Ingezonden persbericht

Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

22-10-2005; Betreft 2e trainingsdag / startopstellingen GP Turkije, circuit Istanbul Park

REMBLOK PROBLEMEN WEERHOUDEN SMRZ VAN PROGRESSIE (19E)

GELE VLAGGEN HINDEREN SASCHA HOMMEL (36E)

Daar waar veel Nederlandse vakantiegangers, weliswaar een stuk oostelijker in Turkije de herfstvakantie in de zon doorbrengen, bleef het kwik op de nieuwe GP piste nabij Istanboel steken op slechts 15 graden. Dat weerhield Jakub Smrz er niet van om zaterdagmorgen tijdens de 2e vrije training een 14e plaats te klokken, nadat hij ruim een halve seconde van zijn vrijdag-tijd had afgesnoept. "De 2e vrije training ging goed. Ik heb beide machine getest en er was geen groot verschil. Vanmiddag in de 2e tijdtraining liep het echter minder. De machine waarmee ik weg ging vertoonde vreemde kuren. Na 5 ronden moest ik de pitbox in, omdat de motor enorm stuiterde in snelle bochten. Ik pakte Bike 2 en kwam direct aan mijn tijd van vanmorgen. Bike 1 voelde beter aan, maar daarvan had men het euvel niet kunnen achterhalen. Na mijn 2e pitsstop ging ik verder op dezelfde machine, maar kwam eigenlijk net een ronde te kort om echt onder mijn tijden door te komen. Ik heb te lang mijn tijd verdaan met de 2e pitsstop, niet goed getimed dus, en had onvoldoende tijd om 3 volle ronden te kunnen maken om mijn tijd te verbeteren. Hoewel ik net als vanmorgen 0,5 seconden sneller was dan vrijdag,. Leverde het geen terreinwinst op op de startgrid. Vanaf een 19e plaats zal ik morgen alles geven om wéér in de punten te kunnen rijden", aldus Smrz, die later op de middag goed nieuws te horen kreeg, nadat gebleken was dat het stuiteren veroorzaakt was door een fout remblok dat juist vlak voor deze 2e training vervangen was. "Morgen rijdt 'Kuba' de warm up met beide machines. Motorisch verschillen ze niet veel, maar Jakub heeft zijn voorkeur voor de machine die vanmiddag problemen kende. Met de andere remblokken er in moet het goed zijn", hoopt chef monteur hans Spaan.

In de 2e vrije training kwam Sascha Hommel nog niet aan zijn tijden van vrijdag. "Ik bleef er 0,2 seconden boven, terwijl ik er ruim onder had moeten zitten. Maar mijn bochtensnelheid is nog te laag. De veranderde versnellingsbak voldeed wel veel beter en voor de 2e tijdtraining hebben we daar nog een paar kleine aanpassingen op gedaan. Dat ging meteen goed. Ik draaiode in no time 1,2 seconde sneller. Het was alleen jammer dat ik in de laatste ronde op twee onoverzichtelijke stukken een gele vlag gezwaaid kreeg vanwege een gecrashte rijder. Daardoor was die volgens mijn gevoel beste laatste ronde niet sneller geweest. De vlaggen werden namelijk gezwaaid op twee plaatsen waar een bocht v;lak achter een heuveltje ligt. Qua tijd was het niet fout, maar ik sta stijf achteraan. Dat bevalt me minder goed", redeneert de 15-jarige Duitser, die zich realiseert dat hij in zijn debuutjaar wel heel veel ervaring opdoet, maar nog lang geen potten kan breken. "Dat doet overigens ook de Spaans kampioen Daniel Saez niet. Die is kersvers Ducados Open kampioen en op een fabrieks Aprilia uit het Totti Top Sport team gezet. Maar ook Saez is er nog lang niet, gezien zijn 31e kwalificatie tijd op een machine waar zijn teammaat Pasini 4e mee staat. Vooraan rijden in het EK, Spaans Open, of ONK is nog zeker geen zekerheid voor een plek bij de eerste 20 in het zwaar bevochten 125cc wereldkampioenschap", concludeert Hans Spaan terecht.

2006 MotoGP Kalender

Tijdens het jaarlijks FIM (Fédération Internationale de Motocyclisme) congres werd vandaag de GP-kalender voor 2006 bekend gemaakt. De 76e TT van Assen wordt vanzelfsprekend op de traditionele laatste zaterdag van juni (24 juni) verreden. Jet seizoen opent net als dit jaar vroeg in Jerez. De GP's van Qatar en Turkije schuiven van sept/okt naar het begin van het seizoen (april). De GP's van Qatar en Assen worden op zaterdag verreden en naar de USA gaan ook in 2006 alleen de MotoGP-rijders. Rond de Dutch TT wordt het een drukte van jewelste, met 3 GP's in drie achtereenvolgende weekeinden: 18 juli Catalunya, 24 juni 76e TT Assen, 2 juli Donington Park.

Datum

Grand Prix

Circuit

26 maart

Spanje

Jerez de la Frontera

08 april **

Qatar

Doha/Losail

30 april

Turkije

Istanbul

14 mei

China

Shanghai

21 mei

Frankrijk

Le Mans

04 juni

Italië

Mugello

18 juni

Catalunya

Catalunya

24 juni **

Nederland

76e TT Assen

02 juli

Engeland

Donington Park

16 juli

Duitsland

Sachsenring

23 juli

United States *

Laguna Seca

20 augustus

Tsjechië

Brno

10 september

Maleisië

Sepang

17 september

Australië

Phillip Island

24 september

Japan

Motegi

22 oktober

Portugal

Estoril

29 oktober

Valencia

Ricardo Tormo - Valencia

*: Alleen MotoGP klasse, **: Zaterdag

Roberts en Suzuki scheiden hun wegen

Kenny Roberts Jr.'s contract met team Suzuki MotoGP zal niet verlengd worden als deze in december afloopt. Er is nog geen aankondiging gedaan over de toekomstplannen van Roberts Jr.. De wereldkampioen van 2000 zou tijdens de laatste race van het seizoen op Valencia voor het laatst in actie komen voor Suzuki maar de verwondingen die hij op Phillip Island opliep verhinderen dat. "Ik kan hier makkelijk gaan zitten en dan uren praten over de geweldige tijd die ik heb gehad met Suzuki; ze zijn altijd eerlijk geweest en hebben met het beste gegeven," zei Roberts. "Ik zal natuurlijk veel mensen gaan missen. Gedurende de jaren heb ik hier bij Suzuki veel vrienden gemaakt, bij de technici tot aan het management en natuurlijk binnen het team. Ik heb veel mensen te bedanken maar dat komt nog wel een keer. Ik ben Suzuki eeuwig dankbaar voor wat ze voor me hebben gedaan. Ze hebben me de kans gegeven om een WK titel te pakken en ik wens ze dan ook het beste toe. Ik weet dat ze datgene kunnen bereiken wat ze willen bereiken."

Team manager Paul Denning gaf nog wat uitleg. "Suzuki heeft deze beslissing gemaakt omdat ze naar de toekomst moeten kijken naar de nieuwe motoren en nieuwe coureurs die in aantocht zijn. We moeten Suzuki weer voorin zien te krijgen en we moeten dat doen met een nieuwe frisse aanpak. Kenny zou zeker weten goede resultaten kunnen neerzetten en bij kunnen dragen aan de ontwikkeling van de GSV-R maar we moeten verder kijken dan 2006 en een planning maken voor de nieuwe generatie motoren vanaf 2007 en verder."

Kawasaki bevestigd Nakano en De Puniet voor 2006

Shinya Nakano zal ook het komende seizoen, aan boord van een compleet vernieuwde Ninja ZX-RR, uitkomen voor het Kawasaki's fabrieks MotoGP team. De Japanse coureur zal een team gaan vormen voor Kawasaki met de in de MotoGP debuterende Fransman Randy de Puniet. Het seizoen 2006 zal het derde achtereenvolgende jaar zijn voor Nakano bij het Kawasaki Racing Team. In zijn debuutjaar aan boord van de Ninja ZX-RR in 2004, eindigde de Japanner op een indrukwekkende 10e positie in de eindstand voor het wereldkampioenschap, een positie die hij ook dit jaar weer zal pogen te behalen met nog twee wedstrijden voor de boeg.

MotoGP: Gibernau vliegt naar de pole positie

Na een spannende kwalificatiesessie op het Istanbul Park circuit werd de pole voor de eerste GP van Turkije behaald door de Spanjaard Sete Gibernau, na in de vrije trainingssessies nog overschaduwd te zijn door zijn Movistar Honda teamgenoot Marco Melandri. Melandri leek het grootste deel van de sessie aanspraak te kunnen maken op de pole positie totdat Gibernau met nog vier minuten te gaan de snelste tijd op de klokken zette in de sessie. Ondanks een agressievere laatste ronde miste Melandri de pole met een achterstand van 0.129s op zijn teamgenoot. Nicky Hayden zorgde er met zijn derde positie voor dat de eerste rij volledig wordt bezet door Honda.

De tweede rij van de startopstelling wordt gevormd door Yamaha coureurs met aan de leiding de wereldkampioen Valentino Rossi, die vandaag niet in staat bleek om mee te vechten voor de pole ondanks de overstap naar zijn tweede motor in de laatste minuten van de sessie. De Italiaan moest genoegen nemen met de vierde positie voor zijn Gauloises Yamaha teamgenoot Colin Edwards en Fortuna Yamaha coureur Toni Elias, die zijn beste kwalificatie van het seizoen tot nu toe meemaakte met een zesde positie. De Honda coureurs Makoto Tamada en Alex Barros zullen starten vanaf de derde van rij van de startopstelling met naast zich Ducati Marlboro coureur Carlos Checa.

125cc: Lüthi pakt vijfde pole

125 cc Klassementsleider Thomas Lüthi pakte vanmiddag op het Istanbul Park circuit zijn vijfde pole van het seizoen. Hij noteerde in zijn laatste vliegende rondje een verbazend snelle tijd van 2'03.585 - bijna een halve seconde sneller dan de als tweede gekwalificeerde Hector Faubel. Faubel, rijdend op Aprilia, pakte met nog twee minuten te gaan de pole maar kon niet voorkomen dat de Zwitser hem toch nog naar de tweede plaats verdreef. Red Bull KTM's Mika Kallio streed ook nog mee voor de pole maar werd in zijn laatste rondje gehinderd door langzamere deelnemers en moest zich tevreden stellen met de derde startplaats. Mattia Pasini is de laatste man op de eerste startrij nadat hij de vierde tijd noteerde. De tweede rij wordt aangevoerd door Faubel's teamgenoot Sergio Gadea. De jonge Fransman Mike di Meglio was zesde voor Tomy Koyama en Gabor Talmacsi. Marco Simoncelli en Lukas Pesek vormen de rest van de top tien.

250cc: De Angelis stormt naar pole positie

Alex de Angelis behaalde op het circuit van Istanbul zijn tweede pole positie van het seizoen, hij versloeg Casey Stoner en hij realiseerde de beste tijd in de sessie van vanmiddag. De Australiër slaagde er niet in om zijn Aprilia merkgenoten te verslaan als gevolg van een foutje in zijn laatste snelle ronde. De Movistar Honda rijders Hiroshi Aoyama en de wereldkampioen Dani Pedrosa realiseerden respectievelijk de derde en vierde positie waarmee ze de eerste rij afsloten. De man op de voorlopige pole, Sebastian Porto, bleek niet in staat zijn om zijn tijd van de vrijdag te verbeteren waardoor hij genoegen moest nemen met een vijfde positie in de startopstelling. De Argentijn staat voor Hector Barberá, Jorge Lorenzo en Andrea Dovizioso, terwijl Roberto Locatelli en Randy de Puniet de laatste twee posities van de top 10 bezetten.

(bron: www.motogp.com en www.racesport.nl)

250cc Trainingstijden = startopstellingen na de 2e dag:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd

1

A.DE ANGELIS

RSM

MS Aprilia Italia Corse APRILIA

1'56.930

2

C.STONER

AUS

Carrera Sunglasses - LCR APRILIA

1'57.071

3

H.AOYAMA

JPN

Telefonica Movistar Honda 250cc

1'57.198

4

D.PEDROSA

SPA

Telefonica Movistar Honda 250cc

1'57.390

5

S.PORTO

ARG

Aprilia Aspar 250cc APRILIA

1'57.408

6

H.BARBERA

SPA

Fortuna Honda HONDA

1'57.969

7

J.LORENZO

SPA

Fortuna Honda HONDA

1'58.093

8

A.DOVIZIOSO

ITA

Team Scot HONDA

1'58.418

9

R.LOCATELLI

ITA

Carrera Sunglasses - LCR APRILIA

1'58.421

10

R.DE PUNIET

FRA

Aprilia Aspar 250cc APRILIA

1'58.437

11

Y.TAKAHASHI

JPN

Team Scot HONDA

1'58.678

12

A.DEBON

SPA

Wurth Honda BQR HONDA

1'59.074

13

S.GUINTOLI

FRA

Equipe GP de France - Scrab APRILIA

1'59.129

14

S.JENKNER

GER

Nocable.it Race APRILIA

1'59.167

15

S.CORSI

ITA

MS Aprilia Italia Corse APRILIA

1'59.296

16

A.BALDOLINI

ITA

Campetella Racing APRILIA

1'59.325

17

C.DAVIES

GBR

Aprilia Germany APRILIA

1'59.750

18

M.CARDENAS

COL

Aprilia Germany APRILIA

1'59.757

19

J.SMRZ

CZE

Arie Molenaar Racing HONDA

1'59.948

20

T.SEKIGUCHI

JPN

Campetella Racing APRILIA

1'59.951

21

D.HEIDOLF

GER

Kiefer-Bos-Castrol Honda HONDA

2'00.007

22

A.BALLERINI

ITA

Abruzzo Racing Team APRILIA

2'00.147

23

M.GIANSANTI

ITA

Matteoni Racing APRILIA

2'00.180

24

A.TIZON

SPA

Wurth Honda BQR HONDA

2'00.677

25

M.GINES

FRA

Equipe GP de France - Scrab APRILIA

2'01.217

26

E.NIGON

FRA

Team Yamaha Kurz YAMAHA

2'02.817

27

A.VINCENT

FRA

Scuderia Fantic Motor GP FANTIC

2'02.819

28

Z.LI

CHN

Zongshen Team of China APRILIA

2'04.091

29

Z.WANG

CHN

Zongshen Team of China APRILIA

2'04.265

30

N.CAJBACK

SWE

Team Yamaha Kurz YAMAHA

2'05.062

Not

(Out of 107%)

2'05.115

G.FERRO

ITA

Scuderia Fantic Motor GP FANTIC

2'08.940

125cc Trainingstijden na de 2e dag:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd

1

T.LUTHI

SWI

Elit Grand Prix HONDA

2'03.585

2

H.FAUBEL

SPA

Master Aspar APRILIA

2'04.064

3

M.KALLIO

FIN

Red Bull KTM GP125 KTM

2'04.115

4

M.PASINI

ITA

Totti Top Sport - NGS APRILIA

2'04.179

5

S.GADEA

SPA

Master Aspar APRILIA

2'04.833

6

M.DI MEGLIO

FRA

Kopron Racing World HONDA

2'04.888

7

T.KOYAMA

JPN

Ajo Motorsport HONDA

2'05.026

8

G.TALMACSI

HUN

Red Bull KTM GP125 KTM

2'05.107

9

M.SIMONCELLI

ITA

Nocable.it Race APRILIA

2'05.300

10

L.PESEK

CZE

Metis Racing Team DERBI

2'05.368

11

F.LAI

ITA

Kopron Racing World HONDA

2'05.511

12

R.DE ROSA

ITA

Matteoni Racing APRILIA

2'05.519

13

A.MASBOU

FRA

Ajo Motorsport HONDA

2'05.643

14

J.OLIVE

SPA

Nocable.it Race APRILIA

2'05.845

15

A.RODRIGUEZ

SPA

Team Toth APRILIA

2'05.864

16

A.BAUTISTA

SPA

Seedorf RC3 - Tiempo Holidays

2'05.902

17

M.POGGIALI

RSM

Metis Racing Team GILERA

2'06.186

18

L.ZANETTI

ITA

Skilled I.S.P.A. Racing Team

2'06.243

19

N.TEROL

SPA

Caja Madrid - Derbi Racing DERBI

2'06.303

20

P.NIETO

SPA

Caja Madrid - Derbi Racing DERBI

2'06.345

21

A.IANNONE

ITA

Abruzzo Racing Team APRILIA

2'06.455

22

K.ABRAHAM

CZE

AB Cardion Team APRILIA

2'06.654

23

A.ESPARGARO

SPA

Seedorf RC3 - Tiempo Holidays

2'06.727

24

J.CARCHANO

SPA

MVA Aspar APRILIA

2'06.787

25

S.CORTESE

GER

Kiefer-Bos-Castrol Honda HONDA

2'07.007

26

D.GIUSEPPETTI

GER

Semprucci Blauer USA APRILIA

2'07.243

27

I.TOTH

HUN

Team Toth APRILIA

2'07.293

28

J.CLUZEL

FRA

Malaguti Reparto Corse MALAGUTI

2'07.861

29

F.SANDI

ITA

Angaia Racing HONDA

2'07.937

30

M.HERNANDEZ

SPA

Angaia Racing HONDA

2'08.143

31

D.SAEZ

SPA

Totti Top Sport - NGS APRILIA

2'08.290

32

M.TUNEZ

SPA

MVA Aspar APRILIA

2'08.443

33

G.PELLINO

ITA

Malaguti Reparto Corse MALAGUTI

2'08.680

34

D.BONACHE

SPA

LG Mobile Ssmracing HONDA

2'09.432

35

S.HOMMEL

GER

Arie Molenaar Racing HONDA

2'09.597

MotoGP (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) Trainingstijden na Qualifying dag 2:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd

Topsn.

1

Sete GIBERNAU

SPA

Movistar Honda MotoGP

1'52.334

300.0

2

Marco MELANDRI

ITA

Movistar Honda MotoGP

1'52.463

298.8

3

Nicky HAYDEN

USA

Repsol Honda Team

1'52.976

298.6

4

Valentino ROSSI

ITA

Gauloises Yamaha Team

1'53.177

301.7

5

Colin EDWARDS

USA

Gauloises Yamaha Team

1'53.219

297.2

6

Toni ELIAS

SPA

Fortuna Yamaha Team

1'53.230

302.4

7

Makoto TAMADA

JPN

Konica Minolta Honda

1'53.667

301.8

8

Alex BARROS

BRA

Camel Honda

1'53.719

297.7

9

Carlos CHECA

SPA

Ducati Marlboro Team

1'53.836

301.8

10

Shinya NAKANO

JPN

Kawasaki Racing Team

1'54.023

298.1

11

Chris VERMEULEN

AUS

Camel Honda

1'54.217

296.5

12

Max BIAGGI

ITA

Repsol Honda Team

1'54.358

296.5

13

Olivier JACQUE

FRA

Kawasaki Racing Team

1'54.407

295.8

14

John HOPKINS

USA

Team Suzuki MotoGP

1'54.434

291.3

15

Shinichi ITO

JPN

Ducati Marlboro Team

1'54.669

299.0

16

Ruben XAUS

SPA

Fortuna Yamaha Team

1'55.414

290.3

17

Roberto ROLFO

ITA

Team d'Antin Pramac

1'55.838

300.1

18

James ELLISON

GBR

Blata WCM

1'56.576

277.6

19

Franco BATTAINI

ITA

Blata WCM

1'58.417

276.5

************