Gemeente Doesburg
week 42-2005
Nieuws uit het stadhuis, d.d. 19 oktober 2005, week 42.
BOUWEN EN WONEN
Vrijstellingsprocedure Leigraafseweg 15, sportschool
Burgemeester en wethouders van Doesburg geven kennis van het verzoek
om vrijstelling van het bestemmingsplan Beinum Bedrijventerrein 1990
ten behoeve van het realiseren van een sportschool in een deel van het
bedrijfspand aan de Leigraafseweg 15. Het verzoek is in strijd met de
voorschriften van het bestemmingsplan Beinum Bedrijventerrein 1990,
omdat een gebruik als sportschool niet in overeenstemming is met de
gebruiksbepalingen van het geldende bestemmingsplan.
Het college is voornemens hiervoor vrijstelling te verlenen
overeenkomstig artikel 19 lid 2 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening.
Het verzoek om vrijstelling en de ruimtelijke onderbouwing liggen met
ingang van 20 oktober 2005 gedurende zes weken ter visie op het
Publieksbureau, Ph. Gastelaarsstraat 2. Gedurende deze termijn kan een
ieder zijn/haar zienswijze tegen het voornemen om vrijstelling te
verlenen schriftelijk naar voren brengen bij burgemeester en
wethouders, postbus 100, 6980 AC te Doesburg. Indien u mondeling wilt
reageren, kan dit na afspraak met de heer A.J.A. Putker, tel. (0313)
481371.
Ontwerpbestemmingsplan Molenveld en De Ooi
Burgemeester en wethouders van Doesburg hebben, ingevolge artikel 23
lid 1 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, op 28 september 2005
kennis gegeven van de ter inzage legging van het
ontwerpbestemmingsplan Molenveld en De Ooi.
Het ontwerp voorziet in een herziening van het bestemmingsplan voor de
gronden welke globaal zijn gelegen ten zuiden van de provinciale weg
N317, ten oosten van de binnenstad, ten noorden van de Oude IJssel en
ten westen van de provinciale weg N338. Het bestemmingsplan heeft een
consoliderend karakter, waarbij de woonfunctie van de wijken Molenveld
en De Ooi centraal staat.
Het ontwerp ligt nog tot en met 9 november 2005 voor een ieder ter
inzage op het Publieksbureau, Ph. Gastelaarsstraat 2 te Doesburg.
Daarnaast zijn de meest relevante onderdelen van het
ontwerpbestemmingsplan ook terug te vinden op de website van de
gemeente Doesburg (www.doesburg.nl).
Aanvraag bouwvergunningen
De volgende aanvragen om bouwvergunning zijn ontvangen op:
* 6-10-2005, Koetsveldstraat 24: geheel vernieuwen en vergroten van
een bergruimte;
* 10-10-2005, Barend Ubbinkweg 9: vergroten en veranderen van een
stallingsruimte/opslagloods;
* 12-10-2005, Van Brakellaan 37: vergroten van een woning;
* 11-10-2005, Broekhuizerweg 5: plaatsen en vergroten van een
brandmuur;
* 7-10-2005, Paardenmarkt 16: vernieuwen van diverse onderdelen aan
de kap v/e rijksmonument.
Het publiceren van een aanvraag om een vergunning wil nog niet zeggen
dat de vergunning al is verleend. Er mag dan ook nog niet met de
uitvoering gestart worden. Tegen een aanvraag kan geen bezwaar worden
gemaakt, wel kunt u eventuele zienswijzen kenbaar maken.
Welstandscommissie te Doetinchem
De eerstvolgende zitting van de Welstandscommissie is gepland op
maandag 24 oktober 2005 in het stadhuis van Doetinchem. Tijdens deze
openbare zitting worden de bouwplannen en overige verzoeken welke niet
door de rayonarchitect onder mandaat zijn afgehandeld om advies
voorgelegd aan de Welstandscommissie. De agenda hiervoor kan de
vrijdag voorafgaand aan deze zitting worden opgevraagd bij Bouw- en
Woningtoezicht (0313 481362). Ook is deze dan te vinden op de website
van deze gemeente www.doesburg.nl.
BEZWAARSCHRIFTEN
Tegen de hiervoor vermelde besluiten kan binnen zes weken na datum van
bekendmaking een gemotiveerd bezwaarschrift worden ingediend. Het
bezwaarschrift dient te worden gericht aan het gemeentebestuur,
Postbus 100, 6980 AC Doesburg. Mochten hieromtrent nog vragen bestaan
(u wilt bijvoorbeeld eerst inzage in de stukken), dan adviseren wij u
telefonisch contact met ons op te nemen.
U kunt zich dan wenden tot de heer D.J. Lokhorst (tel. 0313 481 324).
WET MILIEUBEHEER
Bekendmaking ontwerpbeschikking
Burgemeester en wethouders van Doesburg maken bekend dat op 7 april
2005 een aanvraag voor een vergunning ingevolge de Wet milieubeheer is
binnengekomen van Amcor White Cap Nederland te Doesburg. Het betreft
hier een aanvraag om een nieuwe, de gehele inrichting omvattende
vergunning voor een metaalverwerkend bedrijf gelegen op het perceel
Verhuellweg 1 te Doesburg, registratienummer WM/050407.
De ontwerpbeschikking voorziet in het verlenen van de gevraagde
vergunning.
Ter inzage legging
Aanvraag, ontwerpbeschikking en andere terzake zijnde stukken liggen
met ingang van 20 oktober 2005 tot en met 16 november 2005 ter inzage
bij het Publieksbureau in het stadhuis, Ph. Gastelaarsstraat 2 te
Doesburg en na bovengenoemde datum, tot het einde van de termijn
waarbinnen beroep kan worden ingesteld tegen de beschikking op
aanvraag. De openingstijden van het Publieksbureau zijn als volgt:
maandag van 8.30 tot 14.30 uur én van 18.00 tot 19.30 uur, dinsdag t/m
donderdag van 8.30 tot 14.30 uur en vrijdag van 8.30 tot 12.00 uur.
Bedenkingen
Schriftelijke bedenkingen kunnen gedurende de inzagetermijn door een
ieder worden ingebracht bij het College van Burgemeester en Wethouders
van Doesburg, Postbus 100, 6980 AC te Doesburg. Degene die
schriftelijk bedenkingen inbrengt kan verzoeken dat zijn/haar
persoonlijke gegevens niet worden vermeld.
Binnen dezelfde termijn kan verzocht worden om een hoorzitting te
houden. Tijdens deze zitting worden de aanwezigen in de gelegenheid
gesteld tot een gedachtewisseling over het ontwerp van de beschikking.
Tevens kan men mondeling bedenkingen inbrengen.
VERKEER
Halve Maanweg: tijdelijk parkeerverbod
Burgemeester en wethouders van de gemeente Doesburg hebben besloten
met ingang van vrijdag 14 oktober 2005 00.00 uur een tijdelijk
parkeerverbod in te stellen aan de oneven zijde van de Halve Maanweg /
zijde Woon- Service IJsselland vanaf de VOP / zebrapad tot en met de
inrit Mauritsveld.
De maatregel is noodzakelijk vanwege de voortschrijdende
bouwactiviteiten op de bouwlocatie Mauritsveld.
Op deze wijze wordt de manoeuvreerruimte voor zwaar bouwverkeer
gewaarborgd, dat nu en de komende periode van en naar de bouwlocatie
Mauritsveld moet. Ook het risico op schade aan geparkeerde autos wordt
op deze wijze voorkomen.
Uiteraard zal de (parkeer)politie hierop de komende tijd verscherpt
handhaven.
OVERIGE MEDEDELINGEN
Een wijkraad Zuidelijk Molenveld hoeft zich niet te vervelen!
Op maandagavond 24 oktober komt op het stadhuis een groep bewoners uit
het Zuidelijk Molenveld bijeen om te bekijken of binnenkort een eigen
wijkraad kan worden opgericht. Naar aanleiding van de onlangs door de
gemeente gehouden wijkavonden hebben zich ongeveer acht personen
gemeld die wel iets voor hun wijk willen gaan betekenen. Om een indruk
te krijgen van wat een wijkraad zoal doet is een afvaardiging van de
reeds actieve wijkraad Noordelijk Molenveld uitgenodigd.
Aan themas geen gebrek in het Zuidelijk Molenveld! Tijdens de
wijkavonden in september bleek dat het er erg plezierig wonen is, maar
de bewoners legden wel ook de nodige wensen op tafel. Zo wil men
aandacht voor verkeersveiligheid, voor het groen, voor onderhoud van
de openbare ruimte, voor voldoende parkeerruimte en voor betaalbaar
wonen.
Mensen die mogelijk iets willen betekenen binnen de wijkraad Zuidelijk
Molenveld zijn van harte welkom om er maandag 24/10 bij te zijn!
De bijeenkomst start om 19.30 uur in de burgerzaal en de koffie staat
klaar.
Gelieve u van tevoren op te geven bij de Publieksbalie van het
stadhuis, tel. 481 313.
Gemeentelijke financiële regelingen 2005 voor mensen met een laag
inkomen.
Deze publicatie bevat informatie over de gemeentelijke financiële
regelingen in 2005 voor inwoners van Doesburg van 21 jaar of ouder met
een laag inkomen.
Tot 1 december 2005 kunnen aanvragen ingediend worden voor de
regelingen jaar 2005.
Algemeen
Alles wordt duurder, maar iedereen moet mee kunnen komen in onze
samenleving. Daarom heeft de gemeente Doesburg er voor gezorgd, dat
meer mensen met een laag inkomen in aanmerking kunnen komen voor een
vergoeding. Daarnaast zijn de regelingen zo eenvoudig mogelijk
gemaakt.
De regelingen:
* Reductieregeling
* Regeling duurzame gebruiksgoederen voor 65-plussers
* Regeling schoolkosten kinderen
* Regeling chronische zieken, gehandicapten en ouderen (65+)
Wie komt in aanmerking voor één of meerdere regelingen?
Inwoners van Doesburg van 21 jaar of ouder, die in het jaar 2005 een
inkomen of uitkering ontvangen dat niet hoger is dan 115% van de van
toepassing zijnde bijstandsnormen (sociaal minimum). Dat is op dit
moment (norm per 1 juli 2005) netto per maand (vakantiegeld en
kinderbijslag niet meerekenen):
---
--------
* echtpaar/samenwonenden 1.263,36 per maand;
* één-oudergezin 1.137,02 per maand;
* alleenstaanden van 21 jaar en ouder (met eigen
huishouding) 884,35 per maand;
* voor medebewoners van 21 jaar en ouder 758,02 per maand;
* alleenstaande boven de 65 jaar (met eigen huishouding) 951,95 per
maand;
* alleenstaande ouders boven de 65 jaar 1.199,06 per maand;
* echtpaar/samenwonenden boven de 65 jaar 1.336,77 per maand;
* echtpaar/samenwonenden waarvan één persoon boven de 65 jaar
1.336,77 per maand.
---
--------
Als inkomen wordt beschouwd: netto loon, alle heffingskortingen van de
belastingdienst (niet meegerekend worden de kinderkorting en de
aanvullende kinderkorting), overwerkvergoedingen, pensioen,
(winst)uitkeringen en dergelijke, maar ook rente en alimentatie.
Vermogen
Het toegestane vermogen bedraagt 5.105,00 voor een alleenstaande en
10.210,00 voor alleenstaande ouders en gehuwden/ongehuwd
samenwonenden. Onder vermogen wordt bijvoorbeeld beschouwd:
spaartegoed, saldi bank/girorekeningen, waardepapieren, lijfrente
premies. De overwaarde van de eigen woning wordt bij deze regelingen
niet als vermogen beschouwd.
Wie komt niet in aanmerking voor één of meerdere regelingen?
Er is een beperkt aantal personen waarop de regelingen niet van
toepassing zijn (o.a. degenen die onder de Wet Studiefinanciering
vallen, zelfstandig of samenwonende jongeren en alleenstaande ouders
beneden de 21 jaar en personen in een asielprocedure, in gevangenschap
of bij langdurig verblijf buiten Nederland).
Toelichting op de Regelingen
Voor alle regelingen geldt dat u inwoner van Doesburg bent en dat het
inkomen in 2005 en voorgaande jaren (per regeling kan dit verschillen)
niet meer mag zijn dan 115% van de geldende bijstandsnormen.
Reductieregeling:
Een vergoeding van maximaal 133,00 per kalenderjaar per gezinslid van
de in 2005 gemaakte kosten van onderstaande
voorzieningen/activiteiten:
Ouderbijdragen: muziekonderwijs, kinderdagverblijf en schoolzwemmen;
Contributies: sportverenigingen, verenigingen amateuristische kunst
(zang, operette, muziek, toneel), scouting, jeugdclubs, trefcentrum
voor 65+, speeltuinvereniging, lesgeld muziekschool,
gehandicaptenvereniging, volkstuinvereniging en ouderenbond;
Abonnementen: bibliotheek, zwembad (zwemlessen), schouwburg en musea;
Overige voorzieningen/activiteiten: kosten van theater/bioscoopbezoek,
abonnement/bezoek dierentuin, eigen bijdrage (erkende)
peuterspeelzaal, muziekconcerten, kerktelefoon, cursussen educatieve
activiteiten, kunstbusvervoer 55+, gymnastiek en zwemlessen voor
65-plussers/gehandicapten en invalidenparkeerkaart (in jaar van
aanschaf).
Voor lesgeld van de muziekschool is er een extra toeslag van maximaal
108,00 per gezinslid per kalenderjaar, per gezinslid.
Regeling duurzame gebruiksgoederen voor 65-plussers:
Deze regeling is bedoeld voor mensen van 65 jaar of ouder met een
eigen huishouding, die in 2005 gedurende minimaal 3 jaar onafgebroken
een laag inkomen ontvangen, dus tot 115% van de geldende
bijstandsnormen. Met een dergelijk inkomen is het moeilijk om te
sparen voor de vervanging van dure huishoudapparatuur en meubilair.
Daarom kan éénmaal in de twee jaar, indien aan de voorwaarden voldaan
wordt, een vergoeding worden aangevraagd voor zaken als: wasautomaat,
koelkast, gasfornuis, enz.
Wie in 2003 een vergoeding heeft ontvangen, kan in 2005 opnieuw een
aanvraag indienen, mits er tenminste niets is veranderd in de
(persoonlijke/inkomens) situatie. Voor alleenstaanden met een eigen
huishouding en gehuwden/ongehuwd samenwonenden bedraagt de vergoeding
263,00. Voor alleenstaande ouders met kinderen beneden de 18 jaar en
gehuwden/ongehuwd samenwonenden met kinderen onder de 18 jaar bedraagt
de vergoeding 395,00.
Een verblijf in een verzorgingshuis/verpleeghuis of het inwonend zijn
bij een ander wordt niet beschouwd als het voeren van een eigen
(zelfstandige) huishouding.
Regeling schoolkosten kinderen:
Deze regeling is bedoeld voor mensen met schoolgaande kinderen van 4
tot 18 jaar, die minimaal één jaar onafgebroken een laag inkomen
ontvangen, dus niet meer dan 115% van de geldende bijstandsnormen. Zij
kunnen voor onderstaande extra schoolkosten een vergoeding aanvragen:
Voor kinderen van 4 tot 12 jaar: ouderbijdrage school, bijdrage
schoolzwemmen, aanschaf schooltas en/of broodtrommel, overblijfkosten,
schoolreisjes,- kamp, -excursies, -sportactiviteiten en
schoolfeestjes, schoolbehoeften (o.a. pennen, schriften, en overig
materiaal), computercursus en overige kosten verband houdend met
schoolactiviteiten.
Voor kinderen van 12 tot 18 jaar: ouderbijdrage school, aanschaf
schooltas, boeken, gymspullen en overig schoolmateriaal, schoolkamp,
-excursies, -sportactiviteiten en schoolfeesten, fiets, regenkleding,
computercursus en overige kosten verband houdend met
schoolactiviteiten.
Bij de aanvragen o.g.v. de Regeling schoolkosten kinderen 2005 moeten
bewijsstukken van de gemaakte extra schoolkosten overgelegd worden.
Het wel of niet inleveren van notas en bewijsstukken zal mede bepalend
zijn voor de hoogte van de vergoeding. Per kind van 4 tot 12 jaar
bedraagt de maximale vergoeding 96,00 per jaar, terwijl per kind van
12 tot 18 jaar de maximale vergoeding 216,00 per jaar bedraagt.
Regeling chronische zieken, gehandicapten en ouderen:
Deze regeling is bedoeld voor chronische zieken, gehandicapten en
ouderen vanaf 65 jaar, die in 2005 minimaal één jaar onafgebroken een
laag inkomen ontvangen (tot 115% van de geldende bijstandsnormen). Zij
kunnen door de bijzondere omstandigheden waarin zij verkeren een
vergoeding aanvragen voor de meerkosten die zij hebben, die voor de
betreffende doelgroep van de regeling vaak hoger liggen.
Deze regeling is vooral bedoeld voor de msen die:
* 65 jaar of ouder zijn of
* chronisch ziek zijn en te maken hebben met blijvende beperkingen,
waardoor zij niet aan het leven van alledag kunnen deelnemen of
* gehandicapt zijn en daardoor aantoonbare beperkingen hebben in
woon- en/of werksituatie als gevolg van een ziekte of gebrek of
* langdurig aangewezen zijn op thuiszorg of
* een WAO, Wajong of WAZ-uitkering ontvangen met een percentage van
80 tot 100% (arbeidsongeschiktheid) of
* de volledige zorg hebben voor een kind jonger dan 18 jaar, dat
chronisch ziek of gehandicapt is.
Aanvragen dienen , waar van toepassing vergezeld te gaan van:
geboortedatum, een recente toekenningsbeschikking/brief (niet ouder
dan 3 jaar) voor langdurige thuiszorg van de hulpverlenende instantie
of een recente beschikking/verklaring (niet ouder dan 3 jaar) van het
UWV of ander uitvoeringsorgaan waaruit blijkt dat een WAO, of Wajong
of WAZ-uitkering wordt ontvangen van 80 tot 100%
(arbeidsongeschiktheid) of een mededeling op het aanvraagformulier dat
van de gemeente Doesburg een voorziening o.g.v. de Wet voorzieningen
gehandicapten (Wvg) wordt ontvangen (vervoersvergoeding of
rolstoelvergoeding of woonvoorziening).
Indien voorgaande niet van toepassing , wordt een recente medische
verklaring van de specialist verlangd.
Het maximale vergoedingsbedrag voor 2005 bedraagt 200,00 per persoon,
per kalenderjaar.
Informatie en aanvragen
Als u denkt in aanmerking te komen voor één of meerdere regelingen,
dan kunt voor meer informatie (o.a. folders) en voor het verkrijgen
van aanvraagformulieren terecht bij het publieksbureau van het
stadhuis van de gemeente Doesburg, Ph. Gastelaarsstraat 2.
Openingstijden: maandag van 8.30-14.30 uur en van 18.00-19.30 uur.
Dinsdag t/m donderdag van 8.30-14.30 uur. Vrijdag van 8.30-12.00 uur.
Datum van inlevering aanvraagformulieren
Aanvragen dienen vóór 1 december 2005 ingediend te worden. Aanvragen
die later worden ingediend zullen niet in behandeling genomen worden.
Hulp bij het invullen van aanvraagformulieren
Mocht u behoefte hebben aan uitleg over de regelingen of hulp
verlangen bij het invullen van het aanvraagformulier voor één of
meerdere van de bovengenoemde regelingen, dan kunt u zich elke
donderdag van 9.00 tot 12.00 uur wenden tot het Huisbezoekproject
(telefoon 472632) om een afspraak te maken voor een huisbezoek. Indien
u een huisbezoek wenst, dient u dit vóór 1 november 2005 kenbaar te
maken aan het Huisbezoekproject.
Deze publicatie bevat algemene informatie, u kunt er geen rechten aan
ontlenen.
De volledige tekst van de regelingen kunt u lezen op het stadhuis.
Woningbouw in het Koppelweggebied
Uitnodiging voor informatiebijeenkomst op woensdag 2 november 2005
Met marktpartijen zijn wij bezig de bebouwingsmogelijkheden van het
Koppelweggebied te onderzoeken. Ons voornemen is om op de plaats van
de bedrijven en (bedrijfs)woningen en de hier tegenoverliggende
sportvelden 190 tot 240 woningen te realiseren, waarvan 40% in de
sociale koop- en huursfeer en eveneens zon 40% in het zogenaamde
middensegment ( 220.000 - 250.000). De overige 20% zal zich gaan
bevinden in het hogere segment, waarbij al naar gelang de behoefte
deze woningen kunnen worden omgevormd tot zogenaamde
woon-werk-woningen.
Afgelopen periode heeft er een eerste verkenning plaatsgevonden naar
de mogelijkheden. Door stedenbouwkundig bureau BVR zijn in
samenwerking met projectontwikkelaar Johan Matser, Stichting
Woonservice IJsselland en de gemeente de ontwikkelingsmogelijkheden
bestudeerd. Dit heeft geresulteerd in een aantal harde randvoorwaarden
waaraan in ieder geval zou moeten worden voldaan om aan de Koppelweg
een herontwikkeling mogelijk te maken. Daarnaast heeft men een aantal
kwalitatieve bouwstenen over onder andere de inrichting van de
openbare ruimte in beeld gebracht.
Alvorens een structuurvisie kan worden gemaakt dient er een keuze te
worden gemaakt in de verschillende kwalitatieve bouwstenen. Wij willen
u hier graag nader over informeren en wel op woensdagavond 2 november
2005, aanvang 19.30 uur. Uw suggesties, commentaren en opmerkingen
zullen worden meegenomen.
Een ieder die belangstelling heeft voor deze nieuwe ontwikkeling is
van harte welkom.
Wij willen u dringend verzoeken om uiterlijk 25 oktober 2005 ons
schriftelijk te laten weten of u aanwezig zult zijn op de
informatieavond. Wij vragen u hier bij gebruik te maken van
onderstaand antwoordstrookje.
Strookjes kunnen worden ingeleverd bij de publieksbalie of kunnen
worden verzonden naar:
Burgemeester en wethouders van Doesburg, t.a.v. mevr. A. Verhoeven,
Antwoordnummer 7, 6950 VP Doesburg (postzegel is niet nodig).
Na 26 oktober laten wij u weten op welke locatie in Doesburg de
bijeenkomst zal plaatsvinden, afhankelijk van de opkomst.
---
------
Aanmelding Informatiebijeenkomst ontwikkeling Koppelweggebied
Naam:
---
.................
Straat: ....................................................
Postcode:....................
Plaats: ................................... Telefoon
.......................................
Ik kom met (aantal personen) naar de informatiebijeenkomst.
(N.B. Alleen wanneer u dit formulier volledig invult, kunnen wij u een
uitnodiging sturen voor de bijeenkomst)
---
------