KPMG
Helft beursgenoteerde bedrijven ontbeert klokkenluiderregeling
17 oktober 2005
Beursgenoteerde ondernemingen in Nederland beschikken in beperkte mate
over een klokkenluiderregeling, die werknemers in staat stelt
overtredingen of vermoedens van overtredingen van wet- en regelgeving
of fraude anoniem te melden.
Meer dan de helft van de bedrijven met een beursnotering beschikt niet
over een dergelijke regeling en voldoet dus niet aan de eis van de
Commissie Tabaksblat en de Sarbanes-Oxley-wetgeving. Wel beschikt een
overgrote meerderheid over een gedragscode, één van de andere eisen
van Tabaksblat. Ruim 90% van de bedrijven heeft een gedragscode,
waarin staat aangegeven welke normen en waarden binnen de onderneming
gelden. Van deze bedrijven toetst ruim 80% de gedragscode bovendien op
de naleving ervan, vooral door een registratie en analyse van
incidenten. Dit blijkt uit onderzoek van KPMG naar de vraag hoe
Nederlandse bedrijven omgaan met fraude en integriteit.
Hoewel een ruime meerderheid van de bedrijven vindt dat de wetgeving
een stimulans is geweest voor effectieve fraudebeheersing, blijken de
ondernemingen integriteit nauwelijks als een bijzonder risico voor de
continuïteit van de onderneming te zien. Slechts 40% van de
beursgenoteerde bedrijven kent op dit moment een geïntegreerd
integriteitbeleid, waarbij sprake is van een combinatie van zowel
procedures als maatregelen gericht op het scheppen van een integere
cultuur. Volgens Rens Rozekrans van KPMG Integrity & Investigation
Services, worden door het ontbreken van uniforme definities van fraude
en integriteit bij de bedrijven integriteitrisicos niet herkend en
pakken de bedrijven integriteitmanagement fragmentarisch aan.
Rozekrans: Pas als het tot Incidenten komt, treffen de bedrijven
preventieve maatregelen.
Hoewel fraude en integriteit bij de meeste bedrijven hoog op de agenda
staan, besteden de bedrijven volgens Rozekrans vooral aandacht aan de
procedurele kant, zoals screening van nieuwe medewerkers,
autorisatieprocedures en een duidelijke scheiding van functies die
niet verenigbaar zijn. Rozekrans: Bij de beheersing van fraude en
integriteitrisicos kan echter niet worden volstaan met uitsluitend
deze maatregelen. Van belang is dat de bedrijven maatregelen treffen
die gericht zijn op het integer handelen van de medewerkers,
bijvoorbeeld door hen periodiek bewustwordingstrajecten te laten
ondergaan. Deze zachtere aspecten krijgen bij veel bedrijven nog
onvoldoende aandacht.
Rozekrans ziet ook de behoefte toenemen om voor deze zachtere aspecten
harde bewijzen te ontvangen over de werking van de genomen
maatregelen. Rozekrans: Voor effectief integriteitmanagement dienen
ook zachtere aspecten in de cultuur van de organisatie te worden
gemeten. Een beperkt aantal van de onderzochte bedrijven kent op dit
moment een monitoring systeem om hier verantwoording over te kunnen
afleggen. Ondernemingen die op deze wijze omgaan met
integriteitmanagement, kunnen spreken over effectief
integriteitmanagement, waarbij de leiding van de onderneming
structureel op de hoogte wordt gehouden van de ontwikkelingen op zowel
preventief als repressief gebied.
Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039
© 2005 KPMG Holding N.V., member of KPMG International, a Swiss
cooperative. All rights reserved.