Gemeente Woerden

Begroting 2006

De concept-begroting voor 2006 is klaar. Er zijn veel plannen en ambities. Maar er wordt ook bezuinigd. En dan is er de gedeeltelijke afschaffing van de gemeentelijke belastingen. Wat gaat de gemeente voor u doen? En wat gaat u ervan merken? Op dinsdag 11 oktober hebben de commissies zich gebogen over de begroting 2006. Op donderdag 27 oktober neemt de gemeenteraad een besluit over de voorstellen.

De gemeenteraad buigt zich donderdag 27 oktober (en mogelijk maandag 31 oktober) over de plannen. Ook deze openbare vergadering is in het stadhuis en begint om 20.00 uur.

De begroting en de bijbehorende investeringsplanning liggen voor u ter inzage in de koepel van het stadhuis. U kunt de begroting ook hier bekijken.

Een greep uit... de vele acties in 2006
Alle plannen voor het komende jaar vindt u terug in de begroting 2006. Een aantal lichten we er voor u uit. Een topje van de ijsberg!

Bestuur en kwaliteitszorg
Verbetering telefonische bereikbaarheid
Verbetering leesbaarheid brieven

Veiligheid
Wijkgerichte aanpak onveiligheden, samen met wijkplatforms Aanpak horecagerelateerde overlast
Rampenoefeningen
Aanschaf nieuw blusvoertuig Zegveld

Cultuur, sport, recreatie, ouderenbeleid, monumenten en archeologie Verbouw bibliotheken Woerden en Harmelen
Bouwen woningen voor ouderen
Creëren woonservicegebieden

Sociaal cultureel en voorzieningen
Budgetcontracten met uitvoerende instellingen
Faciliteren en informeren wijkplatforms
Aanpassingen wijkcentra Molenvliet en Snel & Polanen Extra subsidie Stichting Vluchtelingenwerk

Onderwijs en jeugdbeleid
Opening Brede Scholen Schilderskwartier
Herhuisvesting Praktijkschool
Uitbreiding Margrietschool

Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting
Actualisatie bestemmingsplannen
Bouw Hoochwoert
Aanleg parkeergarage
Herinrichting Havenstraat

Verkeer en economische zaken
Voorbereidingen BRAVO/randwegen
VCP: deel van Plantsoen, Westdam, Meulmansweg, Wilhelminaweg Verkeersmaatregelen schoolomgevingen

Openbare ruimte en milieu
Herstrating verhardingen sportcomplexen
Onderhoud aan bijzondere bomen van particulieren

Veel ambities en wensen En wie gaat dat betalen? De gemeente heeft veel geld nodig voor al die plannen en activiteiten die voor u als inwoner zo belangrijk zijn. De rijksoverheid zorgt voor een deel van dit geld. Ook u als inwoner draagt financieel uw steentje bij. Dit doet u door het betalen van gemeentelijke belastingen.

Welke belastingen betaal ik?
U betaalt een aantal gemeentelijke belastingen: de Onroerend Zaakbelasting (OZB), het rioolrecht, de afvalstoffenheffing en eventueel hondenbelasting. De OZB-heffing ontvangt u in februari. Betaalde u vorig jaar al via automatische incasso in termijnen, dan gaat dat in 2006 op dezelfde wijze. Wilt u ook een automatisch (en dus in zes termijnen) gaan betalen? Neem dan even contact op met de afdeling Financiën, telefoon 428404 (bij voorkeur maandag-, dinsdag- of donderdagochtend). De andere heffingen betaalt u maandelijks via uw energienota.

De OZB wordt toch afgeschaft?
Het kabinet wil een deel van de OZB afschaffen. Dat gaat u direct in uw portemonnee merken. De Eerste Kamer moet hierover nog wel een besluit nemen.
De waarde van het onroerend goed dat u bezit of huurt bepaalt de hoogte van de OZB. Het zogenoemde gebruikersdeel voor woningen wordt afgeschaft. Het eigenarendeel blijft wel bestaan, evenals het gebruikersdeel voor niet-woningen.
Heeft u een huurwoning? Dan betaalt u géén OZB meer aan de gemeente. Heeft u een eigen woning? Dan betaalt u alleen nog het eigenarendeel. Voor eigenaren en gebruikers van niet-woningen verandert er niets

Maar de gemeente heeft de inkomsten toch nodig? De gemeente mist hierdoor inderdaad veel inkomsten. Ter compensatie zullen we een wat hogere bijdrage ontvangen van de rijksoverheid. We zijn er in geslaagd om de overige gemeentelijke belastingen gelijk te houden of slechts heel licht te laten stijgen.

Miljoen bezuinigen op personeelskosten
In het voorjaar heeft de gemeenteraad de opdracht gegeven om 7% te bezuinigen op de personeelskosten. Het gaat om een totaalbedrag van 1 miljoen euro. In de begroting stelt het college voor om dit gefaseerd te doen: 536.000 in 2006, 102.000 in 2007 en 391.000 in 2008. Deze bezuinigingen staan op gespannen voet met de wens om nóg klantgerichter te werken. Door een verdere modernisering van de organisatie en onze dienstverlening verwachten we toch beide doelstellingen te kunnen behalen. Toch is het onvermijdelijk dat u in sommige situaties zult merken dat de dienstverlening wordt beïnvloed door de bezuinigingen.

Vragen?
Heeft u vragen die financieel van aard zijn? Neem dan gerust contact op met de afdeling Financiën, telefoon 428 644. Voor overige vragen kunt u bellen met het team Communicatie, telefoon 428 829. U zult vervolgens in contact worden gebracht met díe medewerker die antwoord kan geven op uw vraag.

Zie ook

- Begrotingspagina in Woerdense Courant