eeuw en die steeds nijpender werd in de jaren na 1900. Rutten laat zien dat deze gender-metafoor in de twintigste eeuw beklijft.

Poetin als tirannieke echtgenoot

Inmiddels dient de voorstelling van Rusland als bruid als geliefd onderwerp van spot en parodie in hedendaagse Russische romans en gedichten, maar ook in bijvoorbeeld recente films en songteksten. De rol van tirannieke echtgenoot wordt daarbij toebedeeld aan Russische heersers variërend van Lenin tot Poetin; die van de falende minnaar door hetzij de artistieke elite van voor de revolutie, hetzij de dissidenten van de jaren '70.

Ruttens studie toont aan dat de seksuele dimensie van de metafoor in kwestie steeds belangrijker wordt in de loop van de twintigste eeuw. Populaire hedendaagse schrijvers stellen Rusland voor als een jonge vrouw van vlees en bloed. De confrontatie met staat of intellectuele elite wordt voor hen een zuiver fysieke aangelegenheid, waarin het draait om het wel of niet beleven van een orgasme. Daar waar Rusland bij een vroeg twintigste-eeuwse dichter als Aleksandr Blok bijvoorbeeld nog vooral als een zwijgende, verheven vrouwelijke gestalte verschijnt, maakt Vladimir Sorokin van Rusland een heldin wier fysieke aantrekkingskracht en seksuele uitspattingen centraal staan.

..............................

Meer informatie bij:

* drs. Ellen Rutten (RUG, Slavische Talen en hun Letterkunde)
* t: +31 (0)20 42 82 866

* m:+31 (0)6 10 52 62 18

* ellenrutten@gmail.com

* Promotie 13 oktober

* Promotor prof. dr. J.J. van Baak