Nieuwsbrief 17 oktober 2005
Aanmelden nieuwsbrief
Duitse suiker
Dankzij de ingebruikname van de grensovergang Nieuweschans Weener
heeft Railion Nederland een contract voor circa 50 treinen, beladen
met elk 1.000 ton suiker, in de wacht weten te slepen.
Railion-machinisten halen, tijdens de lopende suikerbietencampagne, de
suiker rechtstreeks op in het Duitse Leer, zon 25 kilometer over de
grens. De suiker gaat naar het op- en overslagbedrijf Veem&Factor en
is grotendeels bestemd voor de export. Met name de Arabische landen
zijn een groot afnemer van de Europese suiker.
Intensieve samenwerking Green Cargo (Zweden) en Railion
Het Zweedse railtransportbedrijf Green Cargo en Railion hebben een
overeenkomst ondertekend om de bestaande samenwerking verder uit te
breiden. Klanten profiteren vanaf komend voorjaar hiervan dankzij een
verdere verkorting van transittijden. Een kortere transportduur maakt
tegelijk een versnelling van de wagenomlopen mogelijk.
De overeenkomst richt zich zowel op de landroute via Denemarken als op
de veerroute over de Oostzee. In 2004 bedroeg het spoorvolume tussen
Zweden en Duitsland ruim 3 miljoen ton. Het gaat daarbij met name om
bosbouwproducten (hout, papier en cellulose) en industriële goederen
(staal en automobielindustrie).
Het railtransport van en naar Zweden laat sinds 2001 een gestage groei
zien. Door de intensivering van de samenwerking verwacht Railion aan
deze groei een belangrijke impuls te kunnen geven.
Tevredenheidsonderzoek
Voor het 10de achtereenvolgende jaar voert TNS Nipo een
klanttevredenheidsonderzoek uit, in opdracht van Railion Nederland.
Railion wil graag weten hoe ze de dienstverlening aan haar klanten nog
verder kan verbeteren. Ook Railion Deutschland houdt jaarlijks een
dergelijke enquête, die inmiddels van start is gegaan. Het Nederlandse
onderzoek vindt plaats in november.
Railion Nederland N.V. is Nederlands grootste railtransportbedrijf en
behoort tot de Stinnes groep.