Vlaamse overheid

Vlaamse regering
PERSMEDEDELING VAN DE VLAAMSE REGERING VERGADERING VAN 21 OKTOBER 2005

Subsidiëring voor tien nieuwe stadsvernieuwingsprojecten

Op voorstel van minister Marino KEULEN heeft de Vlaamse Regering de subsidiëring goedgekeurd van 10 stadsvernieuwingsprojecten. In totaal wordt 21,3 miljoen euro subsidie verleend. Deze uitgave wordt gedragen door het Financieringsfonds voor Schuldafbouw en Eénmalige Investeringen (FFEU).

De oproep voor projectvoorstellen werd gelanceerd in december 2003. In totaal werden er 28 projecten ingediend. In een eerste fase weerhield de Vlaamse regering er tien voor verdere ontwikkeling. Een overzicht van de ingediende projecten is terug te vinden op de website www.thuisindestad.be.

Stadsvernieuwingsprojecten zijn projecten die tot doel hebben de kwaliteit van de leefomgeving te verhogen door 'stadskankers' weg te werken. Enkel projecten die een opmerkelijke verandering in een buurt of wijk kunnen bewerkstelligen, komen in aanmerking. Het moeten totaalprojecten zijn die verschillende functies omvatten zoals wonen, winkelen, recreëren en werken maar ook de herinrichting van het publieke domein en het creëren van groene ruimten opnemen. Het moet gaan om structurele ingrepen die zichtbare veranderingen teweegbrengen in de fysische omgeving, hefboomprojecten die voor een nieuwe dynamiek in een buurt of een wijk kunnen zorgen. Bijkomende doch niet onbelangrijke vereiste is dat deze ontwikkeling in een nauwe samenwerking gebeurt met privé- ontwikkelaars. De inbreng van private ontwikkelaars dient minstens 30% te bedragen.

De tien goedgekeurde projecten vertegenwoordigen een totaal investeringsvolume van 446 miljoen euro. Alle projecten komen tot stand in een publiek-private samenwerking (PPS). De Stadsvernieuwingsmiddelen oproep II bedragen 21,3 miljoen euro. Het hefboomeffect van deze stadsvernieuwingsprojecten is enorm: één euro uit het stadsvernieuwingsfonds genereert ongeveer 21 euro andere middelen. De middelen die de Vlaamse overheid inzet zijn dus een impuls om ook andere investeerders aan te trekken: semi-publieke partners als provinciale ontwikkelingsmaatschappijen (POMs), sociale huisvestingsmaatschappijen of stedelijke instanties. Maar het grootste gedeelte, 73,5% bij deze 10 projecten, wordt door private investeerders bijgedragen.

Voor volgende tien projecten werd de subsidiëring goedgekeurd:

1. Aalst: Masterplan voor de Aalsterse stationsomgeving met een totaal investeringsvolume van 18,2 miljoen euro en een subsidie van 2 miljoen euro;

2. Aarschot: 's Hertogenmolens en Amer met een totaal investeringsvolume van 17,2 miljoen euro en een subsidie van 2 miljoen euro;

3. Antwerpen: Het Museumplein, een stedelijk plein voor de 21e eeuw met een totaal investeringsvolume van 13,6 miljoen euro en een subsidie van 2,4 miljoen euro;
4. Antwerpen: Falconplein - Zeemanshuis, investeren in een verleidelijk stukje Antwerpen met een totaal investeringsvolume van 74,6 miljoen euro en een subsidie van 2,2 miljoen euro;

5. Halle: Nederhem, de nieuwe Halle-poort met een totaal investeringsvolume van 68,6 miljoen euro en een subsidie van 2 miljoen euro;

6. Mechelen: Herwaardering site Euroshopping en omgeving met een totaal investeringsvolume van 30,6 miljoen euro en een subsidie van 1,3 miljoen euro;

7. Oostende: Triptiekproject Oostende centrum met een totaal investeringsvolume van 56,3 miljoen euro en een subsidie van 3 miljoen euro;

8. Ronse: De Kloef met een totaal investeringsvolume van 51,6 miljoen euro en een subsidie van 2 miljoen euro;
9. Tienen: Kazerne voorplein met een totaal investeringsvolume van 48,3 miljoen euro en een subsidie van 2,2 miljoen euro;

10. Tongeren: Anicius, Ruimte aan de rand met een totaal investeringsvolume van 67 miljoen euro en een subsidie van 2,2 miljoen euro.

Met deze beslissing ondersteunt de Vlaamse Regering de inspanningen van de stadsbesturen om de kwaliteit van de stedelijke leefomgeving te verbeteren en stadskankers weg te snijden. Tegelijk is duidelijk dat
investeringsbeslissingen van deze omvang ook de nodige zuurstof zullen geven aan de bouwsector en een gunstig effect kunnen hebben op de tewerkstelling. De eerste schijf van 30% van de subsidie zal in de loop van de volgende maanden aan de stadsbesturen worden overgemaakt.

Korte beschrijving van de geselecteerde projecten

STAD AALST: Masterplan voor de Aalsterse stationsomgeving

Dit stadsvernieuwingsproject wil een stimulans zijn voor een nieuwe stedelijke ontwikkeling van het stationsgebied en de Denderoevers doorheen het stadscentrum van Aalst. Het plan resulteert in een reeks van twaalf concrete deelprojecten rondom een trilogie van pleinen: het Werfplein, het Stationsplein en een nieuwe Denderesplanade die de omgeving zowel economische, sociale, culturele als beeldvormingsstimulansen moeten geven.

Twee volwaardige pleinen (Stationsplein en Denderplein) aan weerskanten van de spoorwegberm, verbonden door een ruime tunnel, en een voetgangers- en fietsersbrug over de Dender moeten van een dubbele barrière een actieve scharnier tussen twee stadsdelen maken. Dit stelt hoge eisen aan de pendelparking en de commerciële invulling aan de Denderkant die de inzet vormen van een ambitieuze PPS-opzet.

De algemene doelstelling voor de Denderomgeving in dit kader is de realisatie van een 'waterfront' waarbij de stad terug een gezicht krijgt naar de rivier toe. Voor de Stationsomgeving is de algemene doelstelling de realisatie van een goed functionerend transferium met hoogwaardige dienstverlening voor alle gebruikers. Contactpersoon: Rik Rousseau tel. 053 73 24 56

STAD AARSCHOT: 's Hertogenmolens en Amer

Het saneren van een geduchte stadskanker - 's Hertogenmolens - leidt niet enkel tot de restauratie van een belangrijk monument maar betekent eveneens de aanzet van de herwaardering van de vroegere stadsvesten en de Demeroevers en vormt het begin van een nieuwe ontwikkeling langs de spoorlijn.

Het goedgekeurde project heeft betrekking op de restauratie en inrichting van s'Hertogenmolens (horeca) en het eilandje in de Demer, op nieuwbouwkantoren en sociale en residentiële appartementen in de zone Amerstraat-Betekomsesteenweg, op de herinrichting van de Demeroevers zowel stroomopwaarts als stroomafwaarts van s'Hertogenmolens en op de herinrichting van de Amerstraat, Sasstraat en het plein Elisabethlaan.

Dit is de eerste fase van een ruimer project dat gesitueerd is ten noorden van het kernwinkelgebied van Aarschot en de Demer omvat vanaf de Hoogbrug (Theofiel De Beckerstraat) tot aan de spoorweg en het gebied ten oosten van de spoorweg. De stad Aarschot gaat hiermee voor een project met grote zichtbaarheid en sterke hefboomkracht.
Contactpersoon: Geert Wijns 016 55 04 11

STAD ANTWERPEN: Het museumplein, een stedelijk plein voor de 21ste eeuw.

Het plein is een vitaal onderdeel van het Museum aan de Stroom. Museum en Museumplein creëren samen een essentiële schakel tussen het Eilandje en het Schipperskwartier, twee stadsdelen met een heel verschillend karakter en ontwikkelingspotentieel. Het plein ankert het museum tezelfdertijd in de onmiddellijke en de ruimere stedelijke omgeving door op het kruispunt van een Noord-Zuid en een Oost-West stadsas een ontmoetingsruimte met grote potentiële aantrekkingskracht aan te leggen.

Aan de voet van het Museum aan de Stroom, wordt een 'verzonken museumplein' aangelegd. Dit wordt een waar 'forum' met aan de oostzijde van het plein vier paviljoenen onder een grote luifel met 'glazen' openingen waartussen drie overdekte ruimten ontstaan.

Aanpalend aan de Hanzestedenplaats wordt de Godefriduskaai heringericht tot een autoluwe publieke ruimte, als onderdeel van de heraanleg van de kaaien rond de Oude Dokken. Een privé-partner bouwt ondergronds een publieke parking om tegemoet te komen aan de verhoogde vraag naar parkeercapaciteit ingevolge de komst van onder andere het Museum aan de Stroom (MAS) en het FelixArchief.
Contactpersoon: Jos Goossens tel. 03 259 28 44

STAD ANTWERPEN: Falconplein - Zeemanshuis, investeren in een verleidelijk stukje Antwerpen.

Prostitutie en malafide handel hypothekeerden de leefbaarheid van de wijk. Om de overlast in de buurt onder controle te krijgen, werd een gedoogzone raamprostitutie ingesteld en werden malafide handelszaken gesloten. Door dit beleid werden gaten geslagen in het stedelijk weefsel. Strategische investeringen zijn noodzakelijk op korte termijn om de weg voor de georganiseerde misdaad af te sluiten en een nieuwe dynamiek in de buurt op gang te brengen.

Op 27 november 2002 werd de toekomstvisie 'Het Schipperskwartier, een verleidelijk stukje Antwerpen' door het college goedgekeurd als kader voor verdere investeringen in de wijk. Hierin wordt het project Falconplein-Zeemanshuis geïdentificeerd als strategisch project.

Het projectgebied bestrijkt het Falconplein en het aangrenzende bouwblok dat wordt begrensd door de Oude Leeuwenrui, de Generaal Belliardstraat en de Falconrui. In dit bouwblok ligt het Zeemanshuis als markant gebouw en de site 'Westerlund', die eigendom is van SD Worx.

Via de open oproep van de Vlaamse Bouwmeester werd een wedstrijd voor het ontwerpen van een masterplan opgezet. De laureaat opteert voor een radicale renovatie - met afbraak van het Zeemanshuis - die niettemin resulteert in een herkenbare verweving van stedelijke ruimten en stadsarchitectuur. De Heraanleg van het Falconplein geeft een nieuw gezicht aan de buurt maar hoeft niet meer als drager van het geheel op te treden. De bestemming blijft multifunctioneel. Een deskundig opgezet programma van communicatie en participatie maakt werk van de sociale en mentale toe-eigening van het project.

Een interessant idee is het drievoudige gebruik van de ondergrondse parkeergarage door werknemers, nieuwe bewoners, buurtbewoners. Deze formule moet nog concreet worden uitgewerkt.

Het Falconplein krijgt binnen deze ontwikkeling opnieuw een belangrijke rol toebedeeld als zenuwcentrum van de wijk en sluit als onderdeel van de culturele as aan op het MAS.

In de globale rangschikking van de tien projecten kent de jury aan dit project de eerste plaats toe. Contactpersoon: Koen Derkinderen tel. 03 259 28 44

STAD HALLE: Nederhem, de nieuwe Halle-poort

Het stadsvernieuwingsproject "Nederhem, de nieuwe Halle- poort" wordt uitgebouwd aan de rand van het stadscentrum. Het projectgebied is gelegen aan een belangrijke stedelijke invalsweg en in de onmiddellijke nabijheid van het station. Het project wordt afgebakend door de spoorlijn Brussel-Charleroi, de Porseleinstraat en het kanaal Charleroi-Brussel. De betrokken terreinen beslaan een oppervlakte van ongeveer 15 ha en bestaan grotendeels uit voormalige bedrijfsterreinen.

Het project zal een sterke hefboomkracht uitoefenen op de hele stadskern en de stadsregio. Restgronden, verspreide parkeerterreinen en een uitgestrekte verlaten industriële site, die samen met het kanaal en de spoorlijn een wig dreven tussen de historische stadskern en uitgestrekte randstedelijke woonwijken, worden ingezet voor een meervoudig programma van stadsontwikkeling. Dit laatste omvat 300 stadswoningen, gemeenschapsvoorzieningen (zwembad, evenementenhal), een meervoudig bruikbare parkeerinfrastructuur, publieke ruimte, KMO-ontwikkeling en natuurherstel.

De Zenne en haar oevers worden geïntegreerd binnen nieuw stedelijk groen. Naast de opwaardering van het gebied zal het project fungeren als scharnierpunt tussen de stadskern en de noordoostelijk gelegen stadswijken. De goede ontsluiting van het gebied en de optimalisatie van het multimodaal verkeersknooppunt van het station zijn bijkomende pluspunten voor het project.
Contactpersoon: Kristof De Cuyper tel. 02 363 25 13

STAD MECHELEN: Herwaardering site Euroshopping en omgeving

Het bouwblok begrensd door Leermarkt, Muntstraat, Huidevettersstraat en Blaasbalgstraat vormt een omvangrijke kankerplek in de historische binnenstad. De stad wil een project gerealiseerd zien dat zich voornamelijk richt op kwaliteitsvol wonen, en zich zowel functioneel als stedenbouwkundig inpast in het binnenstedelijk weefsel, met aandacht voor een kwaliteitsvolle buitenruimte.

Ook al beperkt dit stadsvernieuwingproject zich in hoofdzaak tot één enkel bouwblok, toch zal het wegsnijden van deze hardnekkige stadskanker een vernieuwende impact hebben op een veel ruimere omgeving. Het bouwblok wordt integraal aangepakt, met respect voor de historische stadskorrel en met zin voor nuance. Met de herwaardering van het vlietentracé, publieke ruimten met een zorgvuldige dosering van privacy en openbaarheid en een variatie van woningtypes zal een hoogwaardige stedelijke woonomgeving gerealiseerd worden. Daarbij zal worden getracht om een hedendaagse interpretatie te geven aan de gekende types van het stedelijke rijhuis en het stadsappartement en dit voor uiteenlopende gezinstypes en met expliciete aandacht voor gezinnen met kinderen. Contactpersoon: Xaveer De Clercq tel. 015 29 75 36

STAD OOSTENDE: Triptiekproject Oostende Centrum

De kracht van het project berust op drie relatief kort bij elkaar gelegen interventies in de stadskern van Oostende. Een verloederd bouwblok aan de Van Iseghemlaan ruimt baan voor een complexe nieuwbouw met winkels, ondergrondse parkeervoorzieningen, daktuin en ruime appartementen. Het voormalige Feest- en Kultuurpaleis wordt ingrijpend gerenoveerd en gereconverteerd onder meer met winkels en lofts. De derde en meest veeleisende opdracht betreft een oordeelkundige en geïnspireerde renovatie en reconversie van het Postgebouw tot 'cultuurfabriek'.

Er wordt getracht om de ontwikkelingsperspectieven geopend door de combinatie van lucratieve en minder lucratieve ingrepen optimaal te benutten. De ruimtelijke nabijheid van de drie interventies is hierbij een troef. Een goed gestoffeerd participatief programma ondersteunt het hele project. De impulsen op deze drie locaties in de binnenstad worden eveneens geflankeerd door een herwaardering van de publieke ruimte.

Het 'Triptiekproject' is één van de stadsprojecten die de multifunctionaliteit, de leefbaarheid en de kwaliteit (ruimtelijke samenhang, identiteit, betekenis) van het 'stedelijk trefpunt' (het verruimde centrum) op korte termijn structureel moet verbeteren.
Contactpersoon: Filip Vanhaverbeke tel. 059 51 71 73

STAD RONSE: De Kloef

Het kwartier De Kloef, gelegen ten oosten van de stadskern, maakt deel uit van de 19de-eeuwse gordel. Dit gebied wordt gekenmerkt door een sterke verweving van woonfuncties en industriële activiteiten. Het kwartier De Kloef is momenteel een sterk verwaarloosd open terrein van 11 ha omgeven door een brownfieldproject (leegstaande textielfabriek van 4 ha) en twee aandachtsbuurten (Marijve en Ninovestraat, zie atlas Kesteloot).

Het project combineert een structurele impact met een grote gebruikswaarde. Het steunt op kwaliteitsvol ontwerpend onderzoek. Een park zal het bindteken vormen tussen het stadscentrum, twee geïsoleerde woonbuurten en een afgelegen zorgsite, stadsdelen die voordien met elkaar geen uitstaans hadden. Een groene boulevard met parkeervoorzieningen en een hotel, dat zal werken als baken en trekpleister, zal zorgen voor de verbinding tussen het park en het stadscentrum (de Markt). Aan de rand van het park vervolledigen diverse woonprojecten het bebouwingspatroon van de twee woonbuurten en verrijken er de sociale en typologische mix.

Er worden meerdere woningbouwprojecten gerealiseerd met een divers aanbod van woontypologieën gaande van ruime vrijstaande woningen, kleine clusters van patiowoningen, rijwoningen tot appartementen, alles ingebed in een groene omgeving. Er wordt ook voorzien in parkeergelegenheid in functie van de bewoners van de omgeving en de bezoekers van de stadskern. Contactpersoon: Bart Wallays tel. 016 55 03 36

STAD TIENEN: Kazerne Voorplein

Het project realiseert een aanvulling op de ruimte en functies van het stadscentrum. De inzet is tweeledig: enerzijds worden de functies die nu op het Kazerneterrein aanwezig zijn, opgewaardeerd, anderzijds worden er enkele cruciale aspecten toegevoegd die het gebied tot een volwaardig stadsdeel maken, aansluitend bij het centrum.

Het terrein wordt gestructureerd door een plein met een grote maat: het Voorplein. Het is een overslaggebied tussen auto en voetganger, georganiseerd binnen een groen stedelijk kader. Het plein voegt een aanzienlijk groenkarakter toe aan de openbare ruimte van de stad. De invulling rondom dit plein bestaat uit een nieuwe parking boven- en ondergronds, nieuwe woningen, nieuwe commerciële ruimten inclusief een cinema, verbouwing en uitbreiding van het gemeenschapscentrum de Kruisboog tot cultureel centrum, de tekenacademie, verbouwing van de manege tot multifunctionele ruimte, de bestaande kruisboogtuin en de nieuwe publieke theatertuin. Twee nieuwe stedelijke verbindingen - een straat en een wandelstraat - schakelen het voorplein aan op het hart van de stad.

Het combineren van winkelen, parkeren, groen, academie, bioscoop, schouwburg, multifunctionele zaal, horeca zorgt voor een mooie aaneenschakeling van dag- en avondactiviteiten met het wonen als continue achtergrond. Het project stimuleert synergieën (bioscoopcomplex + multifunctionele zaal, academie + theatertuin + schouwburg) rond een nieuwe publieke ruimte met grote herkenbaarheid. Bestaande elementen (de oude manege, de stadsschouwburg, een stadstuin) worden gevaloriseerd en versterkt met goed doordachte nieuwbouw. Het geheel wordt via een logisch wandelcircuit geschakeld aan de bestaande winkelroutes.
Contactpersoon: Marcia De Gent tel. 016 80 56 51

STAD TONGEREN: Anicius, Ruimte aan de rand

Het project beoogt de ruimtelijke en functionele integratie van de uitgestrekte, 'achterin' gelegen en geënclaveerde sociale woonwijk 'Nieuw Tongeren'. Diverse monofunctionele tussenzones (het scholengebied, de onderbenutte spoorwegstrook, de busstelplaats) die als barrières Nieuw Tongeren omringen, worden omgezet in actieve, verbindende stadslandschappen (campuslandschap, spoorweglandschap, wallenlandschap). Zo wordt het scholengebied gereorganiseerd tot scholencampus met een groene fietsavenue als publieke ruggengraat. De oude busstelplaats ruimt baan voor nieuwe stadswoningen en toegankelijk stedelijk groen die het historische landschap van de stadswallen recht aandoen. De Sacramentsstraat moet een echte stedelijke verbindingsas worden tussen het centrum en Nieuw Tongeren. Het openbare domein van en rond deze straat wordt heraangelegd.

Verder zal het grondig herwerken van een aantal private bouwprojecten langs het hele traject resulteren in een sequens van kwaliteitsvolle plekken. Het betreft volgende projectsites: woonproject Ruysschaert langsheen de Sacramentstraat, woonproject Development Coordination Belgium op de hoek van de Driekruisenstraat en de Sacramentstraat, het woonproject op de huidige busstelplaats van De Lijn, een woonproject tussen de Sacramentstraat en de goederenkoer, de uitbouw van een psychiatrisch verzorgingstehuis en een centrum voor geestelijke gezondheid op de voormalige site van de Boerenbond en de herstructurering van de scholencampus. Contactpersoon: Danielle Starren tel. 012 39 01 30

persinfo: Peter Dejaegher, woordvoerder van minister Keulen - tel. 0478-90 89 57
e-mail: persdienst.keulen@vlaanderen.be