Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801 2509 LV Den Haag der Staten-Generaal Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1a Telefoon (070) 333 44 44 2513 AA `s-GRAVENHAGE Telefax (070) 333 40 33

Uw brief Ons kenmerk
29 september 2005 AV/CAM/2005/77847 nr. 2050600510
Onderwerp Datum
Kamervragen van het lid De Wit over 18 oktober 2005 werkzekerheid van Nederlandse chauffeurs

./. Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het lid De Wit (SP) over werkzekerheid van Nederlandse chauffeurs.

De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

(mr. A.J. de Geus)

2

nr. 2050600510
Antwoorden op de vragen van het lid De Wit (SP) aan de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over werkzekerheid van Nederlandse chauffeurs. (Ingezonden 29 september 2005).

Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het pamflet van FNV Bondgenoten over werkzekerheid van Nederlandse chauffeurs?

Antwoord 1
Ja.

Vraag 2
Is het waar dat Transport en Logistiek Nederland (TLN) in de CAO-Beroepsgoederenvervoer wil opnemen dat buitenlandse chauffeurs, die voornamelijk in het buitenland werken, betaald worden volgens de arbeidsvoorwaarden die in hun eigen land gelden? Is het geoorloofd onderscheid te maken naar nationaliteit? Zo neen, wilt u TLN daarop wijzen?

Antwoord 2
De TLN, FNV Bondgenoten en CNV Bedrijvenbond, zijn in onderhandeling over een nieuwe CAO Beroepsgoederenvervoer. Het is mij niet exact bekend, anders dan wat in het pamflet van FNV Bondgenoten staat, wat de inzet voor de onderhandelingen is van de kant van de TLN. Wat de uitkomst van de onderhandelingen zal worden is aan partijen.

In het algemeen kan worden gesteld dat op grond van de Algemene Wet gelijke behandeling (AWGB) in een CAO geen direct onderscheid mag worden gemaakt naar nationaliteit. Daarnaast dienen werkgevers voor buitenlandse werknemers die bij hen in dienst zijn de Nederlandse wet en/of de van toepassing zijnde Nederlandse (algemeen verbindend verklaarde) CAO, toe te passen.
Voor in Nederland te werk gestelde buitenlandse werknemers geldt de Wet arbeidsvoorwaarden grensoverschrijdende arbeid.

Vraag 3
Is in de Altro Via CAO vastgelegd dat op buitenlandse werknemers in dienst van Nederlandse bedrijven, die hun werk in het buitenland verrichten, de arbeidsvoorwaarden van toepassing zijn van dat land? Kan bij CAO worden afgesproken dat werknemers in dienst van een Nederlandse onderneming uitgezonderd worden van een Nederlandse CAO? Zo ja, waarom?

Antwoord 3
De werkgeversvereniging Altro Via en de Landelijke Bedrijfsorganisatie Verkeer (LBV) hebben twee CAO's aangemeld onder de namen: Altro Via voor Login Koeriersbedrijven en Altro Via voor Login Transportondernemingen. Beide CAO's zijn in werking getreden op 16 juni 2005. Ik heb kennis genomen van artikel 9, die in beide CAO's identiek is en die als volgt luidt: "Wanneer de buitenlandse werknemer gewoonlijk zijn arbeid in een (zelfde) ander land dan

3

Nederland verricht, kan de werkgever de in dat andere land geldende arbeidsvoorwaarden voor dezelfde werkzaamheden toepassen.".
Mijn eerdere opmerking in het antwoord op vraag 2 is ook hier van toepassing. Derhalve zal ik betrokken CAO-partijen vragen dit artikel nader toe te lichten met het oog op de van toepassing zijnde wetgeving, zoals aangegeven in het antwoord op vraag 1.
Ik zal de Tweede Kamer hierover inlichten.

Vraag 4
Is de Altro Via CAO de opvolger van de zogenoemde Login-CAO? Zo neen, waarom niet? Zo ja, bent u bereid om de dispensatie van de CAO beroepsgoederenvervoer voor de Altro Via CAO in te trekken omdat deze CAO in strijd is met de Algemene Wet Gelijke Behandeling? Zo neen, waarom niet?

Antwoord 4
Er zijn aanwijzingen dat de CAO Altro Via voor Login Koeriersbedrijven en de CAO Altro Via voor Login Transportondernemingen de opvolgers zijn voor de 21 Login-ondernemings-CAO's. Op dit moment is er geen algemeen verbindend verklaarde CAO Beroepsgoederenvervoer. Evenmin zijn de Altro Via Login-CAO's gedispenseerd van een algemeen verbindend verklaarde CAO.