Ingezonden persbericht


Persbericht
Amsterdam, 18 oktober 2005

Fortis beschikt over de beste corporate website in de BEL20, de leidende beursindex in België, op de voet gevolgd door Dexia en bierbrouwer InBev. In vergelijking met ondernemingen in de AEX blijven de Belgische ondernemingen vooralsnog achter. Dit blijkt uit onderzoek van Jungle Rating naar de kwaliteit van online financiële communicatie in België en Nederland.

BEL20: Fortis over de gehele linie winnaar, maar verschillen klein Dit jaar is, in de maanden mei en juni, door onderzoeks- en adviesbureau Jungle Rating voor het eerst de kwaliteit van de corporate websites in de BEL20 onderzocht. Het door Jungle Rating, in samenspraak met financieel journalisten, investeerders en analisten ontwikkelde onderzoeksmodel, meet de kwaliteit van de online financiële communicatie op basis van 152 criteria. Het is opvallend dat er onder de beste drie websites (Fortis, Dexia en InBev) twee banken te vinden zijn, waarbij Fortis zowel in de AEX als in de BEL20 genoteerd staat. Bovendien is het verschil tussen nummer één, Fortis en hekkensluiter Colruyt aanzienlijk, Fortis scoort meer dan twee maal zo hoog.

Online financiële communicatie: Nederland stap verder dan België De online financiële informatie van Nederlandse ondernemingen is uitgebreider en actueler, dan die van de Belgische collega's. Ook schenken Nederlandse ondernemingen meer aandacht aan de historie, onder andere door betere archieven aan te bieden. Heldere informatie over strategie en ondernemingsrisico's is echter in zowel Nederland als België nog toekomstmuziek. Website specifieke redenen voor de achterstand in België zijn de lagere gebruiksvriendelijkheid en het tekort aan multimedia toepassingen op Belgische corporate websites. "Al met al kan de website bezoeker in Nederland uit een grotere en meer transparante informatiebron putten", aldus Geert Jan Grimberg, marktanalist bij Jungle Rating.

Websites in België minder flair
Belgische ondernemingen bieden nog beperkte multimedia toepassingen op hun websites. Het aanbieden van een (live) webcast van de presentatie van de jaarcijfers is in Nederland al bijna gemeengoed, terwijl Belgische ondernemingen terughoudend zijn op dit gebied. Ook de mogelijkheid tot interactie tussen onderneming en bezoeker laat te wensen over op de Belgische websites. Zo biedt slechts 37% van de ondernemingen duidelijke en toegankelijke contactgegevens tegen 60% in de AEX. Bij 20% van de AEX ondernemingen is het al mogelijk via het internet te stemmen op aandeelhoudersvergaderingen. In België maakt nog geen enkele onderneming dit mogelijk.

Tabaksblat eerder dan Lippens
In Nederland bestaat er met de code Tabaksblat reeds een verplicht raamwerk voor het rapporteren over Corporate Governance. De hoeveelheid en kwaliteit van de informatie die bedrijven in de AEX over dit onderwerp verstrekken is de afgelopen jaren sterk verbeterd. Belgische ondernemingen moeten vanaf 1 januari 2006 hun Corporate Governance reglementen openbaar maken op de corporate website, krachtens de code Lippens, de evenknie van Tabaksblat. Het is dan ook te verwachten dat Belgische ondernemingen over een jaar meer en specifiekere informatie zullen verstrekken over dit onderwerp.

Online financiële informatie vergeleken
Belgische ondernemingen hebben wat betreft het presenteren van financiële kerncijfers een streepje voor op de Nederlandse ondernemingen. Er zijn gemiddeld net iets meer financiële kerncijfers te vinden, met dien verstande dat het zo nu en dan een rechtstreeks uit het jaarverslag afkomstig overzicht betreft. Daarentegen is op de website van Nederlandse ondernemingen meer specifieke aandeelhoudersinformatie te vinden. Dit uit zich onder andere in meer informatie over koersontwikkelingen, ook ten opzichte van concurrenten. In Nederland is een verschuiving te zien van jaarverslaggeving in PDF naar verslaggeving in dynamisch (image-based) en HTML formaat. Met name ondernemingen in de AEX maken hier meer en meer gebruik van. Zo bieden zeven van de aan de AEX genoteerde bedrijven een HTML versie van hun jaarverslag (slechts één in België). De tussenvorm, een dynamisch jaarverslag, is in België al wel meer ingeburgerd, er zijn inmiddels vijf ondernemingen die dit aanbieden (tegen elf in de AEX).


- - Einde bericht - - -

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Geert-Jan Smits, Directeur
(T) +31 (0)20 3309664
(E) geertjan.smits@junglerating.nl
(I) www.junglerating.nl

Het complete rapport over de kwaliteit van de online financiële communicatie in de BEL20 is te bestellen bij Jungle Rating

Bijlagen:

Company URL Score

1 Fortis www.fortis.com 54%
2 Dexia www.dexia.com 53%
3 InBev www.inbev.com 52%
4 Delhaize www.delhaize.com 51%
5 Umicore www.umicore.com 51%
6 Belgacom www.belgacom.be/company 48%
7 Bekaert www.bekaert.com 48%
8 Cofinimmo www.cofinimmo.com 46%
9 KBC www.kbc.com 44%

10 Electrabel www.electrabel.com 42%
11 UCB www.ucb-group.com 42%

12 Agfa www.agfa.com 41%

13 GBL www.gbl.be 36%

14 Solvay www.solvay.com 36%
15 D'ieteren www.dieteren.com 34%
16 Barco www.barco.com/ 33%
17 Mobistar www.mobistar.be 31%
18 Omega-Pharmawww.omega-pharma.be 28%
19 Colruyt www.colruyt.com 20%

Ranking BEL20; kwaliteit online financiële communicatie Bron: Jungle Rating, Juli en Augustus 2005

Grafiek beschikbaar op
www.pressreleases.be/script_NL/newsdetail.asp?nDays=d&ID=29159: gemiddelde score per dimensie BEL20

(Bron: Jungle Rating, Mei - Augustus 2005)

Wibautstraat 3
1091 GH Amsterdam
Tel: +31 (0) 20 330 96 64
Email: info@junglerating.nl