Gemeente Eersel


Nieuwsberichten

17-10-2005
Samenwerking Kempengemeenten loont: gezamenlijk inkopen van huisvuilinzameling bespaart Kempengemeenten bijna 1,5 miljoen euro

Op 11 oktober jl. ondertekenden de portefeuillehouders milieu van de Kempengemeenten en Van Kaathoven Milieu uit Sint-Oedenrode een contract voor de inzameling van huisvuil in de komende vijf jaar. Het gezamenlijk aanbesteden van de huisvuilinzameling heeft de Kempengemeenten (Bergeijk, Bladel, Eersel, Oirschot en Reusel-De Mierden) een flink voordeel opgeleverd.

Aanbesteding huisvuilinzameling
Omdat de contracten voor huisvuilinzameling van alle vijf Kempengemeenten aflopen per 31 december 2005 werd besloten een nieuw contract gezamenlijk Europees aan te besteden. Dat is uitgevoerd door de Werkgroep Afval De Kempen en het Bureau Inkoop en Aanbestedingen Zuidoost-Brabant (BIZOB). Alvorens tot Europese aanbesteding werd overgegaan, is een strategisch aanbestedingsdocument huisvuilinzameling opgesteld. Daarin zijn de uitgangspunten en de inkoopstrategie opgenomen. De belangrijkste uitgangspunten zijn dat alle gemeenten alternerend huisvuil gaan inzamelen (de ene week GFT- en de andere week restafval) en dat de laagste inschrijfprijs als gunningcriterium wordt gehanteerd. Het strategisch document is door alle gemeenteraden van de Kempengemeenten vastgesteld.

Op 6 september 2005 heeft de daadwerkelijke aanbesteding plaatsgevonden en hebben vijf bedrijven ingeschreven. Van Kaathoven Milieu uit Sint-Oedenrode was de laagste inschrijver met een bedrag van 3.299.645,00. Het inschrijfbedrag is gebaseerd op het aantal ledigingen van restafval, GFT-afval, klein chemisch afval en grof huisvuil voor de hele contractduur van 5 jaren.

De samenwerking tussen de Kempengemeenten en het professioneel inkopen werpt hier duidelijk vruchten af. Alle vijf gemeenten zijn met het nieuwe contract voordeliger uit:

Gemeente

Jaarlijkse besparing

Besparing contractperiode

Bergeijk

28.027,45

140.137,25

Bladel

101.530,90

507.654,50

Eersel

75.394,22

376.971,22

Oirschot

75.297,34

376.486,70

Reusel-De Mierden

13.713,17

68.565,17

Totaal

293.963, 08


1.469.814,70

De besparingen lopen nogal uiteen per gemeente. Dat heeft diverse redenen. In een aantal gemeenten worden nu nog wekelijks beide containers geleegd en dat gaat dus veranderen. Daarnaast speelt een rol dat de vorige contracten niet allemaal in dezelfde periode zijn afgesloten en gemeenten met uiteenlopende marktprijzen te maken kregen.

Veranderingen per 1 januari 2006
Door het nieuwe contract gaat er wel het een en ander veranderen voor de inwoners. Wat precies, is van gemeente tot gemeente anders.

Tweewekelijkse inzameling huisvuil
In alle gemeenten wordt voortaan de ene week gft-afval opgehaald en de andere week restafval. Dat is een verandering voor de gemeenten Bergeijk, Bladel en Eersel, waar nu wekelijks beide containers geleegd worden. Voor het buitengebied geldt dat één keer in de twee weken zowel het rest- als het GFT-afval ingezameld wordt met een zogenaamde tweecompartimentenwagen.

Eén inzameldag
Voorheen werd er op meerdere dagen per week ingezameld. Nu zal er per gemeente op één dag in de hele gemeente het huisvuil opgehaald worden. In de gemeente Eersel is dit op dinsdag.

KCA (klein chemisch afval)
Eén keer per jaar wordt het KCA huis-aan-huis ingezameld. In Eersel, Bergeijk en Reusel-De Mierden gebeurde dit twee keer per jaar.

Grofvuil
Vier keer per jaar wordt grof huishoudelijk afval aan huis opgehaald. Inwoners moeten van te voren bij de gemeente melden als ze daarvan gebruik willen maken. Wat de inwoners van de gemeente Eersel hiervoor moeten betalen moet nog worden vastgesteld door de gemeenteraad op 1 november a.s.
Deze opzet van inzameling van grofvuil bestond al in Bergeijk (4 keer per jaar) en Eersel (2 keer per jaar). In de andere gemeenten gebeurde dit, op afroep, het hele jaar door.

Nadere informatie: milieubulletin
Nadere informatie over de inzameling van afval in 2006 wordt opgenomen in het milieubulletin 2006, dat in december huis-aan-huis binnen de gemeente Eersel wordt verspreid.