Chiquita Brands International lanceert het eerste 'Rainforest Alliance-gecertificeerde fruit in Europa
Certificering geeft consumenten verzekering dat Chiquita-bananen met
duurzame productietechnieken verbouwd worden
CINCINNATI 18 oktober Sinds haar eerste verschijning in 1944, is Miss
Chiquita een van de bekendste iconen in de fruitindustrie geworden.
Chiquita Brands International, Inc. (NYSE: CQB) gaat nu echter de
supermarktrekken in negen Europese landen vullen met bananen die
tevens gecertificeerd zijn door de Rainforest Alliance. Dit nieuwe
etiket, dat Miss Chiquita en het kikkerlogo van de Rainforest Alliance
verenigt, illustreert Chiquitas voortdurende engagement dat haar
bananen voldoen aan de strikte sociale en ecologische normen van
Rainforest Alliance.
Aangezien bananen het meest verkochte product zijn in de meeste
supermarkten, heeft het feit dat een bedrijf als Chiquita verantwoorde
verbouwingspraktijken aanvaardt verreikende gevolgen voor het milieu,
de plantagewerkers en de consument, zei Chris Wille, Directeur
Duurzame Landbouwprogrammas bij Rainforest Alliance. Het
gecertificeerde zegel van de Rainforest Alliance helpt consumenten de
betrokkenheid en investering van Chiquita te herkennen, waardoor ze
beter geïnformeerd kunnen beslissen over wat ze kopen.
Chiquita heeft sinds 1992 de criteria van Rainforest Alliance in haar
plantagepraktijk geïncorporeerd en het bedrijf kan nu genoeg bananen
leveren van gecertificeerde plantages zodat hun beschikbaarheid in
supermarkten in Oostenrijk, België, Denemarken, Finland, Duitsland,
Nederland, Noorwegen, Zweden en Zwitserland gegarandeerd is.
Consumenten staan tegenwoordig voor tal van keuzes als ze gaan
winkelen en dit nieuwe etiket laat mensen weten dat een
Chiquita-banaan niet alleen een gezonde kwaliteitsvrucht is, maar dat
de banaan verbouwd is met duurzame productietechnieken onder de beste
arbeidsomstandigheden binnen de industrie, zei Michel Loeb, President
van Chiquita Fresh Group Europa. We geloven dat als je een banaan
koopt met het Rainforest Alliance-Chiquitazegel, je een betere banaan
koopt.
Om door Rainforest Alliance gecertificeerd te worden, moet elke
plantage meer dan 200 criteria implementeren; deze omvatten
bescherming van het milieu en biodiversiteit, evenals een eerlijke
behandeling van de werkers en goede arbeidsomstandigheden. De
Rainforest Alliance werkt met plaatselijke milieuorganisaties samen om
er jaarlijks op toe te zien dat deze criteria op alle plantages worden
nageleefd.
Volgens Raul Gomez, Manager van een Chiquita-plantage in Costa Rica,
zijn de veranderingen bevorderlijk geweest en hebben ze verreikende
gevolgen gehad. Sinds Chiquita de normen van de Rainforest Alliance is
gaan toepassen, hebben we zoveel positieve veranderingen gezien. We
zijn waar mogelijk opgehouden pesticiden te gebruiken. We hebben
honderden bomen geplant. We zijn opgeleid in milieubeheer en
bescherming en hebben deze kennis in de praktijk gebracht zodat onze
kinderen daar de vruchten van kunnen plukken.
Chiquita voldoet niet alleen aan de normen van de Rainforest Alliance,
maar concentreert zich verder ook op de rechten van de werkers door de
certificering van Social Acoountability 8000 (SA8000), een uitgebreid
verifieerbare standaard die gebaseerd is op de mensenrechtenverdragen
van de International Labor Organization en andere organisaties;
Chiquita sloot ook een baanbrekende raamwerkovereenkomst met regionale
en internationale vakbonden inzake arbeidsrechten. Deze overeenkomst,
die uniek is in de bananenindustrie, is op 14 juni 2001 op het kantoor
van de International Labor Organization in Genève ondertekend door de
IUF (International Union of Food Workers), COLSIBA (Coalition of
Unions of Latin American Banana Workers) en Chiquita.
De Rainforest Alliance (www.ra.org) is een internationale
milieuorganisatie, die als missie heeft de ecosystemen en de mensen en
dieren die van deze systemen afhankelijk zijn, te beschermen door het
landgebruik, de bedrijfspraktijken en het consumentengedrag te
veranderen. Met 25.000 leden en projecten in bijna 60 landen, wordt de
Rainforest Alliance als toonaangevend gezien in het succesvol
ontwerpen en implementeren van conserveringsmaatregelen.
Chiquita Brands International, Inc. (www.chiquita.com) is een
toonaangevende, internationale handelaar in en leverancier van verse
en bereide kwaliteitsproducten, die onder het kwaliteitsmerk
Chiquita(R) en aanverwante handelsmerken worden verkocht. Het bedrijf
is een van de grootste bananenproducenten ter wereld en een
toonaangevende leverancier van bananen in Europa en Noord-Amerika. In
Juni 2005 nam Chiquita Fresh Express(R) over, de Amerikaanse
marktleider in voorbereide slaatjes, een snelgroeiende
voedselcategorie voor detailhandelaars in de kruidenierssector,
voedselleveranciers en quick-service-restaurants.
Michael Mitchell van Chiquita Brands International, Inc.,
+1-513-784-8959, of mmitchell@chiquita.com