Gemeente Bernheze
Verkeersveilig alternatief fietstunnel Paalgraven
Al enige jaren is er discussie over de aanleg van een fietstunnel A50
bij Paalgraven. Gezien dit niet haalbaar is, heeft het college van
Bernheze besloten heeft het college van Bernheze besloten vast te
houden aan de aanleg van een snelheidsverlagend plateau in de afrit
van de A50 komende vanaf Eindhoven.
Na overleg tussen Rijkswaterstaat, de provincie en de gemeenten Oss,
Landerd en Bernheze is gebleken dat de aanleg van een fietstunnel
financieel niet haalbaar is. Daarom is gekeken naar een alternatief.
Drempelplateau
In Zuid-Holland heeft Rijkswaterstaat met succes een aantal
drempelplateaus aangebracht op kruispunten en afritten van snelwegen
waar met een te hoge snelheid op het kruispunt werd aangereden. Een
drempel zou een remmend vermogen hebben tot 50 km/uur.
Aan Rijkswaterstaat is gevraagd of een drempelplateau toegepast kon
worden in de afrit vanaf de A50 komende vanuit de richting
Uden/Nistelrode. Hiermee wordt de snelheid op de kruising van de afrit
met de N324 fors gereduceerd. En dat komt de veiligheid van de
gelijkvloerse fietsoversteek ten goede. Rijkswaterstaat heeft dit
voostel overgenomen en de gemeenten Oss, Landerd en Bernheze zijn het
eens geworden dat dit een goed en haalbaar alternatief is voor de
aanleg van een fietstunnel. De gemeente Bernheze blijft echter van
mening dat een fietstunnel voor langzaam verkeer volgens de
uitgangspunten van duurzaam veilig de meest optimale oplossing is.