European Union



| | | |

|RAAD VAN                 |                                       |NL         |
|DE EUROPESE UNIE         |                                       |           |
Luxemburg, 17 oktober 2005 13386/05 (Presse 268) (OR. en)

PERSMEDEDELING

Betreft: Regels voor herverzekering goed

Raad keurt instelling van regels voor herverzekering goed

De Raad heeft heden een richtlijn aangenomen waarbij een regelgevingskader wordt ingesteld voor herverzekeringsactiviteiten in de EU (3639/05, 13116/05 ADD 1).

De richtlijn bevat de minimumvoorwaarden voor het verkrijgen van een officiële vergunning voor het uitvoeren van herverzekeringsactiviteiten. Volgens deze voorwaarden moeten ondernemingen een specifieke rechtsvorm hebben, een programma van werkzaamheden indienen en over een minimumgarantiefonds beschikken.

De richtlijn volgt de geharmoniseerde aanpak die reeds is gevolgd voor directe verzekeringen, waarbij de lidstaten vergunningen en controlesystemen wederzijds erkennen. De richtlijn geldt voor alle ondernemingen die uitsluitend herverzekeringsactiviteiten uitoefenen, met inbegrip van herverzekeringscaptives.2

De richtlijn voorziet in controlebevoegdheden voor het geval een onderneming in een slechte financiële situatie komt te verkeren, wanneer er van ontoereikende technische voorzieningen of onvoldoende solvabiliteit sprake is. Deze bevoegdheden bieden de mogelijkheid de indiening van een plan tot herstel van een solide financiële situatie, een financieringsplan en een financieel saneringsplan te eisen, en stellen de controlerende autoriteiten in staat een vergunning in te trekken. Indien een lidstaat van ontvangst van oordeel is dat de werkzaamheden van een herverzekeringsonderneming haar financiële soliditeit zouden kunnen schaden, stelt hij de lidstaat van herkomst van de herverzekeringsonderneming hiervan in kennis. Deze beoordeelt of de herverzekeringsonderneming aan de nieuwe in deze richtlijn vastgestelde prudentiële voorschriften voldoet. Het financiële toezicht op een herverzekeringsonderneming behoort tot de uitsluitende bevoegdheid van de lidstaat van herkomst.

De EU-richtlijnen inzake levens- en schadeverzekeringen en verzekeringsgroepen 1 worden aangepast volgens de toezichtregels voor herverzekeringsondernemingen. Zo

mag de bevoegde autoriteit zijn toestemming niet aan een herverzekeringsovereenkomst onthouden om redenen die verband houden met de financiële soliditeit van een herverzekeringsonderneming of verzekeringsonderneming uit een andere lidstaat;

mag er geen sprake zijn van een systeem met brutovoorzieningen waarbij activa als zekerheden moeten worden verstrekt ter dekking van de voorziening voor niet-verdiende premies en van de voorzieningen voor te betalen schaden (verbod op depot van een borgsom)2;

gelden voor directe verzekeringsondernemingen die tevens herverzekeringsactiviteiten aanbieden dezelfde solvabiliteitsvereisten als voor herverzekeringsondernemingen;

worden herverzekeringsondernemingen wat de toepassing van de richtlijn verzekeringsgroepen betreft op dezelfde wijze behandeld als directe verzekeringsondernemingen.

De solvabiliteitsbepalingen voor herverzekeringsondernemingen zijn voornamelijk gebaseerd op die voor directe schadeverzekeringsondernemingen. Indien een onderneming zowel op het gebied van levensherverzekering als op dat van schadeherverzekering werkzaam is, moet zij over de totale som van de vereiste solvabiliteitsmarges kunnen beschikken. Evenals van directe verzekeringsondernemingen wordt van herverzekeringsondernemingen verlangd dat zij over een garantiefonds van niet minder dan 3 miljoen euro beschikken. Voor herverzekeringscaptives kan dat bedrag worden beperkt tot
1 miljoen euro.

De lidstaten krijgen twee jaar de tijd voor de omzetting van de richtlijn, die in werking treedt op de dag na de bekendmaking ervan in het Publicatieblad van de Europese Unie.

Herverzekeringsondernemingen die reeds vóór de datum van inwerkingtreding van de richtlijn over een vergunning beschikten voor het uitoefenen van herverzekeringsactiviteiten, kunnen dit blijven doen zonder een nieuwe vergunning aan te vragen. Voor hen gelden de inhoudelijke bepalingen van de richtlijn, ofschoon de lidstaten een bijkomende overgangsperiode van twee jaar mogen toestaan.


---

De richtlijn is zonder debat aangenomen door de Raad Milieu.
2 Een herverzekeringscaptive is een herverzekeringsonderneming die eigendom is van een onderneming/groep ondernemingen die geen verzekerings- of herverzekeringsonderneming is. Een captive heeft uitsluitend tot doel herverzekeringsdekking te verschaffen.
1 Richtlijnen schadeverzekeringen 73/239/EEG en 92/49/EEG; richtlijn levensverzekeringen 2002/83/EEG; richtlijn verzekeringsgroepen 98/78/EEG.

2 De richtlijn voorziet evenwel in een aanvullende periode van 12 maanden na de datum van inwerkingtreding, als optie voor de lidstaten, voor de geleidelijke afschaffing van bestaande bepalingen.