Gemeente Rotterdam

Vanaf 1 januari 2006 worden de publieksbalies van alle gemeentelijke diensten overgeheveld naar de Dienst Publiekszaken. Deze nieuwe dienst, die ontstaat uit de dienst Burgerzaken, zal alle dienstverlening van de gemeente Rotterdam toegankelijk en herkenbaar maken voor burgers en ondernemers. Maar het gaat verder. Er komen Stadswinkels die werken op basis van alles-in-één-winkel. De elektronische dienstverlening wordt uitgebreid en post en e-mail binnen één systeem geregistreerd.

Stadswinkels
De vele loketten in de stad worden omgevormd tot Stadswinkels in de deelgemeentekantoren. Eén loket voor alle (deel)gemeentelijke diensten en producten. In één bijzondere Stadswinkel komen ook specialistische loketten voor dienstverlening op maat. Dit wordt de zogenoemde Stadswinkel L, die in het centrum van Rotterdam geopend wordt. Deze winkel moet uitgroeien tot een 'Stadswinkel XL', met nog meer producten van de gemeente, dienstverlening van niet-gemeentelijke partijen, bestuurlijke spreekuren en publieke bijeenkomsten.

Dienst Publiekszaken
Vanaf 1 januari 2006 zal de dienstverlening onder regie komen van één dienst, de Dienst Publiekszaken. Deze nieuwe dienst, die ontstaat uit de Dienst Burgerzaken, zal gezicht geven aan alle dienstverleningsactiviteiten van de gemeente Rotterdam voor individuele burgers en ondernemers. Hiermee laat de gemeente zien dat zij als eenheid opereert en haar klanten optimaal bedient.

Duidelijkheid
De verandering richt zich komende jaren op 380 producten die op dit moment nog geleverd worden door 10 verschillende gemeentelijke diensten, ieder met eigen loketten. Daarnaast heeft ook iedere deelgemeente een eigen balie. Dit komt de duidelijkheid voor burgers en ondernemers niet ten goede. Het servicenummer 0800-1545 is vanaf april 2005 al in de lucht en wordt de komende maanden verder ontwikkeld.

Gefaseerd en gereed in 2010
De overgang naar dit nieuwe dienstverleningsconcept verloopt in fases. Begin 2006 zal het accent voornamelijk liggen op informatiestrekking en doorverwijzing. Het direct kunnen aanvragen, afhandelen en afnemen van diensten en producten zal in de beginsituatie 30% van het totale assortiment bedragen. De publiekstaken van Burgerzaken, dienst Stedenbouw & Volkshuisvesting en Stadstoezicht gaan als eerste over naar Publiekszaken. Later zullen de publiekstaken van de andere diensten van de gemeente Rotterdam volgen.
De eerste Stadswinkel wordt geopend in deelgemeente Hoek van Holland. In 2006 wordt de Stadswinkel L in het centrum geopend en andere Stadswinkels op andere locaties in de stad. In 2010 moet het nieuwe dienstverleningsconcept geheel zijn ingevoerd.

Bron: Bestuursdienst, 21-10-2005