Gemeente Pekela


Gemeente pekela voert 30 en 60 kilometer zones in

De gemeente Pekela gaat in het kader van het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan binnen en buiten de bebouwde kommen de maximum snelheden van 30 en 60 kilometer in te voeren. Het GVVP is voor een belangrijk deel gebaseerd op het project Duurzaam Veilig. Daarbij is het beleid gericht op een preventieve aanpak in plaats van het achteraf bestrijden van de verkeersonveiligheid. Er wordt onderscheid gemaakt tussen zgn. verkeers- en verblijfsgebieden. De belangrijkste maatregel voor het invoeren van een 30 of 60 km/uur gebied is het nemen van een verkeersbesluit en het plaatsen van zoneborden. Bovendien moeten aanvullend infrastructurele maatregelen worden genomen. In een aantal gevallen zullen tevens maatregelen nodig zijn voor de overgang van 80 naar 60 kilometer. Gezien de beschikbare middelen zullen de maatregelen gefaseerd worden uitgevoerd. Dat geldt ook voor de inrichting van de 30 en 60 kilometerzones. Veel van de noodzakelijke maatregelen zullen worden uitgevoerd in combinatie met uit te voeren reconstructies zoals herstructurering, rioolvervanging en wegonderhoud. Het wijzigen van de voorrangssituatie ter plaatse van de Veendammerweg-Albatrosstraat vormt onderdeel van de te nemen maatregelen. De bedoeling daarvan is om onduidelijkheid m.b.t. het hebben c.q. verlenen van voorrang bij de Onstwedderklap weg te nemen. Het traject tussen Nieuwe Pekela en Boven Pekela aan de landszijde zal ook worden ingericht als 30 km/uur gebied. Met de invoering van de maximum snelheidszones zullen zo'n 230 borden moeten worden geplaatst. Met de aanschaf en plaatsing is een bedrag van 25.000,-- gemoeid.

Invoering 30 en 60 km zones. 17-10-2005
De gemeente Pekela gaat in het kader van het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan binnen en buiten de bebouwde kommen de maximum snelheden van 30 en 60 kilometer in te voeren.

---