Consument bedenkt nieuwe Even Apeldoorn bellen commercial

Exprtease

Persbericht

Idee van Amsterdammer Frans van Gerwen voor het eerst op de buis

NIEUWE EVEN APELDOORN BELLEN-COMMERCIAL BELEEFT PREMIERE OP 21 OKTOBER

APELDOORN, 17 oktober 2005

Aanstaande vrijdag beleeft Nederland de primeur van wat weer een hilarische opvolger moet worden van bewezen toppers als Rio, Leeuw en Egel. Deze keer is de commercial echter niet bedacht door de creatieven van het reclamebureau maar konden Nederlanders hun idee inzenden naar Centraal Beheer Achmea. De winnaar, Frans van Gerwen (1962) uit Amsterdam

Het lijkt me heel bijzonder om mijn idee nu als een commercial voorbij te zien komen. Je hebt natuurlijk een beeld in je hoofd maar weet niet precies hoe het eruit gaat zien. Ik ben ook benieuwd wat de rest van Nederland ervan vindt. Ik kan natuurlijk niks verklappen behalve dat de commercial de titel Boodschappen heeft gekregen; aldus een trotse Frans.

De opname
Uiteraard was Frans aanwezig bij de opname van zijn eigen commercial. Deze is 2 oktober jongstleden opgenomen bij de Belastingdienst in Amsterdam. Frans speelt zelf geen rol in de commercial maar wel in de tag-on die op de commercial volgt. Dit is een korte boodschap waarin Frans vertelt dat hij de commercial heeft bedacht.

Bijna 900 inzendingen werden ingestuurd met een idee voor de nieuwe commercial. De gekste ideeën kwamen via de website en post binnen. Van liefdesbrieven tot superprofessionele storyboards en scripts van 16 paginas; de creativiteit van de Nederlander kwam in al haar facetten tot uiting. Opvallend was ook de rol die vele inzenders voor zichzelf in de uiteindelijke commercial zagen weggelegd. Maar dat reclame maken een vak apart is, bleek ook.

Om het de deelnemers wat makkelijker te maken werd een aantal gouden tips verstrekt, die het proces wellicht wat zouden vergemakkelijken. Tips als Begin met het bedenken van een bizar ongeluk en bedenk daar de grap bij en Zorg dat de gevolgen zich laten raden zijn belangrijke elementen van een Even Apeldoorn bellen-commercial. Een vakkundige jury, bestaande uit Rob Mol van Centraal Beheer Achmea, 3 afgevaardigden van het reclamebureau DDB en de regisseur en scenarioschrijver, de heer van Duren, beoordeelde de inzendingen. Volgens de jury won het idee van Frans omdat zijn idee het meest aansloot bij het Even Apeldoorn bellen-concept.Er zit een hele verrassende twist in het plot. Je wordt dus net als de andere commercials uit de reeks echt op het verkeerde been gezet. Bovendien is de geloofwaardigheid van en de sympathie voor het verhaal van de hoofdrolspeler kenmerkend voor de al 20 jaar lopende campagne, aldus Rob Mol.

De commercial van Frans van Gerwen zal automatisch meedingen naar de Loeki van de maand. Nederlanders kunnen zelf op hun favoriete commercial stemmen via www.ster.nl. Als Boodschappen Loeki van de maand wordt gaat de commercial door naar de Gouden Loeki Verkiezing in december van dit jaar. De commercial is op televisie te zien vanaf 21 oktober tot en met 10 november 2005.

EINDE PERSBERICHT