Discussie nut en noodzaak van Zuiderzeelijn kritisch gevolgd
Ministerie venw
http://www.minvenw.nl
Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat stelt een team van deskundigen in om de discussie
over de nut en noodzaak van de Zuiderzeelijn kritisch te volgen. Dit zogeheten Critical
Review Team (CRT) beoordeelt zowel de inhoud, als het proces tot en met de besluitvorming
over de Zuiderzeelijn. De Zuiderzeelijn geldt als voorbeeldproject aangezien dit het
eerste grote project is dat voor besluitvorming wordt voorbereid na de rapportage van de
Tijdelijke Commissie Infrastructuur (TCI) van de Tweede Kamer. Met het CRT wil de
minister ervoor zorgen dat het voortraject van de besluitvorming voldoet aan het
toetskader van de TCI. Bovendien wil zij deze nieuwe aanpak, met een Structuurvisie,
vroegtijdig inhoudelijk en procesmatig versterken door vragen, kritiek, opinies, kennis
en expertise van het team. Dit schrijft minister Peijs mede namens minister Dekker van
VROM en staatssecretaris Van Gennip van Economische Zaken in een brief aan de Tweede
Kamer.
Het CRT bestaat uit onafhankelijke deskundigen uit de wetenschappelijke wereld, bestuur en
bedrijfsleven. De samenstelling van het CRT is als volgt:
- de heer mr. E. Kist (voorzitter), voormalig voorzitter Raad van Bestuur ING Groep
- de heer H.J. Hamer, voormalig plv. directeur Inspectie der Rijksfinanciën;
- de heer prof. A. Heertje, hoogleraar Economie aan de Universiteit van Amsterdam;
- de heer drs. G.B.M. Leers, burgemeester Maastricht en voorzitter LOCOV (Landelijk
Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer);
- mevrouw ir. M.E. Van Lier Lels, lid Innovatieplatform en voormalig operationeel
directeur van Schiphol;
- de heer prof. ir. A.A.J. Pols, hoogleraar planning aan de TU Delft.
Het CRT is specifiek ingesteld voor deze fase van het project die duurt tot en met de
besluitvorming, die voor de zomer 2006 zal plaatsvinden.
In de brief schetst de minister ook hoe het proces van de nut en noodzaakdiscussie nu
loopt. Met een openbare kennisgeving in de staatscourant en een aantal regionale bladen
op 3 oktober is de procedure van de Structuurvisie Zuiderzeelijn formeel gestart. In deze
openbare kennisgeving is de inhoud en de totstandkoming van de Structuurvisie, inclusief
de rol van de inwoners hierbij, nader toegelicht.
Zo zijn in oktober per betrokken provincie discussieavonden met inwoners georganiseerd en
is in november een enquête op de internetsite www.zuiderzeelijn.nl toegankelijk. Om
niet alleen de mening te krijgen van fervente voor- of tegenstanders zijn voor de
discussieavonden via een onafhankelijk bureau 15.000 willekeurige mensen aangeschreven
met de vraag of ze wilden mee discussiëren over nut en noodzaak van een
Zuiderzeelijn. Daarnaast is het voor iedere geïnteresseerde mogelijk op de website
via een forum te reageren. De resultaten van de avonden, de enquête en het forum
zullen openbaar worden gemaakt en worden meegewogen in de probleemanalyse en de
Structuurvisie als geheel.
Parallel hieraan is een traject met maatschappelijke organisaties opgestart. Dit zijn
vertegenwoordigers van het bedrijfsleven, werknemers, natuur- en milieubelangen en
consumentenbelangen. In een gezamenlijke startbijeenkomst is aan de maatschappelijke
organisaties gevraagd om aan te geven op welke elementen van de Structuurvisie zij
specifieke inbreng willen leveren. Per organisatie wordt in overleg bekeken bij welke
onderdelen van de Structuurvisie deze betrokken zullen worden.
In dit proces worden naast bovengenoemde partijen, ook de andere overheden en deskundigen
betrokken zoals de diverse planbureaus en adviesraden en het Atelier van de
Rijksbouwmeester. Het gaat hierbij om advies, informatie en toetsing.
Lars Poppes, 070-3517343