Ingezonden persbericht


Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

15-10-2005; Betreft 2e trainingsdag / startopstellingen Grand Prix Australië, circuit Phillip Island

ONTEVREDEN SMRZ (19E) VESTIGT HOOP OP 'WARM-UP'

TIJDWINST SACSHA HOMMEL BRENGT HEM NIET VERDER OP DE GRID (37E)

Aangepast tijdschema GP Australië:

Het tijdsverschil met Melbourne en omgeving, waar het circuit van Phillip Island gelegen is, bedraagt 8 uur. Maar het race-schema is iets anders dan tijdens de normale Europese GP's. De 125cc race start om 03.30 uur Nederlandse tijd, de 250cc race om 04.45 uur en degene die de MotoGP-coureurs LIVE willen zien moeten om 06.30 uur afstemmen op Eurosport (die traditiegetrouw ieder GP-weekeinde alle races live uitzendt). De NOS brengt zondagmiddag (16 okt.) samenvattingen van alle races.

Ondanks het feit dat Akuna-Molenaar coureur Jakub Smrz zijn Honda 0,7 seconden sneller rond liet gaan, was de Tsjech niet tevreden met zijn resultaat. "Vanmorgen in de vrije training bleef ik steken op mijn tijd van gisteren. Vanmiddag kwam ik wel wat verder, maar er had in totaal anderhalve seconde afgemoeten om dichter bij de top 10 te kunnen staan. Mijn 19e plaats nu is mijn minst goede van de afgelopen 5 GP's. Vrijdag liep het al niet op rolletjes en ook vandaag bleef het moeilijk om de juiste afstelling te vonden. De Dunlop banden voldoen zo rond de 20 graden perfect, maar bij het uitkomen van de vele snelle bochten doet mijn machine nog niet wat ik wil. We hebben de voorvork iets veranderd, dat voelde beter, maar daarmee werd de achterkant weer wat 'onrustiger'. Daardoor kon ik niet goed mijn lijn houden, wat weer tijd kostte. De ene verbetering leverde weer een ander probleem op. Dus moeten we moren de warm up training volop benutten om er méér uit te kunnen halen voor een goede set-up voor de race. Vorig jaar stond ik hier 14e getraind en draaide ik 0,3 seconde sneller. Op alle andere GP's zijn we altijd sneller geweest dan vorig seizoen, dus er moet hier méér uit te halen zijn", aldus Smrz, die hier in 2004 met 3 WK-punten naar huis ging met een 13e plaats aan de finish.

De 15-jarige in Phillip Island debuterende Duitser Sascha Hommel verbeterde zijn rondetijd in de 2e vrije training al 2,2 seconden, en lag daarmee op koers. "Maar vanmiddag kwam ik niet meer onder die tijd door. We hebben in de 2e tijdtraining eerste een type 120 achtervelg en band gebruikt met een breder loopvlak en langere omloop. Dat voelde wel goed aan maar was niet sneller. In de pitbox hebben we weer teruggewisseld naar de 115 Dunlop band. Dat voelde beter, maar ondanks het gevoel dat ik had alsof ik absoluut sneller rond was gegaan, gaven de chronometers anders aan. De vering en de banden bleken in orde en hoeven voor de race niet te worden aangepast. Aan de baan ben ik redelijk gewend, alleen moet ik in twee bochten nog echt op zoek naar de ideale lijn, want daar verlies ik nog wat", aldus Hommel. De pech die hem twee weken geleden in Qatar achtervolgde, toen hij vlak voor de start met een onwillige ontsteking te maken kreeg, is niet achterhaald, maar wel verholpen. "We hebben alles elektronica vervangen en alles gecontroleerd. Maar een fout in de bedrading of ontsteking hebben we niet kunnen achterhalen. Maar met 'vers' materiaal aan boord moeten we van dit probleem verstoken blijven", vult chef monteur Hans Spaan aan.

MotoGP: Hayden pakt derde pole met allersnelste ronde over Phillip Island

Nicky Hayden is nu de allersnelste coureur die een ronde over het legendarische Phillip Island circuit wist te voltooien nadat hij het pole positie record wist te verpulveren in de enige kwalificatiesessie voor de Polini Australian Grand Prix die vandaag verreden werd. De Amerikaan noteerde een tijd van 1'29.337 ondanks dat hij twee bochten voor het einde werd opgehouden door een langzamere coureur. Met zijn poging verbeterde hij Valentino Rossi's vorige record met 0,731 seconden en hij wist daarmee de Italiaan op een tiende achter zich te houden . "Mijn doel was een ronde onder de 1'29.5 maar de kwalificatiebanden werden steeds beter en met de laatste ging er echt helemaal voor," vertelde Hayden, die eerder dit seizoen ook in Laguna Seca en de Sachsenring van pole mocht vertrekken. "De motor is erg goed, de banden hebben genoeg grip en dan vind ik het echt leuk worden. Het is altijd fijn om op pole te staan maar dat wat morgen gaat gebeuren telt pas echt mee. Iedereen in het team levert zijn eigen bijdrage en ze staan allemaal achter me. Alles wat ik kan doen is een goede show proberen neer te zetten en zien wat er gebeurt."

Rossi werd in zijn snelste rondje ook opgehouden door een langzamer rijder en brak zelfs een potentiële pole ronde af voor nieuwe banden om daarna, terwijl er nog twee minuten te gaan waren, een laatste poging te wagen. Het lukte de wereldkampioen niet om zijn eerdere tempo te evenaren en moest zich tevreden stellen met een tweede startplaats met zicht op zijn vijfde opeenvolgende overwinning op dit circuit. Sete Gibernau kwam de eerste rij nog binnenvallen ten koste van zijn landgenoot Carlos Checa die het merendeel van de sessie wist te domineren en nu van de vierde plaats op de tweede startrij moet vertrekken. Colin Edwards wist bijna twee seconden van zijn beste tijd af te rijden na een problematische eerste dag en verzekerde zich van een start vanaf de tweede startrij tussen Checa en Max Biaggi die eerst nog flirtte met de eerste startrij voordat hij terugzakte naar de zesde plaats. Marco Melandri zal vanaf de achtste startplaats de strijd met Biaggi moeten aangaan voor de tweede plaats in het klassement nadat hij Rookie Toni Elias aan zich voorbij zag gaan. De jonge Spanjaard was nog steeds in goede vorm, na hersteld te zijn van een pols blessure, en behaalde zijn beste MotoGP kwalificatiepositie met zijn zevende tijd.

Wat verderop zal Chris Vermeulen na een imponerend optreden vanaf een veertiende plaats zijn MotoGP debuut maken als vervanger van de geblesseerde Troy Bayliss. De Australiër zat binnen een seconde van zijn Honda teamgenoot Alex Barros en zat maar 2,317 seconden van Hayden's pole tijd. Het ontzagwekkende tempo van de Amerikaan werd benadrukt door het feit dat WCM coureur Franco Battaini zich niet had weten te kwalificeren doordat het hem niet lukte om binnen de 107% van de pole tijd te komen. (Bron: www.motogp.com en www.racesport.nl)

Capirossi moet Turkse GP missen

Het Ducati Marlboro team bevestigde dat Loris Capirossi conditie stabiel was en dat hij comfortabel verblijft in het Cabrini ziekenhuis in Melbourne na zijn zware val in de eerste bocht tijdens de eerste vrije training op vrijdagochtend. De Italiaanse coureur liep bij zijn val verwondingen aan zijn borst op en heeft nog steeds een drain voor de bloeding in zijn rechter long. De verwachting is dat hij het ziekenhuis in een paar dagen mag verlaten maar nu is al bekend dat hij niet mee zal rijden in de eerste Turkse Grand Prix die volgend weekend verreden wordt. "Loris ligt nog steeds in het ziekenhuis en wordt goed verzorgd door de lokale doctoren en iemand van de Clinica Mobile, hij heeft wel wat pijn maar voelt zich verder wel goed," vertelde Ducati MotoGP project manager Livio Suppo. "We zullen in de komende dagen beslissen wanneer hij terug gaat naar Europa. Er zijn twee opties: Hij mag binnen een paar dagen vliegen terwijl de drain nog steeds aan zijn borst zit of we wachten ongeveer 12 dagen en vliegen zonder drain naar huis. Het is zeker dat hij Turkije zal moeten missen en dat betekent dat we op dit moment aan een vervanger zitten te denken voor die race."

250cc: Succesvolle thuiskomst voor Stoner

Casey Stoner zal morgen tijdens zijn thuis Grand Prix op Phillip Island vanaf de pole starten nadat hij in de laatste kwalificatietraining de snelste tijd wist te realiseren voor Jorge Lorenzo en Alex de Angelis. Stoner, die morgen op de racedag 20 jaar wordt, hoopt op een derde opeenvolgende overwinning om het gat te dichten naar kampioenschapleider Dani Pedrosa, die zesde werd vandaag. De Spanjaard Jorge Lorenzo is de enige Honda rijder op een de eerste rij, hij klokte de tweede tijd voor Alex de Angelis en de voorlopige pole man Sebastian Porto. De Fortuna Honda rijder bleef ongedeerd na een stevige valpartij in bocht 1, dit vlak nadat hij zijn snelste ronde neerzette. Zijn teamgenoot Hector Barbera eindigde als vijfde, nadat hij zijn kwalificatie tijd van vrijdag niet wist te verbeteren. Achter de als zesde geëindigde Pedrosa maken Andrea Dovizioso en Hiroshi Aoyama de tweede rij vol. Randy de Puniet en Roberto Locatelli werden negende en tiende respectievelijk. (Bron: www.motogp.com en www.racesport.nl)

125cc: Lüthi grijpt de pole

Nog hopend op de titel pakte Thomas Lüthi in de laatste kwalificatie sessies voor de 125cc vanmiddag de pole op het circuit van Phillip Island. Het was de vierde keer dit seizoen dat de jonge Zwitser de beste kwalificatie positie wist te behalen en de voorgaande drie keer won hij uiteindelijk ook vanaf deze startplaats de wedstrijd. De Elit GP team rijder zal dit ook morgen willen gaan proberen om daarmee de leiding in het kampioenschap weer over te nemen. Mika Kallio, zijn grootste rivaal voor de titel en huidige leider van de tussenstand met voorsprong van twee punten, zal als eerste van de tweede rij mogen starten, hij moest ook Mattia Pasini, Gabor Talmacsi en Marco Simoncelli op de start opstelling van morgen voor zich dulden. Pasini behaalde de voorlopige pole op vrijdagmiddag en leek ook vandaag weer sterk maar kon de beste tijd van Lüthi niet evenaren of verbeteren. Hij heeft een achterstand van 0.161sec op de pole. De winnaar van de vorige wedstrijd in Qatar, Talmacsi, is opnieuw de beste KTM coureur tijdens de kwalificatie, met een derde tijd voor Simoncelli, die eveneens op het podium stond op het circuit van Losail. Achter Kallio kwalificeerden zich Tomy Koyama en Mike di Meglio op een respectievelijk zesde en zevende positie, terwijl Lukas Pesek de achtste plaats wist te realiserenen de laatste positie op de tweede rij bezet. Fabrizio Lai en Joan Oliver completeren de top 10. (Bron: www.motogp.com en www.racesport.nl)

125cc Trainingstijden na de 2e dag:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd


1

T.LUTHI

SWI

Elit Grand Prix HONDA


1'37.543


2

M.PASINI

ITA

Totti Top Sport - NGS APRILIA


1'37.704


3

G.TALMACSI

HUN

Red Bull KTM GP125 KTM


1'37.731


4

M.SIMONCELLI

ITA

Nocable.it Race APRILIA


1'37.796


5

M.KALLIO

FIN

Red Bull KTM GP125 KTM


1'37.906


6

T.KOYAMA

JPN

Ajo Motorsport HONDA


1'37.930


7

M.DI MEGLIO

FRA

Kopron Racing World HONDA


1'37.983


8

L.PESEK

CZE

Metis Racing Team DERBI


1'38.177


9

F.LAI

ITA

Kopron Racing World HONDA


1'38.182


10

J.OLIVE

SPA

Nocable.it Race APRILIA


1'38.208


11

J.SIMON

SPA

Red Bull KTM GP125 KTM


1'38.239


12

A.RODRIGUEZ

SPA

Team Toth APRILIA


1'38.449


13

H.FAUBEL

SPA

Master Aspar APRILIA


1'38.649


14

R.DE ROSA

ITA

Matteoni Racing APRILIA


1'38.734


15

M.POGGIALI

RSM

Metis Racing Team GILERA


1'38.968


16

S.CORTESE

GER

Kiefer-Bos-Castrol Honda HONDA


1'39.020


17

A.MASBOU

FRA

Ajo Motorsport HONDA


1'39.107


18

A.BAUTISTA

SPA

Seedorf RC3 - Tiempo Holidays HONDA


1'39.107


19

A.ESPARGARO

SPA

Seedorf RC3 - Tiempo Holidays HONDA


1'39.249


20

N.TEROL

SPA

Caja Madrid - Derbi Racing DERBI


1'39.368


21

I.TOTH

HUN

Team Toth APRILIA


1'39.578


22

S.GADEA

SPA

Master Aspar APRILIA


1'39.610


23

L.ZANETTI

ITA

Skilled I.S.P.A. Racing Team APRILIA


1'39.656


24

J.CARCHANO

SPA

MVA Aspar APRILIA


1'39.701


25

P.NIETO

SPA

Caja Madrid - Derbi Racing DERBI


1'41.044


26

T.KUZUHARA

JPN

Angaia Racing HONDA


1'40.128


27

K.ABRAHAM

CZE

AB Cardion Team APRILIA


1'40.082


28

M.HERNANDEZ

SPA

Totti Top Sport - NGS APRILIA


1'40.272


29

G.PELLINO

ITA

Malaguti Reparto Corse MALAGUTI


1'40.412


30

F.SANDI

ITA

Angaia Racing HONDA


1'40.418


31

M.TUNEZ

SPA

MVA Aspar APRILIA


1'40.678


32

M.PIRRO

ITA

Malaguti Reparto Corse MALAGUTI


1'40.936


33

D.BONACHE

SPA

LG Mobile Ssmracing HONDA


1'41.172


34

A.IANNONE

ITA

Abruzzo Racing Team APRILIA


1'41.814


35

D.GIUSEPPETTI

GER

Semprucci Blauer USA APRILIA


1'42.145


36

B.LEIGH-SMITH

AUS

Leigh-Smith Racing HONDA


1'43.269


37

S.HOMMEL

GER

Arie Molenaar Racing HONDA


1'43.285


38

T.HATTON

GBR

Allect Racing HONDA


1'43.320

Not

(Out of 107%)


1'44.371

B.RIGOLI

AUS

Angelo's Aluminium Racing HONDA


1'45.550

R.MOLLER

AUS

JBD Racing HONDA


1'46.071

C.SCOTT

AUS

Scott Racing HONDA


1'47.132


250cc Trainingstijden = startopstellingen na de 2e dag:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd


1

C.STONER

AUS

Carrera Sunglasses - LCR APRILIA


1'32.756


2

J.LORENZO

SPA

Fortuna Honda HONDA


1'32.843


3

A.DE ANGELIS

RSM

MS Aprilia Italia Corse APRILIA


1'32.882


4

S.PORTO

ARG

Aprilia Aspar 250cc APRILIA


1'33.496


5

H.BARBERA

SPA

Fortuna Honda HONDA


1'33.117


6

D.PEDROSA

SPA

Telefonica Movistar Honda 250cc


1'33.624


7

A.DOVIZIOSO

ITA

Team Scot HONDA


1'33.733


8

H.AOYAMA

JPN

Telefonica Movistar Honda 250cc


1'34.134


9

R.DE PUNIET

FRA

Aprilia Aspar 250cc APRILIA


1'34.341


10

R.LOCATELLI

ITA

Carrera Sunglasses - LCR APRILIA


1'34.715


11

Y.TAKAHASHI

JPN

Team Scot HONDA


1'34.739


12

S.JENKNER

GER

Nocable.it Race APRILIA


1'34.998


13

A.DEBON

SPA

Wurth Honda BQR HONDA


1'35.028


14

S.GUINTOLI

FRA

Equipe GP de France - Scrab APRILIA


1'35.087


15

T.SEKIGUCHI

JPN

Campetella Racing APRILIA


1'35.104


16

S.CORSI

ITA

MS Aprilia Italia Corse APRILIA


1'35.225


17

C.DAVIES

GBR

Aprilia Germany APRILIA


1'35.710


18

A.BALDOLINI

ITA

Campetella Racing APRILIA


1'35.761


19

J.SMRZ

CZE

Arie Molenaar Racing HONDA


1'35.891


20

A.BALLERINI

ITA

Abruzzo Racing Team APRILIA


1'36.107


21

D.HEIDOLF

GER

Kiefer-Bos-Castrol Honda HONDA


1'36.192


22

M.GIANSANTI

ITA

Matteoni Racing APRILIA


1'36.318


23

M.CARDENAS

COL

Aprilia Germany APRILIA


1'36.547


24

A.TIZON

SPA

Wurth Honda BQR HONDA


1'36.631


25

A.VINCENT

FRA

Scuderia Fantic Motor GP FANTIC


1'36.756


26

E.NIGON

FRA

Team Yamaha Kurz YAMAHA


1'37.463


27

M.GINES

FRA

Equipe GP de France - Scrab APRILIA


1'37.611

Not

(Out of 107%)


1'39.248

M.KELLY

AUS

BP Ultimate/ASF Printing HONDA


1'39.266

N.CAJBACK

SWE

Team Yamaha Kurz YAMAHA


1'39.507

M.ROWLING

AUS

Turramurra Cyclery Racing YAMAHA


1'42.395

G.FERRO

ITA

Scuderia Fantic Motor GP FANTIC


1'59.674

MotoGP (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) Trainingstijden na Qualifying dag 2:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd

Topsn.


1

Nicky HAYDEN

USA

HONDA Repsol Honda Team


1'29.337


321.8


2

Valentino ROSSI

ITA

YAMAHA Gauloises Yamaha Team


1'29.443


324.0


3

Sete GIBERNAU

SPA

HONDA Movistar Honda MotoGP


1'29.729


323.5


4

Carlos CHECA

SPA

DUCATI Ducati Marlboro Team


1'29.775


332.0


5

Colin EDWARDS

USA

YAMAHA Gauloises Yamaha Team


1'29.943


324.3


6

Max BIAGGI

ITA

HONDA Repsol Honda Team


1'30.070


328.8


7

Toni ELIAS

SPA

YAMAHA Fortuna Yamaha Team


1'30.094


323.9


8

Marco MELANDRI

ITA

HONDA Movistar Honda MotoGP


1'30.322


323.5


9

Makoto TAMADA

JPN

HONDA Konica Minolta Honda


1'30.624


324.9


10

Shinya NAKANO

JPN

KAWASAKI Kawasaki Racing Team


1'30.628


319.0


11

John HOPKINS

USA

SUZUKI Team Suzuki MotoGP


1'30.667


313.1


12

Alex BARROS

BRA

HONDA Camel Honda


1'30.757


323.8


13

Olivier JACQUE

FRA

KAWASAKI Kawasaki Racing Team


1'31.079


318.1


14

Chris VERMEULEN

AUS

HONDA Camel Honda


1'31.654


319.5


15

Ruben XAUS

SPA

YAMAHA Fortuna Yamaha Team


1'31.728


318.2


16

Roberto ROLFO

ITA

DUCATI Team d'Antin Pramac


1'33.495


311.3


17

James ELLISON

GBR

BLATA Blata WCM


1'33.673


300.9

Not

(Out 107%)


1'35.590


19

Franco BATTAINI

ITA

BLATA Blata WCM


1'35.933


294.5


20

Kenny ROBERTS

USA

SUZUKI Team Suzuki MotoGP

niet getraind


21

Loris CAPIROSSI

ITA

DUCATI Ducati Marlboro Team

niet getraind

************