Reclamebureaus en audiovisuele bedrijven trekken naar Oud-West
17 oktober 2005
---
O+S
Oud-West is zeer in trek als locatie voor reclamebureaus en de
audiovisuele sector. Dit blijkt uit recent onderzoek van Rogier van
der Groep en Robert Röling van onderzoeksinstituut AMIDSt van de UvA,
gepubliceerd in Rooilijn.
Reclamebureaus en audiovisuele bedrijven zitten graag bij elkaar in de
buurt. Samen maken ze reclamefilms voor televisie, bioscoop en
internet. Dit is ook in Amsterdam het geval. Van der Groep en Röling
dragen drie redenen aan waarom deze bedrijven de neiging hebben zich
ook buiten het traditionele vestigingsgebied Amsterdam-Centrum en
Amsterdam Oud Zuid te vestigen: behoefte aan grotere bedrijfsruimten,
afstand van de gevestigde orde en aan goedkopere locaties.
Interesse bij starters en gevestigden
Oud-West is een gewilde, opkomende vestigingslocatie. In eerste
instantie vooral in trek bij audiovisuele ondernemers, maar inmiddels
op de voet gevolgd door reclamebureaus. Het gaat zowel om starters en
kleine bedrijven die wonen en werken combineren in de Jacob van
Lennepbuurt of op het WG-terrein, als om de wat grotere
reclamebureaus. De laatste categorie vestigt zich graag in de buurt
van het Vondelpark.
Trek naar Oud-West in beeld
Om de trek naar West aan te tonen, is gebruik gemaakt van een
GIS-applicatie die werkgelegenheidsconcentraties in Amsterdam
zichtbaar maakt. Het bijzondere van de applicatie is dat hiermee
ruimtelijke dynamiek (veranderingen in ruimte en tijd) zichtbaar kan
worden gemaakt. Behalve de UvA waren dRO en O+S betrokken bij de
totstandkoming hiervan.
Concentratiegebieden reclame en audiovisuele bedrijvigheid, 1996
Concentratiegebieden reclame en audiovisuele bedrijvigheid, 1996 (115
Kb)
Concentratiegebieden reclame en audiovisuele bedrijvigheid, 2003
Concentratiegebieden reclame en audiovisuele bedrijvigheid, 2003 (123
Kb)
Gemeente Amsterdam