Gemeente Oostzaan

18 oktober 2005

* Controle hondenbelasting

* Vergadering Welstandscommissie

* Secretaris gezocht

* Stadspas


---

Controle hondenbelasting
In april 2005 heeft de gemeente een controle hondenbelasting laten uitvoeren. Een controleur heeft alle woningen bezocht en gecontroleerd of er honden aanwezig waren en of deze zijn geregistreerd bij de gemeente. Na afloop van de controle bleek dat er 178 honden niet waren aangemeld. Met ingang van 2006 gaat er jaarlijks een controle plaatsvinden. Elk jaar wordt dan willekeurig een derde deel van de gemeente gecontroleerd. Als hondenbezitter moet u zelf aangifte doen voor de hondenbelasting. Ook wijzigingen in het aantal honden dient u zelf aan de gemeente door te geven. Als u eenmaal aangifte heeft gedaan, krijgt u elk jaar een aanslag toegestuurd. Voor aangifte van een hond kunt u bij de gemeente een formulier aanvragen of ophalen. Het tarief 2005 voor de hondenbelasting bedraagt 40,32 per hond per jaar. De aanslag ontvangt u in december 2005. Op de aanslag kunt u zien over welke periode de hondenbelasting aan u wordt berekend.

Neemt in de loop van het jaar het aantal honden af, overlijdt uw hond of verhuist u naar een andere gemeente, dan komt u in aanmerking voor vermindering van de hondenbelasting voor de resterende maanden van het belastingjaar. Voor afmelding van een hond kunt u bij de gemeente een formulier aanvragen of ophalen. Wanneer uw hond is overleden dient u altijd een bewijsstuk te overleggen, bijvoorbeeld een rekening van de dierenarts, dierencrematorium of begraafplaats.
---

Vergadering Welstandscommissie
De welstandscommissie kring Zaanstad vergadert op dinsdag 25 oktober 2005 om 12.30 uur. De vergadering is openbaar. Vergaderadres: Stadskantoor Zaanstad, Ebbehout 29, 1507 EA Zaandam. Bij het opstellen van deze publicatie is nog niet bekend welke bouwplannen behandeld zullen worden. Informatie hierover kunt u krijgen bij de medewerkers van de cluster bouwen, wonen en milieu, tel: (075) 684 77 77.


---

Secretaris gezocht
De commissie Ouderen, Wvg-gerechtigden en Gehandicapten is dringend op zoek naar een secretaris. Behoort u tot de doelgroep of heeft u affiniteit hiermee en vindt u het leuk om te schrijven en te organiseren? Dan is dit de juiste vrijwilligersbaan voor u! De werkzaamheden bestaan uit het voorbereiden en notuleren van de vergaderingen en het in opdracht van de commissie, samen met de voorzitter, schrijven van brieven aan het college van burgemeester en wethouders en andere instanties. Voor deze werkzaamheden ontvangt u dan ook een vergoeding van ongeveer 45,00 per vergadering. De commissie vergadert ongeveer eens per twee maanden. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met mevrouw C. Kwakernaat, voorzitter en coördinator van medisch centrum De Kolk. Zij is bereikbaar op dinsdag en donderdag, tel: (075) 684 52 99.


---

Stadspas
De Stadspas wordt binnenkort weer gratis verstrekt. De gemeente wil mensen een laag inkomen (lager dan 1.264,00 netto per maand) en mensen van 65 jaar en ouder uit Oostzaan stimuleren tot deelname aan het maatschappelijk leven door het verstrekken van een Stadspas. Deze pas geeft toegang tot vele vormen van cultuur en recreatie. De Stadspas geeft recht op korting op zon 230 attracties en activiteiten in en om Amsterdam. Een volledig overzicht vindt u op de website www.stadspas.nl of op AT5 teletekstpagina 333 en 334. Heeft u belangstelling voor de Stadspas? Vul dan de bon in en lever deze vóór 1 november 2005 in. De bon kunt u vinden in het Kompas en kunt u inleveren bij de balie van Burgerzaken in het gemeentehuis. U kunt de bon ook opsturen naar: Gemeente Oostzaan, Postbus 15, 1510 AA Oostzaan. Mensen, jonger dan 65 jaar, dienen de hoogte van het inkomen aan te tonen met een (kopie) laatste salarisstrook*.

Stadspas