Gemeente Bernheze


Verkeersveilig alternatief fietstunnel Paalgraven

Al enige jaren is er discussie over de aanleg van een fietstunnel A50 bij Paalgraven. Gezien dit niet haalbaar is, heeft het college van Bernheze besloten heeft het college van Bernheze besloten vast te houden aan de aanleg van een snelheidsverlagend plateau in de afrit van de A50 komende vanaf Eindhoven.

Na overleg tussen Rijkswaterstaat, de provincie en de gemeenten Oss, Landerd en Bernheze is gebleken dat de aanleg van een fietstunnel financieel niet haalbaar is. Daarom is gekeken naar een alternatief.

Drempelplateau
In Zuid-Holland heeft Rijkswaterstaat met succes een aantal drempelplateaus aangebracht op kruispunten en afritten van snelwegen waar met een te hoge snelheid op het kruispunt werd aangereden. Een drempel zou een remmend vermogen hebben tot 50 km/uur. Aan Rijkswaterstaat is gevraagd of een drempelplateau toegepast kon worden in de afrit vanaf de A50 komende vanuit de richting Uden/Nistelrode. Hiermee wordt de snelheid op de kruising van de afrit met de N324 fors gereduceerd. En dat komt de veiligheid van de gelijkvloerse fietsoversteek ten goede. Rijkswaterstaat heeft dit voostel overgenomen en de gemeenten Oss, Landerd en Bernheze zijn het eens geworden dat dit een goed en haalbaar alternatief is voor de aanleg van een fietstunnel. De gemeente Bernheze blijft echter van mening dat een fietstunnel voor langzaam verkeer volgens de uitgangspunten van duurzaam veilig de meest optimale oplossing is.