Gemeente Pekela
Gemeente pekela voert 30 en 60 kilometer zones in
De gemeente Pekela gaat in het kader van het Gemeentelijk Verkeers- en
Vervoerplan binnen en buiten de bebouwde kommen de maximum snelheden
van 30 en 60 kilometer in te voeren. Het GVVP is voor een belangrijk
deel gebaseerd op het project Duurzaam Veilig. Daarbij is het beleid
gericht op een preventieve aanpak in plaats van het achteraf
bestrijden van de verkeersonveiligheid. Er wordt onderscheid gemaakt
tussen zgn. verkeers- en verblijfsgebieden. De belangrijkste maatregel
voor het invoeren van een 30 of 60 km/uur gebied is het nemen van een
verkeersbesluit en het plaatsen van zoneborden. Bovendien moeten
aanvullend infrastructurele maatregelen worden genomen. In een aantal
gevallen zullen tevens maatregelen nodig zijn voor de overgang van 80
naar 60 kilometer. Gezien de beschikbare middelen zullen de
maatregelen gefaseerd worden uitgevoerd. Dat geldt ook voor de
inrichting van de 30 en 60 kilometerzones. Veel van de noodzakelijke
maatregelen zullen worden uitgevoerd in combinatie met uit te voeren
reconstructies zoals herstructurering, rioolvervanging en
wegonderhoud. Het wijzigen van de voorrangssituatie ter plaatse van de
Veendammerweg-Albatrosstraat vormt onderdeel van de te nemen
maatregelen. De bedoeling daarvan is om onduidelijkheid m.b.t. het
hebben c.q. verlenen van voorrang bij de Onstwedderklap weg te nemen.
Het traject tussen Nieuwe Pekela en Boven Pekela aan de landszijde zal
ook worden ingericht als 30 km/uur gebied. Met de invoering van de
maximum snelheidszones zullen zo'n 230 borden moeten worden geplaatst.
Met de aanschaf en plaatsing is een bedrag van 25.000,-- gemoeid.
Invoering 30 en 60 km zones. 17-10-2005
De gemeente Pekela gaat in het kader van het Gemeentelijk Verkeers- en
Vervoerplan binnen en buiten de bebouwde kommen de maximum snelheden
van 30 en 60 kilometer in te voeren.
---