FNV

Akkoord bij Selektvracht compenseert hoge benzineprijs

Bij pakketbezorger Selektvracht is op hoofdlijnen een principeakkoord over een nieuwe cao voor de drieduizend werknemers gesloten. Voor de bestellers is vooral van belang dat de werkgever de autokostenvergoeding naar boven bijstelt.
"Gezien de hoge benzineprijs kon de directie daar niet meer omheen", legt vakbondsbestuurder Huub van den Dungen uit. "Voor de bezorgers is dit een belangrijk deel van het inkomen."

Het systeem blijft gebaseerd op de normen van de ANWB, maar afgesproken is dat de brandstofprijs voortaan steeds in april wordt geïndexeerd, op basis van de gemiddelde prijs in het afgelopen jaar.

De betaling aan de bezorgers blijft gebaseerd op stukloon. Maar als een bezorger de geadresseerde niet thuis treft, krijgt hij nu 75 procent van de autokosten vergoed en vanaf 1 april 2006 100 procent. Vóór deze cao, die op 1 april 2005 ingaat, was dat nog de helft.

De cao loopt tot eind volgend jaar. Met terugwerkende kracht, per 1 april 2005, krijgen de werknemers 1 procent meer loon, op 1 april 2006 krijgen de bestellers nog eens 1 procent en de medewerkers op kantoor en in de loods 2 procent.

Op een aantal gebieden, zoals ziekteverzuim en zorgverzekering, neemt Selektvracht bepalingen in de cao van moederbedrijf DHL over. Van den Dungen vindt dat een goede ontwikkeling. "Op den duur moeten we voorkomen dat binnen het concern tussen pakketbezorgers van verschillende dochters concurrentie op arbeidsvoorwaarden ontstaat."

Vakbondsleden kunnen volgens de nieuwe cao hun contributie voor FNV Bondgenoten fiscaal vriendelijk via het brutoloon betalen.

Op 11 november zetten de partijen de puntjes op de i, waarna de leden van FNV Bondgenoten hun oordeel over het principeakkoord kunnen geven. Door het invullen van een enquête stelden zij voor het begin van de onderhandelingen een top 11 van vakbondseisen samen.

De tekst van het principeakkoord op hoofdlijnen is hieronder op te halen.
Attachments:
principeakkoord Selektvracht.DOC