Technische Universiteit Eindhoven

13 oktober 2005

PERSBERICHT

Wetenschappelijk congres en designwedstrijd aan de TU/e, 24-27 oktober 2005

Het ontwerpen van een rijke fitness-ervaring

Zijn de producten van de toekomst high-tech gadgets? Neemt de technologie alles van de mens over? Of gaan we naar een wereld waar de technologie juist zorgt voor betere sociale contacten, rijkere interactie met apparaten en persoonlijke Wow-ervaringen? Wetenschappers die zich richten op design van intelligente producten denken het laatste. Zij buigen zich op 24-27 oktober 2005 tijdens het DPPI congres* aan de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) over nieuwe productconcepten en -interfaces. Concrete voorbeelden zijn te zien bij de finale van een internationale ontwerpcompetitie over nieuwe producten voor de fitnessbranche.

Rijke interactie
Producten lokken steeds meer en steeds rijkere reacties uit van de gebruiker en omgekeerd. We communiceren niet alleen meer met producten maar delen er zelfs emoties mee. Nieuwe interfaces kunnen op alle zintuigen en op beweging inspelen. Het tijdperk van de knopjes en displays lijkt op zijn einde te lopen. De mens-produkt relatie staat aan de vooravond van grote veranderingen, waardoor producten waardevoller worden en meer plezier ontlokken. De conferentie DPPI laat de laatste ontwikkelingen op dit terrein zien en nodigt uit tot rijke interactie.

Belevenis
Dit wordt tot uiting gebracht bij de ontwikkelingen in de fitnessindustrie. Niet de sport, maar veel meer de beleving staat centraal. De uitdaging is hierbij om apparaten of concepten te ontwikkelen die niet alleen een sportieve prestatie bieden, maar een totale belevenis met zich mee brengen. De ontwerpcompetitieDesigning Unseen Wellness, georganiseerd door de TU/e i.s.m. het Italiaanse bedrijf Technogym, richt zich hier op. Voorbeelden van inzendingen zijn een hometrainer geïntegreerd in een videogame of een ontwerp waarbij een frisse winterbries in het gezicht blaast tijdens het lopen op de band. Tijdens de finale op 27 oktober aan de High Tech Campus Eindhoven vindt de prijsuitreiking plaats. De ontwerpen van een aantal finalisten worden dan pas bekend, omdat daar nu al patenten op worden aangevraagd.

De highlights van de conferentie zijn:

- Alexander Grünsteidl van het ontwerpbureau IDEO London laat zien hoe IDEO het ontwerpen voor belevingen in praktijk brengt aan de hand van talloze projecten voor cliënten zoals Vodafone, Prada, Muji en DePaul. Woensdag 26 oktober, 14:00 uur.

- Steven Kyffin is Senior Global Director of Design Research and Innovation bij Philips Design en bekleedt verschillende posities bij universiteiten over de hele wereld. Vanuit zijn unieke perspectief zal hij zijn visie geven over het ontwerpen voor rijke ervaringen. 27 oktober, 9:00 h.

- Design Day: alle bezoekers van het congres besteden deze dag aan het maken van eigen ontwerpen. Dinsdag 25 oktober.

- Finale ontwerpwedstrijd; 27 oktober vanaf 13.30 uur, prijsuitreiking 17.00 uur.