Nederland prestatiegericht in beloning

Mercer hr consulting

Helft Europese ondernemingen beloont naar prestatie

Amstelveen, 25 oktober 2005 - Slechts de helft van de Europese ondernemingen beloont de medewerkers op basis van prestaties. Van de ondernemingen die belonen, denkt de helft efficiënt onderscheid te maken tussen goede en slechte prestaties. Dit blijkt uit onderzoek van Mercer Human Resource Consulting, naar het beloningsbeleid van 360 ondernemingen in 19 Europese landen. De resultaten laten aanzienlijke verschillen zien tussen sectoren. Van de ondernemingen in de bank- en financiële sector maakt 65% onderscheid naar prestaties, tegen 48% in de technologiesector, 36% in de verzekeringsbranche en 29% in de farmacie. Ook zijn er significante geografische verschillen. Ondernemingen in Nederland en Duitsland maken het meeste onderscheid tussen goede en slechte prestaties (respectievelijk 60% en 58%) en in België en Ierland het minste (respectievelijk 32% en 34%).

Nederland loopt voorop in Europa met het prognotiseren van de beloningskosten voor de komende vijf tot tien jaar. Bijna eenderde (32%) denkt dat de kosten voor het huidige beloningsbeleid binnen vijf jaar onhoudbaar zijn. De belangrijkste redenen die hiervoor genoemd worden, zijn dat beloningskosten niet gekoppeld zijn aan bedrijfsprestaties (37%), dat variabele bonusprogramma's inefficiënt zijn (25%), dat de kosten voor arbeidsvoorwaarden niet te beheersen zijn (22%) en dat de verhogingen van het basissalaris te hoog zijn (16%).

Van de ondervraagden denkt 57% dat de beloningsstrategie gekoppeld is aan de bedrijfsstrategie van de onderneming. 'Opmerkelijk is dat álle Nederlandse ondernemingen van mening zijn dat de mate van koppeling onvoldoende is', aldus Jan Hoogeveen, Principal bij Mercer Nederland. Het onderzoek wijst uit dat als de koppeling al aanwezig is, deze niet duidelijk naar de medewerkers wordt gecommuniceerd. Het effect van prestatiebeloning blijft hierdoor beperkt.

Van de bedrijven voert 53% een beleid voor het managen van carrières. Slechts eenvijfde denkt dat het beloningsbeleid effectief werkt bij de aanmoediging van het juiste werknemersgedrag. Van de Nederlandse bedrijven gelooft 53% dat het beloningsbeleid effectief is bij het aantrekken en behouden van getalenteerde medewerkers. In de overige landen geldt dat slechts voor 30%.

Mercer Human Resource Consulting
Mercer Human Resource Consulting is wereldwijd marktleider op het gebied van betrouwbaar advies, producten en diensten met betrekking tot HR en financiën. Mercer telt bijna 16.000 medewerkers en helpt klanten in 200 steden en 41 landen wereldwijd. De onderneming is een 100%-dochteronderneming van Marsh & McLennan Companies, Inc., waarvan de aandelen (tickersymbool: MMC) genoteerd zijn op de beurzen van New York, Chicago, Pacific en Londen.


Noot voor de redactie,