18-10-2005
Alle 4700 woningen op nieuwbouwlocatie De Volgerlanden in
Hendrik-Ido-Ambacht kunnen worden gebouwd. Voor ruim 4100 woningen
zijn geen aanpassingen nodig, voor circa 600 woningen bij de
Sophiaspoortunnel moet nader worden onderzocht of, en zo ja in welke
mate, aanpassingen nodig zijn. Dit adviseert een Interdepartementaal
Expertteam in opdracht van de ministeries van VROM en V&W.
De woningbouw in de buurt van Sophiaspoortunnel werd dit voorjaar uit
voorzorg stilgelegd, nadat uit onderzoek van TNO bleek dat
laagfrequent geluid uit de spoortunnel mogelijk hinder zou veroorzaken
voor de woningen in de omgeving van de tunnel. De opdrachtgevende
departementen onderschrijven de conclusies van het Expertteam over een
aanvaardbaar hinder- en risicoprofiel en zien het advies als goed
vertrekpunt voor de verdere ontwikkeling van De Volgerlanden. De
minister van VROM zal binnenkort de Tweede Kamer informeren over het
advies van het Expertteam.
Uit zorgvuldigheid adviseert het Expertteam om binnen een zone van 90
meter afstand van de tunnel te wachten met daadwerkelijke bouw tot er
praktijkproeven met een rijdende trein hebben plaats gehad. Daarmee
kunnen de effecten in proefwoningen worden getoetst en kan worden
beoordeeld of en zo ja, in welke mate er maatregelen binnen de zone
getroffen moeten worden. Eventueel kan eerder met de woningbouw binnen
de 90 meter worden begonnen in combinatie met constructieve
maatregelen aan woningen. Het Expertteam zal een nader voorstel
hiervoor doen. Eerder ging TNO uit van een hindergrens voor
laagfrequent geluid van 65 meter.
Buiten de 90 meter zal volgens het Expertteam geen sprake zijn van
hinder. Wel zal een deel van de bewoners de trein kunnen waarnemen,
maar het percentage bewoners waarvoor dat geldt zal afnemen naarmate
de afstand tot de tunnel groter is. Het adviesbureau M+P, waarop het
Expertteam haar bevindingen baseert, geeft aan dat het
niet-waarneembaar zijn van de trein niet realistisch is en stelt dat
in navolging van TNO in de wijk ook andere geluidsbronnen aanwezig
zijn, die in samenhang moeten worden beoordeeld. Het Expertteam geeft
voorts aan dat de waarneemcontour kan worden verminderd door hoog
niveau baan- en tunnelonderhoud en zal een voorstel daarvoor
uitwerken.
Het Rijk onderschrijft de conclusies van het Expertteam. De
ministeries van VROM en V&W schrijven de betrokken gemeenten
Hendrik-Ido-Ambacht en Zwijndrecht dat het advies een verantwoord
vertrekpunt is voor de verdere ontwikkeling van De Volgerlanden. Met
de maatregelen die het Expertteam voorstelt, is de woonkwaliteit voor
alle bewoners van De Volgerlanden gewaarborgd.
Zie ook
* Dossier Geluid: http://www.vrom.nl/geluid
Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer