Fors omzetverlies door verkeerd gebruik klantinformatie

Data direction

Den Haag, 20 oktober 2005 - 'Er gaat in het bedrijfsleven veel omzet verloren, omdat er een gat gaapt tussen de juiste informatie en de klant. Veel bedrijven willen zo klantgericht mogelijk werken en verzamelen daardoor veel informatie over de klant, maar vervolgens maken ze maar gedeeltelijk gebruik van deze gegevens. Dat kost veel omzet.' Dat zei Harry Koorstra, lid van de Raad van Bestuur van TPG Post, tijdens de workshop van Data Direction voorafgaande aan het ECMplaza 2005 congres.

Informatie is er genoeg in dit digitale tijdperk. Bedrijven hebben vaak een overvloed aan gegevens in hun ICT-systemen opgeslagen. Het probleem is juist dat deze gegevens niet goed gebruikt worden. De klant krijgt lang niet altijd de bedrijfsinformatie die het nodig heeft. Bovendien is de informatie vaak niet consistent. Dat betekent dat de baliemedewerker andere informatie geeft dan op het internet te lezen is. Het gat tussen informatie en klant kan gedicht worden met goed content management.

Data Direction uit Den Haag was op 5 oktober aanwezig op het Enterprise Content Management (ECM) congres in het World Trade Centre in Rotterdam. Naast een stand op het beursplein, gaf het een workshop voor genodigden. Een twintigtal goede relaties nam deel aan de succesvolle ontbijtsessie waar behalve Koorstra ook Atie de Heer, de directeur van Data Direction, sprak.

Data Direction uit Den Haag begeleidt al ruim tien jaar bedrijven en organisaties naar een goede informatiehuishouding. Data Direction zorgt dat organisaties al hun content (informatie én kennis) effectief inzetten. Op zo'n manier dat alle informatiekanalen, van internet tot balie en telefoondienst, in een uniforme stijl communiceren naar klanten, medewerkers én partners. De 'content organizers' van Data Direction selecteren en implementeren daarnaast ook ondersteunende ICT-systemen en hulpmiddelen, die nodig zijn voor een goede informatie huishoudign.

Data Direction is in verschillende branches actief, met klanten als Stichting Duurteelt (Unilever, Rabobank, Albert Heijn, Bureau TransForum Agro & Groen en vele anderen), Coca Cola, TPG Post, Randstad (Hedson).