WRC-puntenklassering voor nieuwkomer Bernardi
(10/25/2005)
Peugeot Sport respecteerde de wens van Markko Märtin om, na het
dodelijke ongeluk van zijn bijrijder Michael Park in de Wales Rally
GB, de laatste drie rallyâs van het jaar niet meer aan de start te
verschijnen.
Het team recruteerde voor Corsica en Catalonië de 29-jarige Fransman
Nicolas Bernardi, die met een Peugeot 206 WRC van Bozian Racing het
Franse rallykampioenschap aanvoert. In de Tour de Corse kwam Bernardi
met de 307 WRC gaandeweg in het ritme en hij klom van de aanvankelijke
veertiende positie op naar de achtste plaats aan de finish, waarmee
hij een WK-punt scoorde. Marcus Grönholm viel aan het eind van de
eerste dag uit met een transmissieprobleem. De Fin lag op dat moment
tweede achter de ongenaakbare, kersverse wereldkampioen Sébastien
Loeb, die alle twaalf klassementsproeven op zijn naam schreef â een
unicum!
Voor de veertiende ronde van het wereldkampioenschap rallyâs op het
zonnige, zomerse Corsica zette Peugeot Sport voor de eerste keer een
langdurig geteste nieuwe versnellingsbak in. Deze transmissie zou,
over de hele wedstrijd gezien, vijftien tot twintig seconden winst
moeten brengen. Maar na 121 km van de 342 proefkilometers zat de bak
bij Marcus Grönholm muurvast in de derde versnelling. Bij de
stopfinish van de laatste proef van dag één (KP4) moest de Fin, om
te kunnen stilstaan, de motor uitzetten, waarna deze niet meer wilde
aanslaan op de startmotor. Dat betekende einde oefening voor de
Peugeot-rijder, die in het WK-klassement Petter Solberg langszij zag
komen.
Theoretisch kansje
De Fin en de Noor strijden om de tweede plaats in het WRC, dat al is
opgeëist door Sébastien Loeb, die van de veertien tot nu toe
verreden wedstrijden er liefst negen won. Zijn merk, Citroën, had in
de Tour de Corse de constructeurstitel kunnen veilig stellen, ware het
niet dat tweede rijder François Duval door een crash verzuimde punten
te scoren. Peugeot heeft hierdoor nog een, zij het zuiver theoretisch,
kansje op die titel. Maar dan moeten Grönholm & Co zowel in Spanje
als Australië een één-tweetje behalen en mag Citroën nauwelijks
nog punten pakken. Een vrijwel onmogelijke opgave voor het
Peugeot-team.
Meer vertrouwen
Nicolas Bernardi, die afkomstig is uit Peugeotâs
talentenontwikkelingsprogramma, kweet zich goed van zijn taak. âDe
eerste dag ging het nog niet lekker. Onze hoge startpositie,
zeventiende, betekende dat het asfalt al behoorlijk was âvuil
geredenâ. De auto voelde niet goed aan en we werkten de verkeerde kant
op met de afstelling. Bovendien begon net als bij Marcus op de laatste
proef van de eerste etappe de transmissie op te spelen. Voor de tweede
dag besloten we om weer terug te vallen op de conventionele
versnellingsbak. Bovendien mochten wij als een van de eersten van
start en veranderingen aan de afstemming van de 307 gaven me meer
vertrouwen.â
Teambaas Jean-Pierre Nicolas toonde zich tevreden met het
WRC-fabrieksdebuut van Bernardi. âNa de openingsdag hebben we hem
gezegd dat hij de druk van de schouders moest laten glijden en
relaxter moest rijden. Dat deed hij en het ging steeds beter. Bernardi
groeide goed in de wedstrijd en in de laatste twee klassementsproeven
zette hij zelfs de tweede en de derde tijd. Eigenlijk had hij meer
verdiend dan de achtste plaats.â
Nog twee te gaan ...
Komend weekeinde is al de volgende WK-ronde, aan de Costa Brava in
Spanje. Voor Peugeot en Marcus Grönholm is het de voorlaatste
wedstrijd van een succesvolle periode, waarin de Fin tweemaal
wereldkampioen werd. Grönholm gaat volgend jaar verder bij Ford. Wat
Markko Märtin gaat doen, is nog niet bekend.
AutoRai