Centraal Bureau voor de Statistiek

Centraal Bureau voor de Statistiek Persbericht

PB05-123
25 oktober 2005

Consument minder negatief

Het consumentenvertrouwen is, gecorrigeerd voor seizoeninvloeden, in oktober 2005 gestegen ten opzichte van een maand eerder. Consumenten zijn minder negatief geworden over het economisch klimaat. De koopbereidheid veranderde vrijwel niet. Dit blijkt uit het Consumenten Conjunctuuronderzoek van het CBS. Sinds begin 2004 schommelt het consumentenvertrouwen rond een laag niveau zonder duidelijke op- of neerwaartse trend. Het vertrouwen lag in oktober op vrijwel hetzelfde niveau als een jaar geleden.

Oordeel economisch klimaat verbeterd Het oordeel van consumenten over het economisch klimaat was in oktober, na correctie voor seizoeninvloeden, minder negatief dan een maand eerder. Vooral het oordeel over het economisch klimaat in de afgelopen twaalf maanden verbeterde flink. Ook over de economie in de komende twaalf maanden werden consumenten minder negatief.

Koopbereidheid blijft laag
De koopbereidheid, gecorrigeerd voor seizoeninvloeden, veranderde in oktober vrijwel niet en bleef zeer laag. De koopbereidheid is gebaseerd op het oordeel over de financiële situatie van het huishouden en op de vraag of de tijd gunstig is voor het doen van grote aankopen. Het oordeel over de eigen financiële situatie in de afgelopen twaalf maanden verbeterde iets. Over de eigen financiën in de komende twaalf maanden veranderden consumenten nauwelijks van mening. Ook over het kopen van duurzame goederen, zoals meubels, bleef het oordeel van de consument nagenoeg ongewijzigd.

ln.... Het percentage consumenten dat verwacht dat de werkloosheid in de Werkloosheidsverwachting verbeterd komende twaalf maanden gaat stijgen, daalde in oktober naar 38. Dit is de sbc.... werkloosheid.
vierde daling op rij en de laagste waarde sinds medio 2002. Twee jaar geleden verwachtte nog 80 procent van de consumenten een stijging van de

www
CBS Persbericht PB05-123 pagina 1 van 4

Technische toelichting
Meer informatie
Dit persbericht is een onderdeel van de berichtgeving van het CBS over de Nederlandse conjunctuur. Voor meer informatie verwijzen wij u naar het Conjunctuurbericht. Hierin wordt een actueel, totaal en samenhangend beeld van de conjunctuur gepresenteerd. Het Conjunctuurbericht wordt enkele uren na het uitkomen van dit persbericht bijgewerkt met de laatste stand van zaken. Via de CBS website (Informatie voor/Publiek/Abonnementen) kunt u zich ook aanmelden voor een gratis email-abonnement.

Algemeen
Het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) wordt uitgevoerd in de eerste tien werkdagen van de maand.
De index van het consumentenvertrouwen geeft aan in hoeverre huishoudens vinden dat het economisch gezien beter of slechter gaat. Het consumentenvertrouwen wordt bepaald op basis van de mening van huishoudens over het algemene economisch klimaat en over de eigen financiële situatie. Maandelijks worden hierover in het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) vijf vragen gesteld aan ongeveer duizend huishoudens. Daarnaast bevat het CCO onder andere vragen over de verwachtingen voor de werkloosheid en de inflatie en over het spaargedrag en aankoopplannen van huishoudens.
De geïnterviewden kunnen vinden dat het beter gaat (de `optimisten'), dat het slechter gaat (de `pessimisten') of dat de situatie gelijk blijft. De indicatoren worden berekend door het percentage optimisten te verminderen met het percentage pessimisten.
Naast het CBS, stelt ook de Europese Commissie (EC) op basis van het CCO voor Nederland een indicator van het consumentenvertrouwen samen. De EC hanteert daarbij echter deels andere vragen dan het CBS. In de EC- berekening ligt de nadruk geheel op de verwachtingen voor de toekomst, waar in de indicator van het CBS ook de huidige situatie van de consument en diens oordeel over de afgelopen twaalf maanden worden meegenomen. De EC publiceert haar indicator altijd later dan het CBS waardoor de meest recente maand niet zichtbaar is in de grafiek.

CBS Persbericht PB05-123 pagina 2 van 4

Grafiek 1: Consumentenvertrouwen volgens de definitie van het CBS en de Europese Commissie (na correctie voor seizoeninvloeden) 40
30
20
10
0

-10

-20

-30

-40

-50
2000 2001 2002 2003 2004 2005 Consumentenvertrouwen (definitie CBS) Consumentenvertrouwen (definitie EC) Bron: CBS, Europese Commissie

Tabel 1: Consumentenvertrouwen, oordeel economisch klimaat, koopbereidheid: saldo van positieve en negatieve antwoorden (na correctie voor seizoeninvloeden)
2005
April Mei Juni Juli Augustus September Oktober Consumenten- -16 -22 -26 -23 -28 -28 -23 vertrouwen
Oordeel -8 -22 -30 -28 -33 -30 -21 economisch
klimaat
Economisch -33 -38 -48 -50 -52 -51 -38 klimaat afgelopen
jaar
Economisch 17 -7 -12 -7 -14 -10 -4 klimaat komend
jaar
Koopbereidheid -20 -22 -23 -20 -24 -26 -25 Financiële -32 -30 -23 -23 -28 -29 -25 situatie afgelopen
jaar
Financiële -2 -7 -10 -3 -13 -14 -13 situatie
komend jaar
Gunstige tijd voor -27 -29 -37 -32 -32 -34 -36 grote aankopen
Bron: CBS
CBS Persbericht PB05-123 pagina 3 van 4

Tabel 2: Consumentenvertrouwen, oordeel economisch klimaat, koopbereidheid: saldo van positieve en negatieve antwoorden (oorspronkelijke reeks)
2005
April Mei Juni Juli Augustus September Oktober Consumenten- -16 -20 -26 -22 -26 -27 -25 vertrouwen
Oordeel -11 -19 -31 -28 -31 -30 -25 economisch
klimaat
Economisch -35 -37 -50 -51 -50 -49 -40 klimaat afgelopen
jaar
Economisch 13 -2 -13 -4 -12 -10 -9 klimaat komend
jaar
Koopbereidheid -20 -21 -23 -19 -23 -26 -26 Financiële -32 -30 -25 -24 -27 -31 -25 situatie afgelopen
jaar
Financiële -1 -6 -12 -4 -12 -13 -15 situatie
komend jaar
Gunstige tijd voor -27 -28 -33 -29 -30 -34 -38 grote aankopen
Bron: CBS

CBS Persbericht PB05-123 pagina 4 van 4


---- --