Nissan onthult acht autoâs op Tokyo Motor Show
(10/21/2005)
Nissan pakt flink uit op de Tokyo Motor Show 2005. Maar liefst acht
nieuwe autoâs worden aan het publiek voorgesteld, waaronder vijf
opvallende conceptautoâs met vele verfrissende ideeën. Veel van die
ideeën komen in de toekomstige productiemodellen terug.
De Nissan âGT-R PROTOâ is een van de conceptautoâs. Deze auto geeft
duidelijk de ontwerprichting aan voor de volgende generatie GT-R.
Nissan trekt verder de aandacht met de âPivoâ, een uiterst compacte en
fantasierijke auto die wordt aangedreven door een elektromotor. Ook de
âForiaâ valt op. Deze compacte coupé combineert een krachtig ontwerp
met elegantie.
Drie themaâs
De beursstand van Nissan draait om drie themaâs: âRijplezierâ, âModern
levenâ en âInnovatieve technologieâ. Het thema âRijplezierâ hangt
samen met het feit dat Nissan autoâs wil bouwen die een genot zijn om
mee te rijden, ongeacht de carrosserievorm of de grootte van de auto.
âModern levenâ is een nieuw concept dat de nadruk legt op een
geavanceerd ontwerp van het auto-interieur. De wens van de klant en
het milieu zijn de pijlers waarop het derde thema âInnovatieve
technologieâ is gebaseerd.
Overzicht Nissan modellen op de Tokyo Motor Show 2005
Conceptautoâs
GT-R PROTO
* Ultiem rijgenot
* Geeft indicatie van uiteindelijk ontwerp productiemodel
(marktintroductie 2007)
Pivo
* Gebruikersvriendelijk vervoermiddel met drie zitplaatsen
* Aangedreven door elektromotor
* 360 graden draaibare cabine, mogelijk door het gebruik van
drive-by-wire-technologie. Achteruitrijden wordt hierdoor onnodig
* Geavanceerde technieken als doorzichtige stijlen en âAround view
monitorâ om dode hoeken te verkleinen
* Nieuw Human Machine Interface-bedieningssysteem (HMI). Met de
âIR-commanderâ kan de chauffeur de audio-installatie, het
navigatiesysteem en de airconditioning instellen door op een
infraroodscherm op het dashboard te drukken
* De elektrische krachtbron heeft een door Nissan ontwikkelde
compacte Lithium-ion-batterij en een Super Motor. Deze combinatie
zorgt ervoor dat de auto geen emissie heeft
Foria
* Compact coupé-concept gebaseerd op prestatie, kwaliteit en
elegantie
* Geconfigureerd als 2+2-coupé met achterwielaandrijving
* Het ontwerp van het exterieur combineert kracht en elegantie. De
auto heeft geen B-stijlen. De achterdeuren openen tegen de
richting in, waardoor de instap achterin wordt vergemakkelijkt
* Interieurdesign benadrukt dynamische prestaties, tegelijkertijd
ligt het accent op elegantie door gebruik van mechanische
instrumenten en hoogwaardig interieurmateriaal
Amenio
* MPV die uitblinkt door allround veelzijdigheid
* Met deze auto zet Nissan een nieuwe stap in het âModern
levenâ-concept
* Contrast van ontspannend huiskamerachtig interieur en functioneel
ontworpen cockpit voor ultieme rijbelevenis
* Geavanceerde technologieën waardoor de auto communiceert met zijn
omgeving
De Nissan NOTE ontmoet de jonge en stijlvolle cultuur van de jeugd van
Tokyo.
* Auto met sportkledingaccenten, bedoeld voor de âRemix Generatieâ
* Project is geïnspireerd op multi-sportmerk Adidas
* âAanpasbaarâ interieur en exterieur. Bij de NOTE zijn de sierlaag
van de voor- en achterbumpers verwisselbaar. Dat geldt ook voor de
interieurstof en de rubberen materialen die worden gebruikt op het
dashboard, de deurbekleding enzovoort
Previewautoâs
Wingroad Preview
Stijlvolle en compacte stationwagen, opvallend door zijn
veelzijdigheid
Bluebird Sylphy Preview
Een luxe middenklasse-sedan die Nissans âModern levenâ-concept
uitdraagt
Moco Preview
Concept van een auto als âbeste vriendâ
Grootste technologische nieuwigheden
* X-TRAIL FCV (2005 model). Opengewerkte auto
* Interactief display met weergave van belangrijkste functies
âPivoâ-concept.
* Presentatie van milieuvriendelijke technologieën, waaronder een
opengewerkte MR20-viercilindermotor met CVT en de vernieuwde VQ35
V6-motor met CVT
* Groot scherm met daarop uitleg over Nissans âSafety Shieldâ-aanpak
De GT-R PROTO die Nissan op de Tokyo Motor Show onthult, is een
duidelijke indicatie hoe het productiemodel eruit gaat zien. Het
productiemodel dat in 2007 op de markt komt, zal weinig afwijken van
het studiemodel. De GT-R-legende gaat na het verscheiden van de R34
een nieuwe fase in.
* Ultiem rijgenot
* Ontwerp productiemodel wijkt weinig af van prototype
* Officiële introductie in 2007
Ultiem rijgenot
Rijgenot betekent in essentie dat een auto presteert zoals verwacht en
precies doet wat de bestuurder wil. De opeenvolgende generaties van de
GT-R hebben continu gestreefd om aan deze eisen te voldoen. De GT-R
garandeerde zijn bestuurder altijd ultieme prestaties en een
fabelachtig weggedrag: zowel op de openbare weg als op het circuit. De
GT-R heeft daarom een reputatie opgebouwd die veel verder reikt dan
zijn eigen loyale klantenkring.
Exterieurdesign: pure prestaties
Het ontwerp van de GT-R PROTO brengt al zijn voorgangers in
herinnering â van het eerste model PGC10 (1969) tot de R34 (1999) â,
maar dan in een nieuwe en expressieve vorm. Van oorsprong was de GT-R
een puur Japanse sportwagen. De nieuwe zal echter wereldwijd worden
verkocht, zodat hij zich kan meten met de besten ter wereld. Het is
ook voor het eerst dat de GT-R een eigen ontwerp krijgt, en niet wordt
afgeleid van een sedan. De designtaal van de GT-R PROTO is zeer
onderscheidend en straalt zowel kracht als functionaliteit uit.
Race-DNA
De enkele luchtinlaat aan de voorzijde is ontworpen om de luchtstroom
te optimaliseren en om een duidelijke link te leggen tussen de GT-R,
de R34 en de GT-R Concept (2001). De voorste spatborden hebben een
uniek ontwerp dat voortkomt uit een uitgebreide analyse van de
luchtstromen rond de banden. De opening achter de voorste spatborden
optimaliseert de aërodynamica van de GT-R.
De flanken van de carrosserie zijn op zoân manier gebeeldhouwd dat ze
de kracht en spanning van de auto representeren. De gehele vorm van de
carrosserie combineert harde en zachte oppervlakken om zo het beeld
van een gespierde atleet te creëren. De unieke vouw in de C-stijl is
aërodynamisch verantwoord en geeft aan dat de GT-R veel race-DNA
bezit.
De achterzijde van de GT-R PROTO is sterk en geproportioneerd. De
kenmerkende vier ringvormige achterlichten vormen een duidelijke
visuele link met voorgaande GT-R-modellen. Vier dikke uitlaatpijpen
completeren de doelbewuste look. Een look die alleen een pure GT-R kan
hebben.
De GT-R PROTO is een duidelijke indicatie van het uiteindelijke design
van het productiemodel dat in 2007 wordt gelanceerd: de eerste echt
nieuwe Nissan GT-R sinds acht jaar.
AutoRai