Ingezonden persbericht


PERSINFORMATIE

PERSONEEL REKENT DIRECTIE AF OP MOREEL LEIDERSCHAP

Financiële resultaten van ondergeschikt belang

Noordwijk, 20 oktober 2005 - Bij de beoordeling van het functioneren van directies wordt meestal gekeken naar de financiële cijfers van de onderneming. Omzet, winst en aandelenkoersen zijn voor externe partijen goede graadmeters om de effectiviteit van de directeur en de Raad van Bestuur in kaart te brengen. Afgelopen zomer hebben de Universiteit Maastricht en Krauthammer International onderzocht welke criteria voor werknemers belangrijk zijn in de beoordeling van hun management. Belangrijkste conclusie is dat directieleden niet voldoen aan de - hoge - verwachtingen van medewerkers als het gaat om moreel leiderschap en het uitzetten van de strategie.Op het gebied van financiële resultaten en het voortbestaan van de onderneming presteren ze uitstekend, terwijl dat volgens de medewerkers niet de hoogste prioriteit heeft.

Fatsoen vs Financiën
In tegenstelling tot analisten en aandeelhouders rekenen medewerkers hun directie niet in de eerste plaats af op financiële resultaten. Slechts 12% van de respondenten vindt het bereiken van uitstekende financiële resultaten een cruciale factor binnen de beoordeling van directies. Ook het durven nemen van risicovolle beslissingen (19%) scoort relatief laag.

Visie gecombineerd met bescheidenheid/nuchterheid worden daarentegen wel als cruciale eigenschappen gezien. Criteria waaraan directies volgens meer dan de helft van de Nederlandse ondervraagden absoluut moeten voldoen zijn:
1. het leren van fouten (58%)

2. een duidelijke visie hebben op de toekomst van de onderneming (57%)
3. in praktijk brengen wat men 'preekt' (52%)

Verwachtingen getoetst aan de praktijk
Nederlandse werknemers zijn het meest onder de indruk van de prestaties van het topmanagement op financieel gebied, hoewel dit voor hen niet het belangrijkste criterium is. Meer dan de helft van de ondervraagden (57%) is van mening dat de directie in staat is om het voortbestaan van de onderneming te waarborgen. De helft van de ondervraagden is het er mee eens dat het topmanagement een heldere visie heeft op de toekomst van het bedrijf en dat de onderneming uitstekende financiële resultaten boekt. Echter op het belangrijkste criterium, namelijk 'leren van fouten', scoren directieleden in de praktijk slecht. Slechts één op de drie werknemers vindt dat de directie dit daadwerkelijk in de praktijk brengt.

Ronald Meijers, Executive Board Member Krauthammer International: "De discussie over de hedendaagse leider leek ten einde: leiders moeten naast intelligentie (IQ) ook beschikken over een forse dosis emotioneel intellect (EQ). In de managementliteratuur is al heel lang aandacht voor de 'vrouwelijke' eigenschappen als empatisch vermogen en tact, naast de traditioneel mannelijke benadering van 'het gaat om de winst' en 'niet lullen maar poetsen'. Maar een charismatisch ondernemer of een innemende professor is nog lang geen leider. Het gaat om het fundament, namelijk normbesef, of kennis van goed en kwaad zoals u wilt. Hieraan ontleent een leider zijn geloofwaardigheid, zijn trefzekerheid en zijn richtingsgevoel. Echte leiders 'walk the talk' en behandelen anderen zoals ze zelf graag behandeld willen worden. 'Waardenvol' ofwel Moreel Leiderschap is de enige vorm van houdbaar leiderschap omdat alleen deze verder reikt dan eigenbelang. Alle andere vormen van leiderschap zijn uiteindelijk in de kern te opportunistisch om de tand des tijds te kunnen doorstaan."