AutoRai

Lexus wint opnieuw

(10/18/2005)
Lexus heeft voor de tweede achtereenvolgende keer de AutoWeek Tevredenheids Trofee gewonnen. Klanten van het Japanse merk waardeerden hun auto met een gemiddelde score van maar liefst 113 punten.
Nog nooit scoorde een merk zo hoog in het tevredenheidsonderzoek van AutoWeek. De Lexus dealers deden het ook goed. Ze bezetten een mooie tweede plaats in de ranglijst. Bovendien sleepte Lexus de award âTopscore Rijeigenschappen 2001-2005â in de wacht. Over de afgelopen vijf jaar is gebleken dat vooral de Lexus IS 200 een ijzersterke reputatie heeft opgebouwd als het om rijeigenschappen gaat.

âWe zijn als Lexus organisatie enorm blij met de AutoWeek Tevredenheids Trofeeâ, reageert Guido Roozekrans, manager Public Relations van Lexus. âOok op de nummer 2-positie in het dealerklassement zijn we heel erg trots. Uiteraard gaan we nu niet op onze lauweren rusten. We blijven continu aan onze service werken. Onze diensverlening is van een hoogwaardig niveau en dat weten onze klanten, gezien de uitslag van de Tevredenheids Trofee, zeer te waarderen. Onze service staat bekend als de âLexus Red Carpet Treatmentâ. Bij onderhoud en/of reparatie bieden wij onze klanten bijvoorbeeld gratis een vervangende Lexus aan, waar ze ook zijn. In onze ogen is dat de normaalste zaak van de wereld.â

Roozekrans vervolgt: âWe zijn ook zeer gecharmeerd van de âTopscore Rijeigenschappen 2001-2005â-prijs die Lexus heeft behaald. Elke Lexus beschikt over uitermate comfortabele rijeigenschappen. We zijn verheugd dat onze klanten daar zoân waardering voor hebben.â

Afgelopen jaren
AutoWeek houdt zijn tevredenheidsonderzoek nu voor de vijfde keer. In 2001 begon het magazine met de enquête op bescheiden schaal, uitsluitend via het internet. Toch deden er dat jaar meteen al 10.000 lezers aan mee.

Een jaar later pakte AutoWeek het onderzoek groter aan en publiceerde de enquêtelijst ook in het tijdschrift. Het aantal reacties schoot omhoog naar 18.600. Sinds die tijd neemt het aantal deelnemers gestaag toe. In 2005 vulden maar liefst 24.225 mensen het enquêteformulier in.

Lexus kwam de afgelopen drie jaar voor in de AutoWeek-ranglijst. In 2003 scoorde het merk meteen al een tweede plek. In het dealerklassement behaalde het zelfs de overwinning. Een jaar later deelde Lexus wederom een gevoelige klap uit aan de concurrentie: het Japanse merk voerde zowel de merkenlijst als de dealerlijst aan. Bovendien scoorde het een recordaantal punten van 108. Een topscore die Lexus inmiddels alweer heeft verbeterd.

Vaste waarde
Lexus is sowieso een vaste waarde in tevredenheidsonderzoeken. Het merk stond dit jaar bijvoorbeeld voor de vijfde achtereenvolgende keer aan de top in het onderzoek naar klanttevredenheid dat onderzoeksbureau J.D. Power & Associates in het Verenigd Koninkrijk verrichtte. Met deze uitzonderlijke prestatie sleepte Lexus de â2005 Gold Awardâ in de wacht. Bovendien kwam Lexus in dit onderzoek als marktleider uit de bus in de categorieën Kwaliteit/Betrouwbaarheid en Aantrekkingskracht Voertuigen.