Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801
2509 LV Den Haag
der Staten-Generaal Anna van Hannoverstraat 4
Binnenhof 1a Telefoon (070) 333 44 44
2513 AA `s-GRAVENHAGE Telefax (070) 333 40 33
Uw brief Ons kenmerk
29 september 2005 AV/CAM/2005/77847
nr. 2050600510
Onderwerp Datum
Kamervragen van het lid De Wit over 18 oktober 2005
werkzekerheid van Nederlandse chauffeurs
./. Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het lid De Wit (SP) over werkzekerheid van
Nederlandse chauffeurs.
De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(mr. A.J. de Geus)
2
nr. 2050600510
Antwoorden op de vragen van het lid De Wit (SP) aan de minister van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid over werkzekerheid van Nederlandse chauffeurs. (Ingezonden
29 september 2005).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het pamflet van FNV Bondgenoten over werkzekerheid van
Nederlandse chauffeurs?
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Is het waar dat Transport en Logistiek Nederland (TLN) in de CAO-Beroepsgoederenvervoer wil
opnemen dat buitenlandse chauffeurs, die voornamelijk in het buitenland werken, betaald worden
volgens de arbeidsvoorwaarden die in hun eigen land gelden? Is het geoorloofd onderscheid te
maken naar nationaliteit? Zo neen, wilt u TLN daarop wijzen?
Antwoord 2
De TLN, FNV Bondgenoten en CNV Bedrijvenbond, zijn in onderhandeling over een nieuwe
CAO Beroepsgoederenvervoer. Het is mij niet exact bekend, anders dan wat in het pamflet van
FNV Bondgenoten staat, wat de inzet voor de onderhandelingen is van de kant van de TLN. Wat
de uitkomst van de onderhandelingen zal worden is aan partijen.
In het algemeen kan worden gesteld dat op grond van de Algemene Wet gelijke behandeling
(AWGB) in een CAO geen direct onderscheid mag worden gemaakt naar nationaliteit.
Daarnaast dienen werkgevers voor buitenlandse werknemers die bij hen in dienst zijn de
Nederlandse wet en/of de van toepassing zijnde Nederlandse (algemeen verbindend verklaarde)
CAO, toe te passen.
Voor in Nederland te werk gestelde buitenlandse werknemers geldt de Wet arbeidsvoorwaarden
grensoverschrijdende arbeid.
Vraag 3
Is in de Altro Via CAO vastgelegd dat op buitenlandse werknemers in dienst van Nederlandse
bedrijven, die hun werk in het buitenland verrichten, de arbeidsvoorwaarden van toepassing zijn
van dat land? Kan bij CAO worden afgesproken dat werknemers in dienst van een Nederlandse
onderneming uitgezonderd worden van een Nederlandse CAO? Zo ja, waarom?
Antwoord 3
De werkgeversvereniging Altro Via en de Landelijke Bedrijfsorganisatie Verkeer (LBV) hebben
twee CAO's aangemeld onder de namen: Altro Via voor Login Koeriersbedrijven en Altro Via
voor Login Transportondernemingen. Beide CAO's zijn in werking getreden op 16 juni 2005.
Ik heb kennis genomen van artikel 9, die in beide CAO's identiek is en die als volgt luidt:
"Wanneer de buitenlandse werknemer gewoonlijk zijn arbeid in een (zelfde) ander land dan
3
Nederland verricht, kan de werkgever de in dat andere land geldende arbeidsvoorwaarden voor
dezelfde werkzaamheden toepassen.".
Mijn eerdere opmerking in het antwoord op vraag 2 is ook hier van toepassing. Derhalve zal ik
betrokken CAO-partijen vragen dit artikel nader toe te lichten met het oog op de van toepassing
zijnde wetgeving, zoals aangegeven in het antwoord op vraag 1.
Ik zal de Tweede Kamer hierover inlichten.
Vraag 4
Is de Altro Via CAO de opvolger van de zogenoemde Login-CAO? Zo neen, waarom niet? Zo
ja, bent u bereid om de dispensatie van de CAO beroepsgoederenvervoer voor de Altro Via
CAO in te trekken omdat deze CAO in strijd is met de Algemene Wet Gelijke Behandeling? Zo
neen, waarom niet?
Antwoord 4
Er zijn aanwijzingen dat de CAO Altro Via voor Login Koeriersbedrijven en de CAO Altro Via
voor Login Transportondernemingen de opvolgers zijn voor de 21 Login-ondernemings-CAO's.
Op dit moment is er geen algemeen verbindend verklaarde CAO Beroepsgoederenvervoer.
Evenmin zijn de Altro Via Login-CAO's gedispenseerd van een algemeen verbindend verklaarde
CAO.
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid