AutoRai

WRC-puntenklassering voor nieuwkomer Bernardi

(10/25/2005)
Peugeot Sport respecteerde de wens van Markko Märtin om, na het dodelijke ongeluk van zijn bijrijder Michael Park in de Wales Rally GB, de laatste drie rallyâs van het jaar niet meer aan de start te verschijnen.
Het team recruteerde voor Corsica en Catalonië de 29-jarige Fransman Nicolas Bernardi, die met een Peugeot 206 WRC van Bozian Racing het Franse rallykampioenschap aanvoert. In de Tour de Corse kwam Bernardi met de 307 WRC gaandeweg in het ritme en hij klom van de aanvankelijke veertiende positie op naar de achtste plaats aan de finish, waarmee hij een WK-punt scoorde. Marcus Grönholm viel aan het eind van de eerste dag uit met een transmissieprobleem. De Fin lag op dat moment tweede achter de ongenaakbare, kersverse wereldkampioen Sébastien Loeb, die alle twaalf klassementsproeven op zijn naam schreef â een unicum!

Voor de veertiende ronde van het wereldkampioenschap rallyâs op het zonnige, zomerse Corsica zette Peugeot Sport voor de eerste keer een langdurig geteste nieuwe versnellingsbak in. Deze transmissie zou, over de hele wedstrijd gezien, vijftien tot twintig seconden winst moeten brengen. Maar na 121 km van de 342 proefkilometers zat de bak bij Marcus Grönholm muurvast in de derde versnelling. Bij de stopfinish van de laatste proef van dag één (KP4) moest de Fin, om te kunnen stilstaan, de motor uitzetten, waarna deze niet meer wilde aanslaan op de startmotor. Dat betekende einde oefening voor de Peugeot-rijder, die in het WK-klassement Petter Solberg langszij zag komen.

Theoretisch kansje
De Fin en de Noor strijden om de tweede plaats in het WRC, dat al is opgeëist door Sébastien Loeb, die van de veertien tot nu toe verreden wedstrijden er liefst negen won. Zijn merk, Citroën, had in de Tour de Corse de constructeurstitel kunnen veilig stellen, ware het niet dat tweede rijder François Duval door een crash verzuimde punten te scoren. Peugeot heeft hierdoor nog een, zij het zuiver theoretisch, kansje op die titel. Maar dan moeten Grönholm & Co zowel in Spanje als Australië een één-tweetje behalen en mag Citroën nauwelijks nog punten pakken. Een vrijwel onmogelijke opgave voor het Peugeot-team.

Meer vertrouwen
Nicolas Bernardi, die afkomstig is uit Peugeotâs talentenontwikkelingsprogramma, kweet zich goed van zijn taak. âDe eerste dag ging het nog niet lekker. Onze hoge startpositie, zeventiende, betekende dat het asfalt al behoorlijk was âvuil geredenâ. De auto voelde niet goed aan en we werkten de verkeerde kant op met de afstelling. Bovendien begon net als bij Marcus op de laatste proef van de eerste etappe de transmissie op te spelen. Voor de tweede dag besloten we om weer terug te vallen op de conventionele versnellingsbak. Bovendien mochten wij als een van de eersten van start en veranderingen aan de afstemming van de 307 gaven me meer vertrouwen.â

Teambaas Jean-Pierre Nicolas toonde zich tevreden met het WRC-fabrieksdebuut van Bernardi. âNa de openingsdag hebben we hem gezegd dat hij de druk van de schouders moest laten glijden en relaxter moest rijden. Dat deed hij en het ging steeds beter. Bernardi groeide goed in de wedstrijd en in de laatste twee klassementsproeven zette hij zelfs de tweede en de derde tijd. Eigenlijk had hij meer verdiend dan de achtste plaats.â

Nog twee te gaan ...
Komend weekeinde is al de volgende WK-ronde, aan de Costa Brava in Spanje. Voor Peugeot en Marcus Grönholm is het de voorlaatste wedstrijd van een succesvolle periode, waarin de Fin tweemaal wereldkampioen werd. Grönholm gaat volgend jaar verder bij Ford. Wat Markko Märtin gaat doen, is nog niet bekend.