Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Contactpersoon

-
Datum
18 oktober 2005
Ons kenmerk
DGP/WV/U.05.02381
Doorkiesnummer

-
Bijlage(n)

-
Uw kenmerk
2050600580
Onderwerp
Kamervragen

Geachte voorzitter,

Hierbij ontvangt u de antwoorden op vragen van het lid Hermans over het weren van dieselauto's en SUV's uit het centrum van Amsterdam.


1. Bent u bekend met het bericht aangaande het beleidsvoornemen van de gemeente Amsterdam om dieselauto's en SUV's uit het centrum van Amsterdam te weren?


1. Ja.


2. Is dit juridisch mogelijk gezien de Europese en nationale wetgeving inzake personenauto's? Zo ja, hoe? Zo neen, waarom niet?


2. Maatregelen op nationaal niveau tegen auto's die zijn goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg zijn niet toegestaan op basis van Europese regelgeving (handelsbelemmeringen). Wel is het zo dat lokale overheden milieuzones kunnen instellen, waarbinnen beperkingen kunnen worden gesteld aan voertuigen met specifieke eigenschappen. Het kabinet wil gemeentelijke milieuzones waarin alleen schone en/of stille voertuigen worden toegelaten dan wel bepaalde voordelen genieten, stimuleren, omdat dit kan bijdragen aan verbetering van de lokale luchtkwaliteit (zie hiervoor ook de brief inzake overzicht aanpak luchtkwaliteit, zoals deze door de beide bewindspersonen van VROM op 20 september 2005 aan u is gestuurd). Optreden tegen SUV 's als categorie lijkt mij daarbij juridisch niet eenvoudig, omdat een eendui-dige definitie ontbreekt. Ook is het van belang dat lokale initiatieven in onderlinge afstemming tot stand komen, opdat voor de gebruiker een zo eenduidig mogelijke situatie ontstaat.


3. Welke stappen bent u van plan te ondernemen als dit juridisch niet kan?

3. Geen.


4. Deelt u de mening dat dergelijke beleidsvoornemens wenselijk zijn? Zo ja, waarom? Zo neen, waarom niet?

4. Zie het antwoord op vraag 2. Overigens bereiden de staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer en de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een wijziging van de Gemeentewet voor om differentiatie van parkeertarieven mogelijk te maken. Ik wacht de discussie in de ministerraad over dit voorstel af.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Karla Peijs

-----------------------
Het Parool, 28 september 2005