Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Rijkswaterstaat selecteert Heras voor pilot beveiliging viaducten

Ministerie werkt aan oplossing voor maatschappelijk probleem

Rijkswaterstaat neemt de beveiliging van viaducten ter hand. In Dordrecht is aan beide zijden van een fietsviaduct over de A16 een proefopstelling gerealiseerd. Afgelopen vrijdag, 14 oktober, heeft Heras de werkzaamheden aan de proefopstelling opgeleverd.

Naar aanleiding van het dodelijk ongeval op de A4 als gevolg van het gooien van stenen (Rijswijk, 9 januari 2005) gaf de minister van Verkeer en Waterstaat opdracht aan Rijkswaterstaat een risicoanalyse uit te voeren. Van de 995 viaducten over rijkswegen in Nederland zijn er 300 aangemerkt als een viaduct met een verhoogd risico.

Selectiecriteria waren onder meer: viaducten waar in het verleden al vaker incidenten hebben plaatsgevonden en viaducten over belangrijke transportroutes van gevaarlijke stoffen. Ook bleek dat de kans op het gooien van stenen of andere voorwerpen groter is bij viaducten rond grote steden en bij routes van en naar woonwijken en scholen, discotheken en sportkantines.

Essentie proefopstelling Dordrecht
In Dordrecht heeft Heras het viaduct aan beide zijden met staalmat hekwerk beveiligd. Conform het programma van eisen van Rijkswaterstaat is een constructie van 2,5 meter hoog gerealiseerd, met daarbovenop een schuine kant naar binnen. Hiermee komt de minimale hoogte van het hekwerk boven het asfalt van het viaduct op 3 meter.

Het staalmat heeft een maas van 25 mm breed en 200 mm hoog. Met deze maatvoering worden de meeste risicovolle voorwerpen geweerd. Tegelijkertijd is de maas voldoende transparant; de automobilist behoudt het zicht op hetgeen er eventueel boven hem gebeurt. Het aangebrachte hekwerk en de al langer aanwezige leuningconstructie bieden geen opstap- of klimmogelijkheden.

"Primair een preventieve werking"
Met de proefopstelling in Dordrecht beantwoordt Heras aan welgeteld achttien criteria zoals opgesteld in het functioneel programma van eisen. Rijkswaterstaat koos voor Heras na een oriëntatie bij drie aanbieders.

Henk Dibbets, directeur Heras Nederland: "Deze oplossing werkt primair preventief. Je kunt het vandalen zo moeilijk mogelijk maken. Als mensen kwaad willen, blijft er altijd een risico. De ultieme oplossing is een combinatie van organisatorische, bouwkundige en elektronische maatregelen. Het is niet aan mij om te oordelen of dit voor alle 300 risicoviaducten haalbaar is."

Na evaluatie kan de opstelling eventueel als norm dienen voor de beveiliging van alle 300 viaducten met een verhoogd risico. Dibbets: "Voor Heras inderdaad een mooie uitdaging om samen met Rijkswaterstaat tot een oplossing voor een maatschappelijk probleem te komen."

Oirschot, 17 oktober 2005
______________________________________________________________________

Ingezonden persbericht