Gemeente Ten Boer

Openbare bekendmakingen Gemeente Ten Boer 19 oktober 2005 Datum: 19-10-2005

Algemene wet bestuursrecht (Awb): bezwaar
In de afgelopen periode zijn de volgende besluiten genomen en bekendgemaakt, waarop de Algemene wet bestuursrecht van toepassing is. De datum tussen haakjes is de datum van verzending.

Bouwvergunning

- vergroten woning met een kantoorruimte, Jan Zijlstraat 31, Ten Post (12-10-05).

Sloopvergunning

- slopen SOG-gebouw, Gaykingastraat 3 en 5, Ten Boer (06-10-05).

Vergunning brandveilig gebruik

-
Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt, Eestumerweg 11, Ten Post (03-10-05).

Kapvergunning

- 2 essen, Huizingas laan 2, Ten Boer (07 -10-05);
- 1 boom, Kievitstraat 6, Ten Boer (03-10-05);
- 2 kastanjes, 3 essen, Oldersumerweg 15, Ten Post (06-10-05);
- 1 kastanjes, Borgweg, Lellens (04-10-05);
- 3 coniferen, Kollerijweg 46, Woltersum (12-10-05).

Degene van wie een belang bij één of meer van vermelde besluiten rechtstreeks is betrokken, kan binnen zes weken na de dag van verzending of uitreiking een bezwaarschrift indienen bij het bestuursorgaan, dat dit besluit heeft genomen.
Voor meer informatie over de besluiten en over de wijze van indiening en behandeling van bezwaarschrift, kunt u contact opnemen met de heer H. Bos (tel. 050-3028829).

Uitwerkingsplan W.F. Hildebrandstraat te Garmerwolde (onherroepelijk onthouden goedkeuring)
Burgemeester en wethouders delen mee, dat het besluit van Gedeputeerde Staten van Groningen van 9 augustus 2005, waarbij integraal goedkeuring is onthouden aan het op 31 mei 2005 door burgemeester en wethouders op grond van artikel 11 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vastgestelde uitwerkingsplan W.F. Hildebrandstraat te Garmerwolde, onherroepelijk is geworden.
Het besluit van Gedeputeerde Staten ligt met het uitwerkingsplan bij de balie in het gemeentehuis voor een ieder ter inzage.

Kennisgeving bouwaanvragen
Burgemeester en wethouders geven kennis van de aanvragen om bouwvergunning, die in de afgelopen periode zijn ontvangen:
- wijzigen van de dakconstructie van de schuur en aanbrengen dakraam, Luddestraat 1, Thesinge (06-10-05);

- het slopen van het SOG gebouw en een trafohuis, Gaykingastraat 3 en 5, Ten Boer (30-09-05);

- het plaatsen van een projectbord, Hoofdweg, Woltersum (sectie E, nummer 1983), (04-10-05);

- het plaatsen van een projectbord, Blinkerdlaan, Ten Boer (sectie A, nummer 3000) (10-10-05);

- het plaatsen van een projectbord, Rijksweg (sectie A, nummer 3519), Ten Boer (12-10-05).

Inleveren snoeihout
Binnenkort is het weer zover. Op 21 en 22 oktober kunt u snoeiafval inleveren:
Vrijdag 21 oktober tussen 13.00 en 16.00 uur
Zaterdag 22 oktober van 9.00 tot 12.00 uur.
Ten opzichte van de milieuwijzer 2005 zijn er een paar dingen veranderd. In de eerste plaats de locatie. Deze is niet meer bij de gemeentewerf aan de Boltweg, maar aan de Nijverheidsweg (in de buurt van de voormalige azc-locatie).
In de tweede plaats de hoeveelheid snoeihout. Per levering mag u maximaal 1 m3 snoeihout aanbieden. Als u meer snoeihout heeft, moet u een keer extra rijden.

Waarom deze wijzigingen?
Bij de werkplaatsen aan de Boltweg was regelmatig sprake van filevorming. Autos en tractoren met aanhanger stonden op de Boltweg al in de rij. Uit een oogpunt van verkeersveiligheid geen optimale situatie.
Aan de Nijverheidsweg is meer ruimte. U kunt er makkelijker rondrijden, zodat u niet hoeft manoeuvreren.
Grotere hoeveelheden snoeihout zijn moeilijk te lossen. Het hout zit teveel in elkaar en is daardoor moeilijker te verwerken. Dit leidt tot onnodig hoge kosten voor de gemeente.
Per levering mag u maximaal 1 m3 snoeihout aanbieden. Zorgt u er daarbij voor, dat u alle hout in dezelfde richting legt.

Wat is er niet veranderd?

* U kunt het snoeihout gratis aanbieden. Houtsnippers kunt u gratis mee terug nemen.

* Er mogen stammen worden aangeboden met een maximale doorsnee van 12 cm.

* Stobben, boomwortels en ander afval kunnen niet worden aangeboden.

Raadsvergadering
Op woensdag 26 oktober a.s. om 20 uur in het gemeentehuis. Op de agenda staan de volgende onderwerpen:

Informatief

* Verantwoording Wet werk en bijstand (WWb) 2^e en 3^e kwartaal 2005

In de kwartaalrapportages legt het college verantwoording af aan de raad over de uitvoering van de Wet werk en bijstand. Hoe verhouden de uitgaven zich tot de budgetten en welke wijzigingen hebben er in het bestand plaatsgevonden (aanvragen, uitkeringen, uitstroom, enzovoort)?

Besluitvormend

* Verlenging tijdelijke formatie-uitbreiding raadsgriffier (advies presidium: hamerstuk)

De raad wordt voorgesteld de uitbreiding van de taakomvang van de raadsgriffier tot 18 uur per week nogmaals te verlengen tot en met 31 december 2006. Reden is onder meer dat de bestuurlijke ontwikkelingen en de raadsverkiezingen in 2006 extra inspanningen zullen vergen.
* Straatnaamgeving

Ook voor straten, pleinen e.d. waar geen bebouwing is, is het wenselijk dat ze van een naam worden voorzien. Daarom wordt de raad voorgesteld het park bij het gemeentehuis in Ten Boer de naam Prinses Amaliapark te geven en het pad langs het gemeentehuis de naam Nonnenpad.

* Notitie verdeling welzijnssubsidies

In de notitie wordt het nieuwe beleid voor de verdeling van de welzijnssubsidies uiteengezet. Het doel is te komen tot een overzichtelijke, gebruiksvriendelijke verordening met een indexering voor organisaties die met stijgende personeelslasten geconfronteerd worden. Het nieuwe beleid gaat in op 1 januari 2006.


* Besluitvorming over uitkomsten onderzoek model Ten Boer-Groningen

Op 5 oktober heeft de raad opiniërend gediscussieerd over dit onderwerp. De raad was unaniem positief over de onderzoeksresultaten en de plannen tot verdere uitwerking. Nu vindt de formele besluitvorming plaats.

* Vaststellen kadernotitie Ruimte om te ontmoeten

In oktober vorig jaar heeft de raad gediscussieerd over ontmoetingsplekken voor de jeugd van Ten Boer. Het college is op basis van de conclusies (plaatsen zoeken waarvoor draagvlak in de omgeving bestaat en eigen inbreng en verantwoordelijkheid van de jeugd) aan de slag gegaan. Nu wordt de raad geïnformeerd over de voortgang en krijgt hij een kaderstellende notitie ter vaststelling aangeboden.
* Om alvast te noteren: op woensdag 9 november vergadert de gemeenteraad over de gemeentebegroting 2006.

De gemeenteraad van Ten Boer zoekt:

twee externe leden voor de rekenkamercommissie

Algemene informatie

De gemeenteraad van Ten Boer heeft besloten een rekenkamercommissie in te stellen, die bestaat uit drie externe leden en twee raadsleden. Het doel van de rekenkamercommissie is de controlerende rol van de raad te versterken, door onderzoek te doen naar met name de doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid en daarover te rapporteren aan de raad. De beoogd voorzitter is de heer M. Herweijer, hoogleraar bestuurskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. De raadsleden in de commissie worden benoemd na de raadsverkiezingen van 7 maart 2006.

De externe leden wonen in Ten Boer en hebben de volgende kwaliteiten:
* vermogen tot een objectief en onafhankelijk oordeel te komen
* inzicht in begrotingen en rekeningen

* oog voor doelmatigheid, maatschappelijke effecten van beleid
* affiniteit met openbaar bestuur

* kennis van politiek-bestuurlijke besluitvorming en gevoel voor politiek-bestuurlijke verhoudingen.

Naast deze gezamenlijke kwaliteiten denkt de raad aan twee typen kandidaten:

Extern lid 1

* kennis van maatschappelijk en cultureel leven in Ten Boer
* ervaring in maatschappelijke geledingen van de Ten Boerster samenleving

* oog voor de maatschappelijke effecten van beleid voor de inwoners van de gemeente Ten Boer

Extern lid 2

* analytisch denkvermogen

* kennis van en ervaring met (beleids)onderzoek
* een wetenschappelijke of HBO-achtergrond

Voor de werkzaamheden ontvangen de voorzitter en de externe leden een vergoeding van 55, -- per vergadering.

De procedure
De werving vindt plaats door de werkgroep lokale rekenkamer, bestaande uit vijf raadsleden, de raadsvoorzitter en de griffier. De heer Herweijer is eveneens bij de werving betrokken. Uw brief met uitgebreid curriculum vitae kunt u tot uiterlijk maandag 31 oktober richten aan de werkgroep lokale rekenkamer, p/a gemeente Ten Boer, Postbus 7, 9790 AA Ten Boer, o.v.v. sollicitatie rekenkamercommissie.
De brievenselectie vindt in week 45 plaats; de gesprekken zijn gepland in week 47. Het streven is de externe leden te benoemen in de raadsvergadering van 21 december 2005.

Informatie
Meer informatie vindt u op de website van de gemeente Ten Boer: www.tenboer.nl. Ook kunt u telefonisch informatie inwinnen bij de griffier, mevrouw L. Faber-van Brug, op maandag en woensdag, telefoon 050 3028816.