Ingezonden persbericht


Persbericht

Nederlanders schamen zich over eigen uitgavenpatroon

Mannen teveel geld kwijt aan stappen, vrouwen aan uiterlijke verzorging

Amsterdam, 17 Oktober 2005 - De dagelijkse boodschappen, uitgaan, de auto, uiterlijke verzorging en hobby's: dat zijn de kostenposten waar wij Nederlanders teveel geld aan uitgeven. Dit blijkt uit onderzoek naar financiële bestedingen onder 546 Nederlanders in opdracht van InterBank. Vooral mannen beschuldigen zichzelf ervan meer geld dan nodig over de balk te smijten tijdens een avondje stappen en aan de auto (beide 23%), terwijl vrouwen zich in hun ogen te veel laten verleiden tot aankopen om goed verzorgd voor de dag te komen (15%). "Ik koop vaak dingen waar ik achteraf spijt van heb", zegt ruim één op de tien Nederlanders. Een zelfde percentage schaamt zich zelfs voor de manier waarop ze met geld omgaat.

Een samenvatting van het onderzoeksrapport, inclusief verantwoording van de onderzoeksopzet, is beschikbaar op http://www.online-pr.nl/docs.asp?customer_id=31

Ergernissen over uitgaven partner

Niet alleen het eigen bestedingspatroon, maar ook die van de partner leidt tot irritaties. Zo ergert één op de tien vrouwen zich aan het geld dat haar partner verbrast aan audio en video benodigdheden. In plaats van deze 'zelfverrijking' ziet de Nederlandse vrouw veel liever dat de partner meer geld aan haar besteedt (één op de vijf). Ook de mannen klagen over de uitgaven van de partner. "Mijn partner besteedt teveel aan uiterlijke verzorging", onderkent ruim één op de vijf mannen (22%), "en aan onnuttige dingen", zegt 10% van hen.

Vrouwen willen geen verantwoording afleggen

43% van de Nederlanders vindt het een normale zaak verantwoording af te leggen tegenover de partner over de eigen inkomsten en uitgaven. Overigens voelen meer vrouwen (63%) dan mannen (49%) hier juist helemaal niets voor. Het is dan ook niet vreemd dat één op de vijf (19%) Nederlanders over dit onderwerp ruziet aan de keukentafel.

Alhoewel veel Nederlanders ontevreden zijn over hun bestedingspatroon, durven ze niet toe te geven dat hun financiële inzicht aan de lage kant is. Opvallend is dat maar liefst 41% zichzelf een hoge mate van financieel inzicht toedicht.

Over het onderzoek
InterBank heeft onderzoek laten doen naar de ervaringen van Nederlanders met hun financiële ruimte om meer inzicht te krijgen in het bestedingspatroon en de motieven voor onder andere sparen en lenen. InterBank ziet het als haar maatschappelijke verantwoordelijkheid om haar leningen op verantwoorde en betrouwbare manier te verstrekken via professionele intermediairs, overkreditering te voorkomen en transparant te zijn in de wijze waarop zij zaken doet met tussenpersonen en indirect met consumenten. De uitkomsten van het onderzoek helpen InterBank haar dienstverlening verder te verbeteren en producten te ontwikkelen die aansluiten op de behoeften van consumenten. Het onderzoek is uitgevoerd door Blauw Research onder 546 Nederlanders in de leeftijd van 18 tot 65 jaar.

Over InterBank
InterBank N.V. is de grootste financieringsmaatschappij van Nederland en marktleider in consumptief krediet via intermediairs. InterBank is in 2000 ontstaan uit de financieringsmaatschappijen Finata Bank en IDM Bank. InterBank is gevestigd in Amsterdam. Daarnaast is InterBank aangesloten bij de brancheorganisatie Vereniging van Financieringsondernemingen in Nederland (VFN) die zich sterk maakt voor verantwoorde kredietverlening. InterBank werkt exclusief met intermediairs (tussenpersonen) met de labels Finata, IDM, VoordeelBank, De IJssel Budget, Mahuko en Eurofintus. Meer informatie: http://www.interbank.nl