Akkoord bij Selektvracht compenseert hoge benzineprijs
Bij pakketbezorger Selektvracht is op hoofdlijnen een principeakkoord
over een nieuwe cao voor de drieduizend werknemers gesloten. Voor de
bestellers is vooral van belang dat de werkgever de
autokostenvergoeding naar boven bijstelt.
"Gezien de hoge benzineprijs kon de directie daar niet meer omheen",
legt vakbondsbestuurder Huub van den Dungen uit. "Voor de bezorgers is
dit een belangrijk deel van het inkomen."
Het systeem blijft gebaseerd op de normen van de ANWB, maar
afgesproken is dat de brandstofprijs voortaan steeds in april wordt
geïndexeerd, op basis van de gemiddelde prijs in het afgelopen jaar.
De betaling aan de bezorgers blijft gebaseerd op stukloon. Maar als
een bezorger de geadresseerde niet thuis treft, krijgt hij nu 75
procent van de autokosten vergoed en vanaf 1 april 2006 100 procent.
Vóór deze cao, die op 1 april 2005 ingaat, was dat nog de helft.
De cao loopt tot eind volgend jaar. Met terugwerkende kracht, per 1
april 2005, krijgen de werknemers 1 procent meer loon, op 1 april 2006
krijgen de bestellers nog eens 1 procent en de medewerkers op kantoor
en in de loods 2 procent.
Op een aantal gebieden, zoals ziekteverzuim en zorgverzekering, neemt
Selektvracht bepalingen in de cao van moederbedrijf DHL over. Van den
Dungen vindt dat een goede ontwikkeling. "Op den duur moeten we
voorkomen dat binnen het concern tussen pakketbezorgers van
verschillende dochters concurrentie op arbeidsvoorwaarden ontstaat."
Vakbondsleden kunnen volgens de nieuwe cao hun contributie voor FNV
Bondgenoten fiscaal vriendelijk via het brutoloon betalen.
Op 11 november zetten de partijen de puntjes op de i, waarna de leden
van FNV Bondgenoten hun oordeel over het principeakkoord kunnen geven.
Door het invullen van een enquête stelden zij voor het begin van de
onderhandelingen een top 11 van vakbondseisen samen.
De tekst van het principeakkoord op hoofdlijnen is hieronder op te
halen.
Attachments:
principeakkoord Selektvracht.DOC
FNV