Gemeente IJsselstein
Informatie over de registratie en kandidaatstelling van politieke partijen die deelnemen
aan de gemeenteraadsverkiezingen op 7 maart 2006.
Registratie van politieke groeperingen
Politieke partijen kunnen zich op centraal niveau (voor deelname aan de Tweede Kamer- of
Provinciale Statenverkiezingen en gemeenteraadsverkiezingen) bij de Kiesraad in Den Haag
laten registreren.
Registratie op gemeentelijk niveau, dus alleen bestemd voor registratie van de naam van een
politieke groepering ten behoeve van de gemeenteraadsverkiezingen is ook mogelijk.
Politieke groeperingen, waarvan de aanduiding niet reeds bij een centraal stembureau voor de
verkiezing van de leden van de Tweede Kamer, onderscheidenlijk provinciale staten, is
geregistreerd, kan aan het centraal stembureau voor de verkiezing van de leden van de
gemeenteraad schriftelijk verzoeken de aanduiding waarmee zij voor die verkiezing op de
kandidatenlijst wenst te vermeld, in te schrijven in een register dat door het centraal
stembureau wordt bijgehouden.
Het registratieverzoek moet uiterlijk 9 december 2005 bij het centraal stembureau voor de
verkiezing van de leden van de Gemeenteraad van IJsselstein (gevestigd op Stadhuis, afdeling
Publiekszaken, Overtoom 1, 3401 BK IJsselstein) worden ingediend. Bij het
registratieverzoek moeten de volgende stukken worden ingediend:
een afschrift van de notariële akte, waarin de statuten van de vereniging zijn
opgenomen;
een bewijs van inschrijving in het handelsregister van de Kamer van Koophandel;
een bewijs van betaling van de waarborgsom (de waarborgsom ad 112,50 moet
worden gestort op bankrekening 15.92.02.515 gemeente IJsselstein);
een verklaring waarin de (plv.) gemachtigden worden aangewezen.
Kandidaatstelling gemeenteraadsverkiezingen 2006
Om aan de gemeenteraadsverkiezingen van IJsselstein op dinsdag 7 maart 2006 deel te
kunnen nemen moeten de politieke groeperingen aan een aantal vereisten voldoen. Hieronder
volgt een korte samenvatting van de wettelijke bepalingen.
Waarborgsom
Groeperingen die bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2002 geen zetel hebben gehaald,
moeten een waarborgsom van 225,00 betalen. Dit bedrag moet voor 9 januari 2006 worden
overgemaakt op bankrekening 15.92.02.515 van de gemeente IJsselstein.
Verklaringen van ondersteuning
Groeperingen die bij de Gemeenteraadsverkiezingen in 2002 geen zetel hebben gehaald
dienen hun kandidatenlijsten te laten ondersteunen. Dit vindt plaats in de periode van 16
januari 2006 tot en met 23 januari 2006. Voor iedere lijst zijn tenminste 20 verklaringen
nodig.
Personen die een verklaring afleggen krijgen daarvoor een formulier van hun groepering. Op
deze formulieren worden de kandidaten op dezelfde wijze en in dezelfde volgorde vermeld als
op de kandidatenlijst.
De verklaringen moeten worden ondertekend op het Stadhuis bij de afdeling Publiekszaken
Overtoom 1 te IJsselstein.
De kandidatenlijsten
Op de kandidatenlijsten mogen de namen van 30 kandidaten worden geplaatst.
Alle kandidaten moeten instemmen met hun kandidatuur. Daarvoor moeten zij een verklaring
(model H9) ondertekenen. De kandidaten moeten op dit formulier op dezelfde wijze en in
dezelfde volgorde vermeld worden als op de kandidatenlijst. Ook moet van iedere kandidaat
een kopie van een geldig legitimatiebewijs worden bijgevoegd.
Samenvoeging van lijsten
Partijen kunnen besluiten om met een gezamenlijke lijst aan de verkiezingen deel te nemen.
Dit betekent dat men één lijst inlevert met maximaal 30 kandidaten. Men moet uiteraard ook
aan de overige wettelijke vereisten voldoen en verklaringen van de gemachtigden van de
partijen overhandigen waaruit blijkt dat men bevoegd is om met een gezamenlijke lijst aan de
verkiezing deel te nemen.
Lijstencombinatie
Lijsten van verschillende partijen kunnen met elkaar gecombineerd worden tot een
zogenaamde lijstencombinatie. Men doet dan wel met aparte lijsten mee aan de verkiezing.
Op de lijsten staat dan aangegeven "in combinatie met lijst.....". De combinatie geldt alleen
voor de verdeling van de zetels als één lijst.
Dag van kandidaatstelling
Op de dag van kandidaatstelling (23 januari 2006) dienen alle deelnemers de wettelijk
vereiste stukken in te leveren bij de afdeling Publiekszaken van de gemeente IJsselstein. Dat
moet gebeuren tussen 09.00 en 15.00 uur. Als men die termijn overschrijdt, kan men niet aan
de verkiezingen deelnemen.
Vervolgens komt het hoofdstembureau om 16.00 uur bijeen. Dan worden de ingeleverde
lijsten onderzocht.
Voor een aantal geconstateerde gebreken, is het mogelijk om dit te herstellen. De inleveraars
van de lijsten hebben daartoe de gelegenheid tot 26 januari 2006, 15.00 uur. Het
hoofdstembureau komt daarna om 16.00 uur bijeen om een definitieve uitspraak te doen over
de geldigheid van de lijsten.
De nummering van de lijsten
Op 25 januari 2006 vindt de nummering van de lijsten plaats. Eerst worden de lijsten
genummerd van de politieke partijen die in de gemeenteraad van IJsselstein zijn
vertegenwoordigd. De volgorde van de nummering wordt bepaald door het aantal
uitgebrachte stemmen per partij bij de verkiezingen in 2002. Voor de andere groeperingen
wordt het lijstnummer door het lot bepaald.
Verkrijg baarstelling formulieren en software
De formulieren die nodig zijn voor de registratie en de kandidaatstelling zijn verkrijgbaar bij
de afdeling Publiekszaken gemeente IJsselstein, Overtoom 1.
Voor meer informatie kunt u terecht bij de afdeling Publiekszaken.
Telefoon 030 68 61 611.