Marketresponse b.v.

Autoconsument neemt Euro NCAP serieus

Introductie
Een auto die niet als veilig wordt gezien, wordt niet gekocht. Dit is weer eens bewezen door de commotie rondom een nieuwe auto van Chinese origine: De Landwind. Autos worden daarom aan strenge veiligheidstesten onderworpen, door de autofabrikanten zelf, maar ook door onafhankelijke instanties als Euro NCAP, een samenwerkingsverband tussen wetenschappers en consumentenorganisaties (Consumentenbond, ANWB, ADAC, etc.) Euro NCAP wordt inmiddels gezien als de standaard waar ook de industrie zich aan spiegelt. MarketResponse onderzocht de mate waarin automobilisten zich tijdens het aankoopproces laten beïnvloeden door veiligheidstesten zoals Euro NCAP. Hiertoe werden circa 500 automobilisten ondervraagd.

Conclusies op hoofdlijnen
Bijna de helft van de ondervraagde automobilisten zegt Euro NCAP te kennen, mannen overigens significant vaker dan vrouwen (66% versus 28%). Fabrikanten zouden meer aandacht moeten besteden aan Euro NCAP in hun communicatie naar de klant, want de meeste automobilisten achten het testresultaat van deze organisatie van belang bij de aankoop. Deze houding wordt nog eens geïllustreerd door het feit dat ongeveer 20% van automobilisten zegt af te zien van een voorgenomen aankoop wanneer alsnog blijkt dat de betreffende auto slecht uit de NCAP test komt. Automobilisten stellen het overigens op prijs als de merken hun NCAP resultaat benadrukken.

Meer gedetailleerde resultaten
Van alle ondervraagde automobilisten is 47% bekend met de Euro NCAP test. Mannen zijn duidelijk beter bekend met deze test dan vrouwen (66% versus 28%). Van degenen die bekend zijn met de Euro NCAP test geeft 28% aan dat het model auto dat zij rijden is getest door Euro NCAP. De helft van deze automobilisten weet echter niet (meer) wat de uitslag was voor hun model auto.
Volvo is volgens de ondervraagde automobilisten het automerk dat zich het meest bezighoudt met de veiligheid; 23% noemt dit merk als eerste. Op afstand volgen Renault (11%), Mercedes-Benz (7%), Volkswagen en Opel (ieder 5%). Het feit dat een automerk zich meer bezighoudt met de veiligheid van hun autos dan andere merken, is voor 39% van de automobilisten reden om dat merk eerder te overwegen.
Voor 54% van de ondervraagde automobilisten is de uitslag van de Euro NCAP test enigszins van belang voor de keuze van de automodellen die zij in overweging zouden nemen. Voor 14% is de score zelfs van doorslaggevend belang, terwijl 30% stelt zich niet door de Euro NCAP test te laten beïnvloeden.
In het geval dat men wat verder is in het aankoopproces van de nieuwe auto en de keuze heeft bepaald, dan stelt 19% van de automobilisten dat zij af zouden zien van de aankoop van de auto van hun keuze, als blijkt dat deze auto drie van de maximaal vijf sterren heeft behaald in de Euro NCAP test (en dus niet heel veilig is). 71% zou wel overgaan tot aankoop, terwijl 10% zou twijfelen.

Methode
Het telefonische onderzoek is uitgevoerd, binnen het panel van MarketResponse: De Onderzoek Groep. Het veldwerk heeft plaatsgevonden van 11-18 oktober 2005, onder een representatieve steekproef van automobilisten.

20 oktober 2005, MarketResponse Nederland BV
Bij publicatie graag bronvermelding

Leusden, 20 oktober 2005, MarketResponse Nederland BV, tel: 033-3303333. Chris van Schijndel, c.van.schijndel@marketresponse.nl, Caspar Overgaauw, c.overgaauw@marketresponse.nl.