Nieuwsbrief 17 oktober 2005
Aanmelden nieuwsbrief

Duitse suiker

Dankzij de ingebruikname van de grensovergang Nieuweschans Weener heeft Railion Nederland een contract voor circa 50 treinen, beladen met elk 1.000 ton suiker, in de wacht weten te slepen. Railion-machinisten halen, tijdens de lopende suikerbietencampagne, de suiker rechtstreeks op in het Duitse Leer, zon 25 kilometer over de grens. De suiker gaat naar het op- en overslagbedrijf Veem&Factor en is grotendeels bestemd voor de export. Met name de Arabische landen zijn een groot afnemer van de Europese suiker.

Intensieve samenwerking Green Cargo (Zweden) en Railion

Het Zweedse railtransportbedrijf Green Cargo en Railion hebben een overeenkomst ondertekend om de bestaande samenwerking verder uit te breiden. Klanten profiteren vanaf komend voorjaar hiervan dankzij een verdere verkorting van transittijden. Een kortere transportduur maakt tegelijk een versnelling van de wagenomlopen mogelijk.

De overeenkomst richt zich zowel op de landroute via Denemarken als op de veerroute over de Oostzee. In 2004 bedroeg het spoorvolume tussen Zweden en Duitsland ruim 3 miljoen ton. Het gaat daarbij met name om bosbouwproducten (hout, papier en cellulose) en industriële goederen (staal en automobielindustrie).

Het railtransport van en naar Zweden laat sinds 2001 een gestage groei zien. Door de intensivering van de samenwerking verwacht Railion aan deze groei een belangrijke impuls te kunnen geven.

Tevredenheidsonderzoek

Voor het 10de achtereenvolgende jaar voert TNS Nipo een klanttevredenheidsonderzoek uit, in opdracht van Railion Nederland. Railion wil graag weten hoe ze de dienstverlening aan haar klanten nog verder kan verbeteren. Ook Railion Deutschland houdt jaarlijks een dergelijke enquête, die inmiddels van start is gegaan. Het Nederlandse onderzoek vindt plaats in november.

Railion Nederland N.V. is Nederlands grootste railtransportbedrijf en behoort tot de Stinnes groep.