Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Contactpersoon

Datum
18 oktober 2005
Ons kenmerk
RWS/SDG/2005/2765/17120
Doorkiesnummer

Bijlage(n)

-
Uw kenmerk

-
Onderwerp
Betuweroute; geluidsschermen bij Tiel

Geachte voorzitter,

Tijdens het Algemeen Overleg van 28 september 2005 met de Vaste Kamercommissie van Verkeer en Waterstaat heb ik, naar aanleiding van de vraag van uw lid Duyvendak hoe het kan dat bewoners na plaatsing van geluidsschermen meer overlast hebben, toegezegd de Kamer te informeren over de situatie van de geluidsschermen bij Tiel.

Vanwege de A15 ter hoogte van Tiel is voor 137 woningen sprake van een zogenoemde saneringssituatie aangezien de geluidbelasting in 1986 al hoger was dan 55 dB(A).
In overleg met de gemeente Tiel zijn, om de geluidbelasting vanwege de A15 in de toekomstige situatie (2015) zoveel mogelijk terug te brengen tot 55 dB(A), extra geluidwerende voorzieningen langs de zuidzijde van de A15 in het Tracébesluit Betuweroute opgenomen. Dit scherm is uitsluitend bedoeld om de geluidsbelasting van het wegverkeer tegen te gaan. Het betreft een geluidsscherm met een hoogte die varieert van 5 tot 7 meter. Behalve dit scherm zijn er langs de lokale infrastructuur (Westroyensestraat in de gemeente Tiel) nog aanvullende schermen geplaatst.

Ondanks aanleg van deze schermen zal er nog bij 7 woningen in 2015 sprake zijn van een hogere geluidsbelasting dan 55 dB(A) ten gevolge van het wegverkeer van Rijksweg 15. Voor deze woningen zal door de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer een hogere waarde worden vastgesteld. De gemeente Tiel onderzoekt samen met ProRail of bij deze woningen geluidsisolerende maatregelen noodzakelijk zijn om aan het wettelijke binnenniveau van 45 dB(A) te kunnen voldoen.

Uit het onderzoek dat in 2004 is uitgevoerd ter voorbereiding van de hogere waarden-procedure vanwege de saneringssituatie blijkt dat door de geluidsschermen de geluids-belasting is verminderd ten opzichte van de geluidssituatie vóór realisatie van dit scherm. De geluidsbelasting vanwege de A15 op de eerste lijnsbebouwing is ten opzichte van de situatie in 1998 gemiddeld met 10 dB(A) verbeterd.
Er is dus geen sprake van toename van de geluidsbelasting.

De normering en het systeem van de Wet geluidhinder gaat voor wegverkeerslawaai overigens uit van een gemiddelde berekende geluidsbelasting en dus niet van piek-waarden. Daardoor kan het geluidsniveau onder bepaalde omstandigheden als hoger of lager worden ervaren dan de berekende waarden.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Karla Peijs