Gemeente Amsterdam

Reclamebureaus en audiovisuele bedrijven trekken naar Oud-West

17 oktober 2005
---
O+S Oud-West is zeer in trek als locatie voor reclamebureaus en de audiovisuele sector. Dit blijkt uit recent onderzoek van Rogier van der Groep en Robert Röling van onderzoeksinstituut AMIDSt van de UvA, gepubliceerd in Rooilijn.



Reclamebureaus en audiovisuele bedrijven zitten graag bij elkaar in de buurt. Samen maken ze reclamefilms voor televisie, bioscoop en internet. Dit is ook in Amsterdam het geval. Van der Groep en Röling dragen drie redenen aan waarom deze bedrijven de neiging hebben zich ook buiten het traditionele vestigingsgebied Amsterdam-Centrum en Amsterdam Oud Zuid te vestigen: behoefte aan grotere bedrijfsruimten, afstand van de gevestigde orde en aan goedkopere locaties.

Interesse bij starters en gevestigden

Oud-West is een gewilde, opkomende vestigingslocatie. In eerste instantie vooral in trek bij audiovisuele ondernemers, maar inmiddels op de voet gevolgd door reclamebureaus. Het gaat zowel om starters en kleine bedrijven die wonen en werken combineren in de Jacob van Lennepbuurt of op het WG-terrein, als om de wat grotere reclamebureaus. De laatste categorie vestigt zich graag in de buurt van het Vondelpark.

Trek naar Oud-West in beeld

Om de trek naar West aan te tonen, is gebruik gemaakt van een GIS-applicatie die werkgelegenheidsconcentraties in Amsterdam zichtbaar maakt. Het bijzondere van de applicatie is dat hiermee ruimtelijke dynamiek (veranderingen in ruimte en tijd) zichtbaar kan worden gemaakt. Behalve de UvA waren dRO en O+S betrokken bij de totstandkoming hiervan.

Concentratiegebieden reclame en audiovisuele bedrijvigheid, 1996

Concentratiegebieden reclame en audiovisuele bedrijvigheid, 1996 (115 Kb)

Concentratiegebieden reclame en audiovisuele bedrijvigheid, 2003

Concentratiegebieden reclame en audiovisuele bedrijvigheid, 2003 (123 Kb)