Nederlanders schamen zich over eigen uitgavenpatroon Mannen teveel geld kwijt aan stappen, vrouwen aan uiterlijke verzorging
Amsterdam , 17 oktober 2005
De dagelijkse boodschappen, uitgaan, de auto, uiterlijke verzorging en
hobby`s: dat zijn de kostenposten waar wij Nederlanders teveel geld
aan uitgeven. Dit blijkt uit onderzoek naar financiële bestedingen
onder 546 Nederlanders in opdracht van InterBank. Vooral mannen
beschuldigen zichzelf ervan meer geld dan nodig over de balk te
smijten tijdens een avondje stappen en aan de auto (beide 23%),
terwijl vrouwen zich in hun ogen te veel laten verleiden tot aankopen
om goed verzorgd voor de dag te komen (15%). "Ik koop vaak dingen waar
ik achteraf spijt van heb", zegt ruim één op de tien Nederlanders. Een
zelfde percentage schaamt zich zelfs voor de manier waarop ze met geld
omgaat. Een samenvatting van het onderzoeksrapport, inclusief
verantwoording van de onderzoeksopzet, is beschikbaar op
http://www.online-pr.nl/docs.asp?customer_id=31
Ergernissen over uitgaven partner
Niet alleen het eigen bestedingspatroon, maar ook die van de partner
leidt tot irritaties. Zo ergert één op de tien vrouwen zich aan het
geld dat haar partner verbrast aan audio en video benodigdheden. In
plaats van deze `zelfverrijking` ziet de Nederlandse vrouw veel liever
dat de partner meer geld aan haar besteedt (één op de vijf). Ook de
mannen klagen over de uitgaven van de partner. "Mijn partner besteedt
teveel aan uiterlijke verzorging", onderkent ruim één op de vijf
mannen (22%), "en aan onnuttige dingen", zegt 10% van hen.
Vrouwen willen geen verantwoording afleggen
43% van de Nederlanders vindt het een normale zaak verantwoording af
te leggen tegenover de partner over de eigen inkomsten en uitgaven.
Overigens voelen meer vrouwen (63%) dan mannen (49%) hier juist
helemaal niets voor. Het is dan ook niet vreemd dat één op de vijf
(19%) Nederlanders over dit onderwerp ruziet aan de keukentafel.
Alhoewel veel Nederlanders ontevreden zijn over hun bestedingspatroon,
durven ze niet toe te geven dat hun financiële inzicht aan de lage
kant is. Opvallend is dat maar liefst 41% zichzelf een hoge mate van
financieel inzicht toedicht.
Over het onderzoek
InterBank heeft onderzoek laten doen naar de ervaringen van
Nederlanders met hun financiële ruimte om meer inzicht te krijgen in
het bestedingspatroon en de motieven voor onder andere sparen en
lenen. InterBank ziet het als haar maatschappelijke
verantwoordelijkheid om haar leningen op verantwoorde en betrouwbare
manier te verstrekken via professionele intermediairs, overkreditering
te voorkomen en transparant te zijn in de wijze waarop zij zaken doet
met tussenpersonen en indirect met consumenten. De uitkomsten van het
onderzoek helpen InterBank haar dienstverlening verder te verbeteren
en producten te ontwikkelen die aansluiten op de behoeften van
consumenten. Het onderzoek is uitgevoerd door Blauw Research onder 546
Nederlanders in de leeftijd van 18 tot 65 jaar.
Over InterBank
InterBank N.V. is de grootste financieringsmaatschappij van Nederland
en marktleider in consumptief krediet via intermediairs. InterBank is
in 2000 ontstaan uit de financieringsmaatschappijen Finata Bank en IDM
Bank. InterBank is gevestigd in Amsterdam. Daarnaast is InterBank
aangesloten bij de brancheorganisatie Vereniging van
Financieringsondernemingen in Nederland (VFN) die zich sterk maakt
voor verantwoorde kredietverlening. InterBank werkt exclusief met
intermediairs (tussenpersonen) met de labels Finata, IDM,
VoordeelBank, De IJssel Budget, Mahuko en Eurofintus. Meer informatie:
www.interbank.nl
Waar geven Nederlanders teveel geld aan uit? Mannen
1. Dagelijkse boodschappen (40%)
2. Uitgaan (23%)
3. Auto (23%)
4. Uiterlijke verzorging (10%)
5. Hobbies (16%)
6. Audio en Video (16%)
7. Cadeaus (9%)
Vrouwen
1. Dagelijkse boodschappen (48%)
2. Uitgaan (13%)
3. Auto (10%)
4. Uiterlijke verzorging (15%)
5. Hobbies (6%)
6. Audio en Video (4%)
7. Cadeaus (9%)
Bron: InterBank