AutoRai

Nissan onthult acht autoâs op Tokyo Motor Show

(10/21/2005)
Nissan pakt flink uit op de Tokyo Motor Show 2005. Maar liefst acht nieuwe autoâs worden aan het publiek voorgesteld, waaronder vijf opvallende conceptautoâs met vele verfrissende ideeën. Veel van die ideeën komen in de toekomstige productiemodellen terug. De Nissan âGT-R PROTOâ is een van de conceptautoâs. Deze auto geeft duidelijk de ontwerprichting aan voor de volgende generatie GT-R. Nissan trekt verder de aandacht met de âPivoâ, een uiterst compacte en fantasierijke auto die wordt aangedreven door een elektromotor. Ook de âForiaâ valt op. Deze compacte coupé combineert een krachtig ontwerp met elegantie.

Drie themaâs
De beursstand van Nissan draait om drie themaâs: âRijplezierâ, âModern levenâ en âInnovatieve technologieâ. Het thema âRijplezierâ hangt samen met het feit dat Nissan autoâs wil bouwen die een genot zijn om mee te rijden, ongeacht de carrosserievorm of de grootte van de auto. âModern levenâ is een nieuw concept dat de nadruk legt op een geavanceerd ontwerp van het auto-interieur. De wens van de klant en het milieu zijn de pijlers waarop het derde thema âInnovatieve technologieâ is gebaseerd.

Overzicht Nissan modellen op de Tokyo Motor Show 2005

Conceptautoâs
GT-R PROTO

* Ultiem rijgenot

* Geeft indicatie van uiteindelijk ontwerp productiemodel (marktintroductie 2007)

Pivo

* Gebruikersvriendelijk vervoermiddel met drie zitplaatsen
* Aangedreven door elektromotor

* 360 graden draaibare cabine, mogelijk door het gebruik van drive-by-wire-technologie. Achteruitrijden wordt hierdoor onnodig
* Geavanceerde technieken als doorzichtige stijlen en âAround view monitorâ om dode hoeken te verkleinen

* Nieuw Human Machine Interface-bedieningssysteem (HMI). Met de âIR-commanderâ kan de chauffeur de audio-installatie, het navigatiesysteem en de airconditioning instellen door op een infraroodscherm op het dashboard te drukken
* De elektrische krachtbron heeft een door Nissan ontwikkelde compacte Lithium-ion-batterij en een Super Motor. Deze combinatie zorgt ervoor dat de auto geen emissie heeft

Foria

* Compact coupé-concept gebaseerd op prestatie, kwaliteit en elegantie

* Geconfigureerd als 2+2-coupé met achterwielaandrijving
* Het ontwerp van het exterieur combineert kracht en elegantie. De auto heeft geen B-stijlen. De achterdeuren openen tegen de richting in, waardoor de instap achterin wordt vergemakkelijkt
* Interieurdesign benadrukt dynamische prestaties, tegelijkertijd ligt het accent op elegantie door gebruik van mechanische instrumenten en hoogwaardig interieurmateriaal

Amenio

* MPV die uitblinkt door allround veelzijdigheid
* Met deze auto zet Nissan een nieuwe stap in het âModern levenâ-concept

* Contrast van ontspannend huiskamerachtig interieur en functioneel ontworpen cockpit voor ultieme rijbelevenis
* Geavanceerde technologieën waardoor de auto communiceert met zijn omgeving

De Nissan NOTE ontmoet de jonge en stijlvolle cultuur van de jeugd van Tokyo.

* Auto met sportkledingaccenten, bedoeld voor de âRemix Generatieâ
* Project is geïnspireerd op multi-sportmerk Adidas
* âAanpasbaarâ interieur en exterieur. Bij de NOTE zijn de sierlaag van de voor- en achterbumpers verwisselbaar. Dat geldt ook voor de interieurstof en de rubberen materialen die worden gebruikt op het dashboard, de deurbekleding enzovoort

Previewautoâs
Wingroad Preview
Stijlvolle en compacte stationwagen, opvallend door zijn veelzijdigheid

Bluebird Sylphy Preview
Een luxe middenklasse-sedan die Nissans âModern levenâ-concept uitdraagt

Moco Preview
Concept van een auto als âbeste vriendâ

Grootste technologische nieuwigheden

* X-TRAIL FCV (2005 model). Opengewerkte auto
* Interactief display met weergave van belangrijkste functies âPivoâ-concept.

* Presentatie van milieuvriendelijke technologieën, waaronder een opengewerkte MR20-viercilindermotor met CVT en de vernieuwde VQ35 V6-motor met CVT

* Groot scherm met daarop uitleg over Nissans âSafety Shieldâ-aanpak

De GT-R PROTO die Nissan op de Tokyo Motor Show onthult, is een duidelijke indicatie hoe het productiemodel eruit gaat zien. Het productiemodel dat in 2007 op de markt komt, zal weinig afwijken van het studiemodel. De GT-R-legende gaat na het verscheiden van de R34 een nieuwe fase in.

* Ultiem rijgenot

* Ontwerp productiemodel wijkt weinig af van prototype
* Officiële introductie in 2007

Ultiem rijgenot
Rijgenot betekent in essentie dat een auto presteert zoals verwacht en precies doet wat de bestuurder wil. De opeenvolgende generaties van de GT-R hebben continu gestreefd om aan deze eisen te voldoen. De GT-R garandeerde zijn bestuurder altijd ultieme prestaties en een fabelachtig weggedrag: zowel op de openbare weg als op het circuit. De GT-R heeft daarom een reputatie opgebouwd die veel verder reikt dan zijn eigen loyale klantenkring.

Exterieurdesign: pure prestaties
Het ontwerp van de GT-R PROTO brengt al zijn voorgangers in herinnering â van het eerste model PGC10 (1969) tot de R34 (1999) â, maar dan in een nieuwe en expressieve vorm. Van oorsprong was de GT-R een puur Japanse sportwagen. De nieuwe zal echter wereldwijd worden verkocht, zodat hij zich kan meten met de besten ter wereld. Het is ook voor het eerst dat de GT-R een eigen ontwerp krijgt, en niet wordt afgeleid van een sedan. De designtaal van de GT-R PROTO is zeer onderscheidend en straalt zowel kracht als functionaliteit uit.

Race-DNA
De enkele luchtinlaat aan de voorzijde is ontworpen om de luchtstroom te optimaliseren en om een duidelijke link te leggen tussen de GT-R, de R34 en de GT-R Concept (2001). De voorste spatborden hebben een uniek ontwerp dat voortkomt uit een uitgebreide analyse van de luchtstromen rond de banden. De opening achter de voorste spatborden optimaliseert de aërodynamica van de GT-R.

De flanken van de carrosserie zijn op zoân manier gebeeldhouwd dat ze de kracht en spanning van de auto representeren. De gehele vorm van de carrosserie combineert harde en zachte oppervlakken om zo het beeld van een gespierde atleet te creëren. De unieke vouw in de C-stijl is aërodynamisch verantwoord en geeft aan dat de GT-R veel race-DNA bezit.

De achterzijde van de GT-R PROTO is sterk en geproportioneerd. De kenmerkende vier ringvormige achterlichten vormen een duidelijke visuele link met voorgaande GT-R-modellen. Vier dikke uitlaatpijpen completeren de doelbewuste look. Een look die alleen een pure GT-R kan hebben.

De GT-R PROTO is een duidelijke indicatie van het uiteindelijke design van het productiemodel dat in 2007 wordt gelanceerd: de eerste echt nieuwe Nissan GT-R sinds acht jaar.