Ingezonden persbericht
Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
22-10-2005; Betreft 2e trainingsdag / startopstellingen GP Turkije, circuit Istanbul Park
REMBLOK PROBLEMEN WEERHOUDEN SMRZ VAN PROGRESSIE (19E)
GELE VLAGGEN HINDEREN SASCHA HOMMEL (36E)
Daar waar veel Nederlandse vakantiegangers, weliswaar een stuk oostelijker in Turkije de herfstvakantie in de zon doorbrengen, bleef het kwik op de nieuwe GP piste nabij Istanboel steken op slechts 15 graden. Dat weerhield Jakub Smrz er niet van om zaterdagmorgen tijdens de 2e vrije training een 14e plaats te klokken, nadat hij ruim een halve seconde van zijn vrijdag-tijd had afgesnoept. "De 2e vrije training ging goed. Ik heb beide machine getest en er was geen groot verschil. Vanmiddag in de 2e tijdtraining liep het echter minder. De machine waarmee ik weg ging vertoonde vreemde kuren. Na 5 ronden moest ik de pitbox in, omdat de motor enorm stuiterde in snelle bochten. Ik pakte Bike 2 en kwam direct aan mijn tijd van vanmorgen. Bike 1 voelde beter aan, maar daarvan had men het euvel niet kunnen achterhalen. Na mijn 2e pitsstop ging ik verder op dezelfde machine, maar kwam eigenlijk net een ronde te kort om echt onder mijn tijden door te komen. Ik heb te lang mijn tijd verdaan met de 2e pitsstop, niet goed getimed dus, en had onvoldoende tijd om 3 volle ronden te kunnen maken om mijn tijd te verbeteren. Hoewel ik net als vanmorgen 0,5 seconden sneller was dan vrijdag,. Leverde het geen terreinwinst op op de startgrid. Vanaf een 19e plaats zal ik morgen alles geven om wéér in de punten te kunnen rijden", aldus Smrz, die later op de middag goed nieuws te horen kreeg, nadat gebleken was dat het stuiteren veroorzaakt was door een fout remblok dat juist vlak voor deze 2e training vervangen was. "Morgen rijdt 'Kuba' de warm up met beide machines. Motorisch verschillen ze niet veel, maar Jakub heeft zijn voorkeur voor de machine die vanmiddag problemen kende. Met de andere remblokken er in moet het goed zijn", hoopt chef monteur hans Spaan.
In de 2e vrije training kwam Sascha Hommel nog niet aan zijn tijden van vrijdag. "Ik bleef er 0,2 seconden boven, terwijl ik er ruim onder had moeten zitten. Maar mijn bochtensnelheid is nog te laag. De veranderde versnellingsbak voldeed wel veel beter en voor de 2e tijdtraining hebben we daar nog een paar kleine aanpassingen op gedaan. Dat ging meteen goed. Ik draaiode in no time 1,2 seconde sneller. Het was alleen jammer dat ik in de laatste ronde op twee onoverzichtelijke stukken een gele vlag gezwaaid kreeg vanwege een gecrashte rijder. Daardoor was die volgens mijn gevoel beste laatste ronde niet sneller geweest. De vlaggen werden namelijk gezwaaid op twee plaatsen waar een bocht v;lak achter een heuveltje ligt. Qua tijd was het niet fout, maar ik sta stijf achteraan. Dat bevalt me minder goed", redeneert de 15-jarige Duitser, die zich realiseert dat hij in zijn debuutjaar wel heel veel ervaring opdoet, maar nog lang geen potten kan breken. "Dat doet overigens ook de Spaans kampioen Daniel Saez niet. Die is kersvers Ducados Open kampioen en op een fabrieks Aprilia uit het Totti Top Sport team gezet. Maar ook Saez is er nog lang niet, gezien zijn 31e kwalificatie tijd op een machine waar zijn teammaat Pasini 4e mee staat. Vooraan rijden in het EK, Spaans Open, of ONK is nog zeker geen zekerheid voor een plek bij de eerste 20 in het zwaar bevochten 125cc wereldkampioenschap", concludeert Hans Spaan terecht.
2006 MotoGP Kalender
Tijdens het jaarlijks FIM (Fédération Internationale de Motocyclisme) congres werd vandaag de GP-kalender voor 2006 bekend gemaakt. De 76e TT van Assen wordt vanzelfsprekend op de traditionele laatste zaterdag van juni (24 juni) verreden. Jet seizoen opent net als dit jaar vroeg in Jerez. De GP's van Qatar en Turkije schuiven van sept/okt naar het begin van het seizoen (april). De GP's van Qatar en Assen worden op zaterdag verreden en naar de USA gaan ook in 2006 alleen de MotoGP-rijders. Rond de Dutch TT wordt het een drukte van jewelste, met 3 GP's in drie achtereenvolgende weekeinden: 18 juli Catalunya, 24 juni 76e TT Assen, 2 juli Donington Park.
Datum
Grand Prix
Circuit
26 maart
Spanje
Jerez de la Frontera
08 april **
Qatar
Doha/Losail
30 april
Turkije
Istanbul
14 mei
China
Shanghai
21 mei
Frankrijk
Le Mans
04 juni
Italië
Mugello
18 juni
Catalunya
Catalunya
24 juni **
Nederland
76e TT Assen
02 juli
Engeland
Donington Park
16 juli
Duitsland
Sachsenring
23 juli
United States *
Laguna Seca
20 augustus
Tsjechië
Brno
10 september
Maleisië
Sepang
17 september
Australië
Phillip Island
24 september
Japan
Motegi
22 oktober
Portugal
Estoril
29 oktober
Valencia
Ricardo Tormo - Valencia
*: Alleen MotoGP klasse, **: Zaterdag
Roberts en Suzuki scheiden hun wegen
Kenny Roberts Jr.'s contract met team Suzuki MotoGP zal niet verlengd worden als deze in december afloopt. Er is nog geen aankondiging gedaan over de toekomstplannen van Roberts Jr.. De wereldkampioen van 2000 zou tijdens de laatste race van het seizoen op Valencia voor het laatst in actie komen voor Suzuki maar de verwondingen die hij op Phillip Island opliep verhinderen dat. "Ik kan hier makkelijk gaan zitten en dan uren praten over de geweldige tijd die ik heb gehad met Suzuki; ze zijn altijd eerlijk geweest en hebben met het beste gegeven," zei Roberts. "Ik zal natuurlijk veel mensen gaan missen. Gedurende de jaren heb ik hier bij Suzuki veel vrienden gemaakt, bij de technici tot aan het management en natuurlijk binnen het team. Ik heb veel mensen te bedanken maar dat komt nog wel een keer. Ik ben Suzuki eeuwig dankbaar voor wat ze voor me hebben gedaan. Ze hebben me de kans gegeven om een WK titel te pakken en ik wens ze dan ook het beste toe. Ik weet dat ze datgene kunnen bereiken wat ze willen bereiken."
Team manager Paul Denning gaf nog wat uitleg. "Suzuki heeft deze beslissing gemaakt omdat ze naar de toekomst moeten kijken naar de nieuwe motoren en nieuwe coureurs die in aantocht zijn. We moeten Suzuki weer voorin zien te krijgen en we moeten dat doen met een nieuwe frisse aanpak. Kenny zou zeker weten goede resultaten kunnen neerzetten en bij kunnen dragen aan de ontwikkeling van de GSV-R maar we moeten verder kijken dan 2006 en een planning maken voor de nieuwe generatie motoren vanaf 2007 en verder."
Kawasaki bevestigd Nakano en De Puniet voor 2006
Shinya Nakano zal ook het komende seizoen, aan boord van een compleet vernieuwde Ninja ZX-RR, uitkomen voor het Kawasaki's fabrieks MotoGP team. De Japanse coureur zal een team gaan vormen voor Kawasaki met de in de MotoGP debuterende Fransman Randy de Puniet. Het seizoen 2006 zal het derde achtereenvolgende jaar zijn voor Nakano bij het Kawasaki Racing Team. In zijn debuutjaar aan boord van de Ninja ZX-RR in 2004, eindigde de Japanner op een indrukwekkende 10e positie in de eindstand voor het wereldkampioenschap, een positie die hij ook dit jaar weer zal pogen te behalen met nog twee wedstrijden voor de boeg.
MotoGP: Gibernau vliegt naar de pole positie
Na een spannende kwalificatiesessie op het Istanbul Park circuit werd de pole voor de eerste GP van Turkije behaald door de Spanjaard Sete Gibernau, na in de vrije trainingssessies nog overschaduwd te zijn door zijn Movistar Honda teamgenoot Marco Melandri. Melandri leek het grootste deel van de sessie aanspraak te kunnen maken op de pole positie totdat Gibernau met nog vier minuten te gaan de snelste tijd op de klokken zette in de sessie. Ondanks een agressievere laatste ronde miste Melandri de pole met een achterstand van 0.129s op zijn teamgenoot. Nicky Hayden zorgde er met zijn derde positie voor dat de eerste rij volledig wordt bezet door Honda.
De tweede rij van de startopstelling wordt gevormd door Yamaha coureurs met aan de leiding de wereldkampioen Valentino Rossi, die vandaag niet in staat bleek om mee te vechten voor de pole ondanks de overstap naar zijn tweede motor in de laatste minuten van de sessie. De Italiaan moest genoegen nemen met de vierde positie voor zijn Gauloises Yamaha teamgenoot Colin Edwards en Fortuna Yamaha coureur Toni Elias, die zijn beste kwalificatie van het seizoen tot nu toe meemaakte met een zesde positie. De Honda coureurs Makoto Tamada en Alex Barros zullen starten vanaf de derde van rij van de startopstelling met naast zich Ducati Marlboro coureur Carlos Checa.
125cc: Lüthi pakt vijfde pole
125 cc Klassementsleider Thomas Lüthi pakte vanmiddag op het Istanbul Park circuit zijn vijfde pole van het seizoen. Hij noteerde in zijn laatste vliegende rondje een verbazend snelle tijd van 2'03.585 - bijna een halve seconde sneller dan de als tweede gekwalificeerde Hector Faubel. Faubel, rijdend op Aprilia, pakte met nog twee minuten te gaan de pole maar kon niet voorkomen dat de Zwitser hem toch nog naar de tweede plaats verdreef. Red Bull KTM's Mika Kallio streed ook nog mee voor de pole maar werd in zijn laatste rondje gehinderd door langzamere deelnemers en moest zich tevreden stellen met de derde startplaats. Mattia Pasini is de laatste man op de eerste startrij nadat hij de vierde tijd noteerde. De tweede rij wordt aangevoerd door Faubel's teamgenoot Sergio Gadea. De jonge Fransman Mike di Meglio was zesde voor Tomy Koyama en Gabor Talmacsi. Marco Simoncelli en Lukas Pesek vormen de rest van de top tien.
250cc: De Angelis stormt naar pole positie
Alex de Angelis behaalde op het circuit van Istanbul zijn tweede pole positie van het seizoen, hij versloeg Casey Stoner en hij realiseerde de beste tijd in de sessie van vanmiddag. De Australiër slaagde er niet in om zijn Aprilia merkgenoten te verslaan als gevolg van een foutje in zijn laatste snelle ronde. De Movistar Honda rijders Hiroshi Aoyama en de wereldkampioen Dani Pedrosa realiseerden respectievelijk de derde en vierde positie waarmee ze de eerste rij afsloten. De man op de voorlopige pole, Sebastian Porto, bleek niet in staat zijn om zijn tijd van de vrijdag te verbeteren waardoor hij genoegen moest nemen met een vijfde positie in de startopstelling. De Argentijn staat voor Hector Barberá, Jorge Lorenzo en Andrea Dovizioso, terwijl Roberto Locatelli en Randy de Puniet de laatste twee posities van de top 10 bezetten.
(bron: www.motogp.com en www.racesport.nl)
250cc Trainingstijden = startopstellingen na de 2e dag:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
1
A.DE ANGELIS
RSM
MS Aprilia Italia Corse APRILIA
1'56.930
2
C.STONER
AUS
Carrera Sunglasses - LCR APRILIA
1'57.071
3
H.AOYAMA
JPN
Telefonica Movistar Honda 250cc
1'57.198
4
D.PEDROSA
SPA
Telefonica Movistar Honda 250cc
1'57.390
5
S.PORTO
ARG
Aprilia Aspar 250cc APRILIA
1'57.408
6
H.BARBERA
SPA
Fortuna Honda HONDA
1'57.969
7
J.LORENZO
SPA
Fortuna Honda HONDA
1'58.093
8
A.DOVIZIOSO
ITA
Team Scot HONDA
1'58.418
9
R.LOCATELLI
ITA
Carrera Sunglasses - LCR APRILIA
1'58.421
10
R.DE PUNIET
FRA
Aprilia Aspar 250cc APRILIA
1'58.437
11
Y.TAKAHASHI
JPN
Team Scot HONDA
1'58.678
12
A.DEBON
SPA
Wurth Honda BQR HONDA
1'59.074
13
S.GUINTOLI
FRA
Equipe GP de France - Scrab APRILIA
1'59.129
14
S.JENKNER
GER
Nocable.it Race APRILIA
1'59.167
15
S.CORSI
ITA
MS Aprilia Italia Corse APRILIA
1'59.296
16
A.BALDOLINI
ITA
Campetella Racing APRILIA
1'59.325
17
C.DAVIES
GBR
Aprilia Germany APRILIA
1'59.750
18
M.CARDENAS
COL
Aprilia Germany APRILIA
1'59.757
19
J.SMRZ
CZE
Arie Molenaar Racing HONDA
1'59.948
20
T.SEKIGUCHI
JPN
Campetella Racing APRILIA
1'59.951
21
D.HEIDOLF
GER
Kiefer-Bos-Castrol Honda HONDA
2'00.007
22
A.BALLERINI
ITA
Abruzzo Racing Team APRILIA
2'00.147
23
M.GIANSANTI
ITA
Matteoni Racing APRILIA
2'00.180
24
A.TIZON
SPA
Wurth Honda BQR HONDA
2'00.677
25
M.GINES
FRA
Equipe GP de France - Scrab APRILIA
2'01.217
26
E.NIGON
FRA
Team Yamaha Kurz YAMAHA
2'02.817
27
A.VINCENT
FRA
Scuderia Fantic Motor GP FANTIC
2'02.819
28
Z.LI
CHN
Zongshen Team of China APRILIA
2'04.091
29
Z.WANG
CHN
Zongshen Team of China APRILIA
2'04.265
30
N.CAJBACK
SWE
Team Yamaha Kurz YAMAHA
2'05.062
Not
(Out of 107%)
2'05.115
G.FERRO
ITA
Scuderia Fantic Motor GP FANTIC
2'08.940
125cc Trainingstijden na de 2e dag:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
1
T.LUTHI
SWI
Elit Grand Prix HONDA
2'03.585
2
H.FAUBEL
SPA
Master Aspar APRILIA
2'04.064
3
M.KALLIO
FIN
Red Bull KTM GP125 KTM
2'04.115
4
M.PASINI
ITA
Totti Top Sport - NGS APRILIA
2'04.179
5
S.GADEA
SPA
Master Aspar APRILIA
2'04.833
6
M.DI MEGLIO
FRA
Kopron Racing World HONDA
2'04.888
7
T.KOYAMA
JPN
Ajo Motorsport HONDA
2'05.026
8
G.TALMACSI
HUN
Red Bull KTM GP125 KTM
2'05.107
9
M.SIMONCELLI
ITA
Nocable.it Race APRILIA
2'05.300
10
L.PESEK
CZE
Metis Racing Team DERBI
2'05.368
11
F.LAI
ITA
Kopron Racing World HONDA
2'05.511
12
R.DE ROSA
ITA
Matteoni Racing APRILIA
2'05.519
13
A.MASBOU
FRA
Ajo Motorsport HONDA
2'05.643
14
J.OLIVE
SPA
Nocable.it Race APRILIA
2'05.845
15
A.RODRIGUEZ
SPA
Team Toth APRILIA
2'05.864
16
A.BAUTISTA
SPA
Seedorf RC3 - Tiempo Holidays
2'05.902
17
M.POGGIALI
RSM
Metis Racing Team GILERA
2'06.186
18
L.ZANETTI
ITA
Skilled I.S.P.A. Racing Team
2'06.243
19
N.TEROL
SPA
Caja Madrid - Derbi Racing DERBI
2'06.303
20
P.NIETO
SPA
Caja Madrid - Derbi Racing DERBI
2'06.345
21
A.IANNONE
ITA
Abruzzo Racing Team APRILIA
2'06.455
22
K.ABRAHAM
CZE
AB Cardion Team APRILIA
2'06.654
23
A.ESPARGARO
SPA
Seedorf RC3 - Tiempo Holidays
2'06.727
24
J.CARCHANO
SPA
MVA Aspar APRILIA
2'06.787
25
S.CORTESE
GER
Kiefer-Bos-Castrol Honda HONDA
2'07.007
26
D.GIUSEPPETTI
GER
Semprucci Blauer USA APRILIA
2'07.243
27
I.TOTH
HUN
Team Toth APRILIA
2'07.293
28
J.CLUZEL
FRA
Malaguti Reparto Corse MALAGUTI
2'07.861
29
F.SANDI
ITA
Angaia Racing HONDA
2'07.937
30
M.HERNANDEZ
SPA
Angaia Racing HONDA
2'08.143
31
D.SAEZ
SPA
Totti Top Sport - NGS APRILIA
2'08.290
32
M.TUNEZ
SPA
MVA Aspar APRILIA
2'08.443
33
G.PELLINO
ITA
Malaguti Reparto Corse MALAGUTI
2'08.680
34
D.BONACHE
SPA
LG Mobile Ssmracing HONDA
2'09.432
35
S.HOMMEL
GER
Arie Molenaar Racing HONDA
2'09.597
MotoGP (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) Trainingstijden na Qualifying dag 2:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Topsn.
1
Sete GIBERNAU
SPA
Movistar Honda MotoGP
1'52.334
300.0
2
Marco MELANDRI
ITA
Movistar Honda MotoGP
1'52.463
298.8
3
Nicky HAYDEN
USA
Repsol Honda Team
1'52.976
298.6
4
Valentino ROSSI
ITA
Gauloises Yamaha Team
1'53.177
301.7
5
Colin EDWARDS
USA
Gauloises Yamaha Team
1'53.219
297.2
6
Toni ELIAS
SPA
Fortuna Yamaha Team
1'53.230
302.4
7
Makoto TAMADA
JPN
Konica Minolta Honda
1'53.667
301.8
8
Alex BARROS
BRA
Camel Honda
1'53.719
297.7
9
Carlos CHECA
SPA
Ducati Marlboro Team
1'53.836
301.8
10
Shinya NAKANO
JPN
Kawasaki Racing Team
1'54.023
298.1
11
Chris VERMEULEN
AUS
Camel Honda
1'54.217
296.5
12
Max BIAGGI
ITA
Repsol Honda Team
1'54.358
296.5
13
Olivier JACQUE
FRA
Kawasaki Racing Team
1'54.407
295.8
14
John HOPKINS
USA
Team Suzuki MotoGP
1'54.434
291.3
15
Shinichi ITO
JPN
Ducati Marlboro Team
1'54.669
299.0
16
Ruben XAUS
SPA
Fortuna Yamaha Team
1'55.414
290.3
17
Roberto ROLFO
ITA
Team d'Antin Pramac
1'55.838
300.1
18
James ELLISON
GBR
Blata WCM
1'56.576
277.6
19
Franco BATTAINI
ITA
Blata WCM
1'58.417
276.5
************