Gemeente Hoogeveen

20 oktober 2005
Afzender: College van B&W
Gemeente gaat werken met één contactpersoon handhaving voor horeca en andere klanten
De horeca krijgt voortaan te maken met één handhaver van de gemeente. Het âlegertjeâ controleurs dat hiervoor over de vloer kwam is verleden tijd. Morgenmiddag zal de eerste vergunningcontrole nieuwe stijl plaatsvinden, in café The Pub aan de Kerkstraat. Tegelijk krijgen de pas getrainde gemeentelijke zogeheten âgeneralistische handhaversâ een opleidingscertificaat uitgereikt. Hoogeveen is de eerste gemeente in Nederland die zelf een opleiding heeft verzorgd voor deze breed inzetbare handhavers.

Gespecialiseerde ambtenaren (bouw- en woningtoezicht, milieu, brandweer, algemene plaatselijke verordening, bijzondere wetten) hebben de generalisten binnen de gemeente opgeleid. Dit inititatief is beloond met een subsidie van het rijk en uitgewerkt door de Bestuursacademie Nederland.

Van milieu- tot terrasvergunning

Vooral de horeca heeft te maken met meerdere vergunningen die nodig zijn voor een veilige en goede bedrijfsvoering. Vaak heeft een horecabedrijf niet alleen een gebruiksvergunning nodig voor brandveiligheid, maar ook een milieuvergunning, een terrasvergunning, een exploitatievergunning, een kansspelvergunning en soms nog meer. Voor de ondernemers is het een grote stap vooruit dat ze voortaan met één handhaver in plaats van meerdere te maken krijgen.

Controle nieuwe stijl

Morgen begint de feestelijke bijeenkomst in The Pub om 14.00 uur. Sprekers zijn onder andere mevrouw Jager van Horeca Nederland, dhr. de Jong (directeur) van Bestuursacademie Nederland en dhr. Kortleven van de gemeente (manager Veiligheid). Wethouder Leistra is verantwoordelijk voor handhaving. Hij zal de opleidingscertificaten uitreiken aan de veertien nieuwe generalistische handhavers. Om 15.15 uur start de controle van The Pub op de diverse veiligheidsaspecten.

Professioneler werken

Met geavanceerde techniek in de vorm van een zakcomputer kunnen ze klantvriendelijk en efficiënt werken zonder veel bureauwerk. Deze manier van werken is een vervolgstap op de eerder ingezette professionalisering binnen de gemeente. Zo is al eerder vergunningverlening en vergunninghandhaving uit elkaar gehaald. Voorheen kwam het voor dat één ambtenaar âmet twee petten opâ zijn werk deed.