Stadsdeel Geuzenveld/Slotermeer Amsterdam
Acht deelraden komen met één onafhankelijke rekenkamer
Acht deelraden gaan samen de Rekenkamer Stadsdelen Amsterdam
oprichten. Het is voor het eerst dat deelraden van stadsdelen samen
optrekken in één organisatie.
De nieuwe gezamenlijke rekenkamer begint op 1 januari 2006 en
onderzoekt of de acht stadsdelen het belastinggeld volgens de regels
besteden en of de bedoelde resultaten worden gehaald.
Ook komt er jaarlijks een groot onderzoek dat prestaties van de acht
stadsdelen met elkaar vergelijkt, bijvoorbeeld de resultaten van het
welzijnsbeleid of de kwaliteit van wegenonderhoud.
Inrichting
Formeel kan het niet, de wet voorziet niet in gemeenschappelijke
regelingen van stadsdelen. Trekker Coos Hoebe (deelraad De Baarsjes),
die met de acht deelraden de komst van de rekenkamer heeft voorbereid:
'Wij hebben daar wat op gevonden. Wij richten als deelraden elk een
eigen onafhankelijke rekenkamer op via eenzelfde verordening en wij
stellen alle acht dezelfde directeur aan, namelijk de directeur van de
al bestaande Rekenkamer Amsterdam. De samenwerking leggen wij vast in
een protocol.'
Het samenwerkingsverband krijgt de naam Rekenkamer Stadsdelen
Amsterdam. Organisatorisch wordt het ondergebracht bij de Rekenkamer
Amsterdam.
Onderzoek
Naast de gezamenlijke benchmark onderzoekt de Rekenkamer Stadsdelen
Amsterdam voor elk aangesloten stadsdeel eens per twee jaar een
specifiek onderwerp, gevraagd of ongevraagd. De Rekenkamer Amsterdam
hoort zich te beperken tot de taken van de gemeenteraad, vinden veel
stadsdelen.
Bos en Lommer, De Baarsjes, Geuzenveld-Slotermeer, Oud-West,
Slotervaart, Zeeburg, Zuidoost en ZuiderAmstel nemen het besluit in
november, tijdens de maandelijkse stadsdeelraadvergadering.
Kosten
Een gezamenlijke rekenkamer bespaart geld. De stadsdelen financieren
de stadsdeelrekenkamer elk met één euro per inwoner per jaar. Een
stadsdeel met 35.000 inwoners betaalt dus jaarlijks 35.000 euro. Een
eigen rekenkamer die één kleinschalig onderzoek per jaar doet, zou
ruim 60.000 euro hebben gekost, zo is berekend.
Eerder besloten stadsdeelbesturen in verschillende samenstellingen en
via verschillende vormen samen te werken bij onderwerpen als
afvalinzameling, openbaar onderwijs, milieupolitie,
personeelsadministratie en financiële administratie.