Cap Gemini Ernst & Young



Utrecht, 17 oktober 2005

Onderzoek Capgemini naar offshoring

Ook werk van hoger geschoolden naar buitenland

Onlangs heeft TNS NIPO in opdracht van Capgemini onderzoek gedaan naar het verschijnsel offshoring, ofwel het uitbesteden van werk naar het buitenland. Het onderzoek is representatief voor 5.500 bedrijven en 3.750 not-for-profitorganisaties. De resultaten laten zien dat circa één op de zeven bedrijven en instellingen taken uitbesteedt naar het buitenland en dat gemiddeld 5% van het organisatiebudget aan offshoring wordt besteed. Opvallende conclusie is verder dat men van mening is dat ook werkzaamheden van hoger geschoolden naar het buitenland kunnen worden uitbesteed.

Hoewel nog slechts een klein deel van de ondervraagden zich op uitbesteding naar het buitenland oriënteert, vindt men offshoring geen hype die wel weer overwaait. 50% van alle respondenten ziet serieuze mogelijkheden voor uitbesteding naar het buitenland, waarbij met name aan IT-werkzaamheden wordt gedacht.

Als grootste bedreigingen van offshoring ziet men communicatieproblemen (door 53% van de ondervraagden genoemd), verlies van kennis en kerncompetenties (42%) en cultuurverschillen (31%). De drie grootste voordelen van uitbesteding van werkzaamheden naar het buitenland zijn volgens de ondervraagden: lagere kosten (76%), meer ruimte voor kernactiviteiten en innovatie (33%) en grotere flexibiliteit (31%).

De top 3 van landen en regio's waarin organisaties het minste vertrouwen hebben voor wat betreft het uitbesteden van werkzaamheden zijn: Midden- en Zuid Amerika (53%), Rusland (53%) en Oost-Europa (met uitzondering van Polen) (37%). De top 3 van landen/regio's waarin organisaties het meeste vertrouwen hebben zijn: India (54%), China (49%) en Zuid-Europa, dat wil zeggen Spanje, Portugal en Italië (34%)

Tenslotte blijkt uit het onderzoek dat samenwerking met niet-westerse consultancybureaus door de meeste organisaties - zowel bedrijfsleven als not-for-profit - niet overwogen wordt. De meest aansprekende manier van uitbesteden is voor organisaties dan ook een contract met een binnenlandse dienstverlener.

Over het onderzoek

Het onderzoek is in opdracht van Capgemini uitgevoerd door TNS NIPO onder 153 bedrijven en non-profitorganisaties met meer dan 100 werknemers. De steekproef is representatief voor de 5.500 bedrijven en 3.750 non-profit organisaties. Gesprekken zijn gevoerd met leden van de raad van bestuur of directie, CFO's & controllers, IT-managers & HRM managers. Het onderzoek is uitgevoerd van 29 augustus tot en met 9 september 2005.

Over Capgemini

Capgemini, een van de meest toonaangevende aanbieders van consulting-, technology- en outsourcing-diensten ter wereld, werkt op een unieke manier samen met zijn klanten. Deze werkwijze noemt Capgemini de "Collaborative Business Experience". Door zich te richten op gezamenlijk succes en het behalen van aantoonbare toegevoegde waarde helpt Capgemini bedrijven bij het ontwikkelen van nieuwe groeistrategieën, het optimaal benutten van de mogelijkheden van technologie, en te groeien als gevolg van een krachtige samenwerking. Capgemini heeft wereldwijd ongeveer 60.000 medewerkers in dienst en realiseerde in 2004 een omzet van 6,3 miljard euro. Meer informatie over afzonderlijke disciplines, vestigingen en onderzoek is te vinden op www.capgemini.com

EINDE PERSBERICHT