1
P E R S B E R I C H T
's-Hertogenbosch, 17 oktober 2005
Omzetcijfers Laurus eerste drie kwartalen 2005
(week 1 t/m 36)
Harry Bruijniks, Voorzitter van de Hoofddirectie van Laurus N.V.:
'Ofschoon de identieke omzet in het derde kwartaal vergeleken met het eerste
halfjaar geleidelijk een lichte verbetering toont, is de cumulatieve identieke omzet
nog steeds duidelijk negatief. Het aantal kassatransacties laat in het derde
kwartaal een verbetering zien. Bij de pilot winkels van Lekker & Laag Superstores
is het aantal kassatransacties in het derde kwartaal met circa 30% gestegen t.o.v.
het eerste halfjaar. De stijging van het aantal transacties betekent dat de winkels
meer klanten trekken of dat bestaande klanten de winkel vaker bezoeken. De
gemiddelde besteding bij de winkelformules is echter nog te laag. Onze activiteiten
zullen zich de komende tijd dan ook vooral richten op verdere versterking van de
klantenloyaliteit.
'De Nederlandse levensmiddelenmarkt kent in de komende jaren een structureel
lager margeniveau dan voorheen. Binnen het herstelplan 2003 - 2008 is het
streven van Laurus daarom gericht op een evenwichtige verdeling van de omzet
over de 'bovenkant' en de 'onderkant' van de markt. Het is de bedoeling dat de
bovenkant van de markt wordt bediend met de full-service formule Super de Boer,
en de onderkant met de formules Edah Lekker & Laag en Lekker & Laag
Superstores. De twee laatste formules zullen steeds meer naar elkaar toegroeien.
'De verwantschap tussen Edah Lekker & Laag en Lekker & Laag Superstores komt
niet alleen tot uitdrukking in gedeeltelijk dezelfde formulenaam. Op een aantal
gebieden vindt reeds uitwisseling plaats. Beide formules maken gebruik van het
Edah-huismerk. Ook is een aantal succesvolle producten uit het versassortiment
van Lekker & Laag Superstores recent opgenomen in dat van Edah Lekker & Laag.
En - misschien wel het meest veelzeggend - begin volgend jaar start er een test
waarbij de formule van Lekker & Laag Superstores, nu nog alleen te vinden op
verkoopvloeroppervlaktes van 2.000 tot 3.000 vierkante meter, wordt doorvertaald
naar twee Edah-winkels uit de categorie 1.500 tot 2.000 vierkante meter.'
Omzet eerste drie kwartalen 2005 (week 1 t/m 36), gebaseerd op IFRS
* In de eerste drie kwartalen van 2005 daalde de gezamenlijke identieke
consumentenomzet van Edah, Konmar en Super de Boer met 8,7% ten
opzichte van de eerste drie kwartalen van 2004.
* Met Edah, Konmar (incl. Lekker & Laag Superstores) en Super de Boer werd
een netto-omzet van ¤ 2.125,9 miljoen gerealiseerd (2004: ¤ 2.359,5 miljoen).
* De totale met de Laurus-formules gerealiseerde consumentenomzet over het
eerste driekwart jaar bedroeg ¤ 2.549,6 miljoen (2004: ¤ 2.818,8 miljoen).
Met ingang van 2005 hanteert Laurus een nieuwe kwartaalindeling. Het eerste
kwartaal omvat nu week 1 t/m 12 in plaats van week 1 t/m 16. Ook het tweede en
derde kwartaal bestaan uit 12 weken. Het laatste kwartaal telt 16 weken. De.2
nieuwe indeling is het gevolg van een gewijzigde rapportageperiode van de
halfjaarcijfers (24 weken in plaats van 26 weken) en een daarmee
samenhangende, meer evenredige verdeling van de kwartalen. Om een
vergelijking met 2005 mogelijk te maken zijn de cijfers over de eerste drie
kwartalen van 2004 herberekend naar de nieuwe indeling en gebaseerd op IFRS.
Aantal vestigingspunten
11-09-2005 31-12-2004 05-09-2004
Edah 280 286 287
waarvan samenwerkende ondernemers 54 58 57
Konmar
(incl. Lekker & Laag Superstores) 44 43 43
waarvan samenwerkende ondernemers 4 4 4
Super de Boer 387 392 389
waarvan samenwerkende ondernemers 196 206 204
Totaal 711 721 719
waarvan samenwerkende ondernemers 254 268 265
Publicatie omzetcijfers 2005: 17 januari 2006.
---
Perscontacten:
Dieuwertje Beerepoot, telefoon +31 (0)73 622 37 14/ +31 (0)6 53 147 141
Laurus NV