PERSBERICHT - 2005-10-21

Toeristische belangstelling voor Mechelen groeit fors

Mechelen is een stad in volle vaart. Dat blijkt uit de spectaculaire groei van het aantal overnachtingen en de informatieaanvragen bij het vrijetijdsloket In&Uit. Om het groeiende aantal nationale en internationale bezoekers gastvrij te kunnen opvangen, investeert Mechelen in meertalige service. Nieuwste producten zijn een uiterst complete infopocket en een werfbrochure voor 2006, die in 5 talen worden uitgegeven en de gloednieuwe meertalige site van In&Uit Mechelen. Uniek voor Vlaanderen! Efficiënte info- en promotiemiddelen om elke spraakverwarring te vermijden.

Toeristische belangstelling voor Mechelen groeit fors We willen Mechelen profileren als een dynamische stad, een stad in volle vaart. Mechelen heeft de ambitie een levendige monumentenstad te zijn, met een gevarieerd en kwaliteitsvol toeristisch aanbod. Een bezoek aan Mechelen moet een begrip worden voor een unieke esthetische, recreatieve en leerrijke belevenis. Deze ambitieuze doelstellingen formuleerde Mechelen in maart 2005, na een zwakte/sterkte-analyse van het studiebureau WES.

Dat Mechelen zijn ambities intussen waar maakt, blijkt uit de recentste cijfers van het Nationaal Instituut voor de Statistiek. Het aantal overnachtingen in Mechelen steeg op 1 jaar tijd met meer dan 23 procent (vergelijking cijfers 2003-2004). Spectaculair, want de toeristische belangstelling voor België stagneerde in dezelfde periode. Mechelen kent hiermee (samen met Leuven) de sterkste groei van het aantal overnachtingen van alle Belgische kunststeden. Ook de gemiddelde verblijfsduur steeg en bedroeg, in 2004, net iets meer dan 2 nachten (2,07). Mechelen is dus wel degelijk een stad in volle vaart.

De verspreiding van 50.000 meertalige werffolders in 2004 en 2005 en brochures over groepsarrangementen in 2005 heeft zeker bijgedragen aan de naambekendheid en (inter)nationale interesse. Mechelen was prominent aanwezig op de belangrijkste toeristische beurzen en evenementen in Nederland, Duitsland, Groot-Brittannië, Frankrijk en Spanje. Ook de samenwerking met de kantoren van Vlaanderen Buitenland heeft bijgedragen tot de groeiende belangstelling.

Nieuwe producten in meertalig serviceaanbod: 5 infopockets en werfbrochures in Nl, Fr, E, D, Sp
Mechelen wil zijn nationale en internationale aantrekkingskracht bestendigen en verder uitbouwen. Met perfecte meertalige service van In&Uit, meertalige groepsarrangementen, meertalige gidsen, met de nieuwe meertalige werfbrochure 2006 en nu ook met een uiterst volledige infopocket, te verkrijgen in vijf talen: Nederlands, Frans, Engels, Duits en Spaans. Uniek voor Vlaanderen! De nieuwe infopockets zijn uiterst compleet: 150 bladzijden interessante en praktische informatie en geschiedenis, culturele, historische en recreatieve mogelijkheden, gedetailleerde info over belangrijke monumenten, evenementen, musea, bezienswaardigheden, attracties, cafés, restaurants en hotels Inclusief vier uitgestippelde wandelingen en mooie fotos. Dit alles in een leesvriendelijke en moderne vormgeving.

In&Uit Vrijetijdsloket start succesvol
Sinds mei 2005 heeft Mechelen een centraal informatie- en reservatiepunt voor toerisme, cultuur en vrije tijd: In&Uit. Eén loket dat het publieksonthaal van de verschillende vrijetijdsdiensten centraliseert en integreert. Er is een info- en reserveringsbalie, call en contact center (070/ 222 800) en nu ook een vrijetijdswebsite in vier talen (www.inenuitmechelen.be) waar Mechelaars en toeristen alle mogelijke vrijetijdsinfo krijgen, tickets kunnen kopen, logies, arrangementen en gidsen kunnen reserveren.

In&Uit doorstaat met glans de vuurdoop. Een belangrijke hefboom was de lancering als centraal info- en reserveringspunt voor het topevenement Mechelen 2005, Stad in Vrouwenhanden.
Almaar meer bezoekers doen er een beroep op, ook ver buiten de regio en landsgrenzen. Op twee jaar tijd (vergelijking cijfers 2003-2005) verhoogde het aantal bezoekers aan de balie met 50% (42.345* in 2003 versus 69.934* in 2005) en verdrievoudigde het aantal bezoekers aan de website bijna (28.102* in 2003 versus 73.869* in 2005). Uit een bezoekersonderzoek van In&Uit blijkt dat 60 procent van alle bezoekers zich eerst informeert via de website en dat driekwart van de bezoekers buiten Mechelen woont. Quasi 100 percent van alle bezoekers ervaart één informatiepunt voor cultuur en toerisme als positief.


* de cijfers hebben betrekking op het hoogseizoen van 1 april tot 30 september

Praktische info
Persinfo In&Uit: Vicky Laghuwitz, 015/ 29 77 20. Persinfo Toerisme: Gaston Maes, 015/ 29 76 52.
De infopockets worden aan de balie in het Toerismehuis (Hallestrat 2-4-6, Mechelen) te koop aangeboden tegen de prijs van 2,50 euro.

Het verhaal van de toren van Babel is ontleend aan de Bijbel. Het is te lezen in Genesis 11:1-9. Van gebakken tichelen (een soort bakstenen) en leem werd in het land Sinear een stad en een toren gebouwd. De bouwers hadden het ideaalbeeld voor ogen om de toren zo hoog te maken dat deze tot in de hemel zou moeten reiken. God veroordeelde deze ambitieuze ijdele plannen en verstoorde de bouw. Wat één volk met één taal was geweest veranderde door Gods toedoen in talrijke volkeren die zich over de wereld verspreidden en hun eigen talen gingen spreken. Vanaf die tijd leven de verschillende volkeren in een Babylonische spraakverwarring met elkaar. De toren van Babel heeft echt bestaan. Uit de spijkergeschriften blijkt dat men met de toren daadwerkelijk de hemel wilde bereiken het valt dan ook bepaald niet uit te sluiten dat ook dit bijbelverhaal zijn oorsprong vindt in Mesopotamië, net als het verhaal van de zondvloed. Vernietigd door de Assyrische koning Sanherib in 689 v.C., herbouwd en voltooid door o.a. Neboekadnezar II. De Perzen van Xerxes sloopten de toren opnieuw, in 478 v.C.. De Babyloniërs noemden hun toren Bab-Iloe, Poort van God.