Ministerie van Buitenlandse Zaken

Graag bied ik u hierbij de antwoorden aan op de schriftelijke vragen gesteld door de leden Ferrier en Ormel (beiden CDA) over het functioneren van de Nederlandse ambassade in Nigeria. Deze vragen werden ingezonden op 15 augustus 2005 met kenmerk 2040519610.

De Minister van Buitenlandse Zaken,

Dr. B.R. Bot

Antwoorden van de heer Bot, minister van Buitenlandse Zaken, op vragen van de leden Ferrier en Ormel (beiden CDA) over het functioneren van de Nederlandse ambassade in Nigeria

Vraag 1
Hebt u kennisgenomen van de brief van de Protestantse Kerk in Nederland van 25 juli 2005, waarin ernstige klachten -zoals willekeur in het beleid, onnodige traagheid in het werk, corruptie en onbereikbaarheid- worden geuit over het functioneren van de Nederlandse ambassade in Abuja, Nigeria, waar het gaat om aanvragen voor visa?

Antwoord
Ja.

Vraag 2
Bent u bereid te onderzoeken of de geuite klachten berusten op waarheid? Zo neen, waarom niet?

Antwoord
Klachten over visumzaken worden altijd onderzocht. Gezien de aard van de klachten van de Protestantse Kerk in Nederland is er met dit onderzoek enige tijd gemoeid geweest.

Vraag 3
Zo ja, bent u bereid de Tweede Kamer op zo kort mogelijke termijn te informeren over de opzet en uitkomsten van dit onderzoek?

Antwoord
Het onderzoek richtte zich op de concrete individuele visumaanvragen, op de visumprocedure in het algemeen en de toepassing daarvan op het visumkantoor in Abuja. De klachten van de Protestantse Kerk in Nederland hadden betrekking op een aantal punten die ik als volgt samenvat:


1. bereikbaarheid en het afsprakensysteem van de ambassade in Abuja;
2. beïnvloeding van het afsprakensysteem door corrupte ambassademedewerkers;
3. willekeur bij de behandeling van visumaanvragen;
4. moeizame communicatie/correspondentie met het visumkantoor in Abuja.

Het onderzoek heeft ten aanzien van deze punten de volgende bevindingen opgeleverd.

Ad 1.
Externe factoren hebben een aanzienlijk effect op de bereikbaarheid van de Nederlandse ambassade te Abuja. Afgezien van de slechte staat van het Nigeriaanse telefoonnetwerk, staan de telefoonlijnen van de ambassade en de consulaire afdeling extra onder druk omdat deze het doelwit zijn van criminelen die doelbewust systemen van de verschillende vertegenwoordigingen in Abuja saboteren voor eigen gewin. Zij houden de telefoonlijnen geregeld bezet om klanten voor de consulaire afdeling, die tevergeefs bellen, tegen betaling een 'fictieve' afspraak op het visumkantoor aan te bieden. Dit is een praktijk in Nigeria, waarvoor de ambassade in overleg met de technische afdeling van mijn ministerie naar afdoende oplossingen zoekt. De Nigeriaanse autoriteiten treden bij tijd en wijle op tegen deze personen. Ook de vertegenwoordigingen van de andere Schengenpartners in Abuja kampen met deze problematiek; in onderling overleg wordt gezocht naar geschikte, werkbare oplossingen.

Ad 2.
Het onderzoek heeft geen indicaties opgeleverd over corruptie onder ambassadewerkers in Abuja. Overigens is integriteit één van de prioriteiten van mijn ministerie. Bij de visumverlening zijn de processen dan ook zodanig ingericht dat de integriteit zo goed mogelijk is gewaarborgd.

Ad 3.
Van willekeur bij de behandeling van visumaanvragen te Abuja is niet gebleken. Een visumaanvraag wordt, onder meer ter voorkoming van willekeur, behandeld door meerdere medewerkers, ieder met een eigen, afgebakende, rol. De toetsing vindt plaats aan de hand van criteria die zijn vastgelegd in de Schengen- en Benelux-regelgeving als ook in nationale regelgeving. Belangrijk uitgangspunt bij visumverlening is dat iedere aanvraag uniek is en steeds op haar merites wordt beoordeeld. Uit het totaal aan ontvangen documenten en gegevens wordt een zo compleet mogelijk beeld verkregen van de visumaanvraag op basis waarvan een gefundeerde beslissing kan worden genomen.

Ad 4.
De slechte telefonische bereikbaarheid van de consulaire afdeling heb ik bij vraag 1 reeds uiteengezet. De reden voor het niet of nauwelijks beantwoorden van e-mailberichten is waarschijnlijk dat de medewerkers van de ambassade te Abuja door de grote drukte hieraan niet altijd zijn toegekomen.

In de resultaten van dit onderzoek zie ik een bevestiging dat het visumverleningsproces onder omstandigheden kwetsbaar is. U kunt er zeker van zijn dat er alles aan wordt gedaan de risico's zoveel mogelijk te beperken. Ten aanzien van de specifieke klachten van de Protestantse Kerk in Nederland is mij niet gebleken dat er sprake is geweest van willekeur in behandeling. Er is bij de ambassade in Abuja -ondanks de slechte telefonische bereikbaarheid van en de drukte op het visumkantoor- op aangedrongen de grootst mogelijke aandacht aan goede communicatie te besteden.


---- --