Accreditatie internationaal bezien goed op weg

Inspectie van het onderwijs

Utrecht, 25 oktober 2005. Nederland heeft vanuit internationaal perspectief bezien een goed systeem voor accreditatie in het Hoger Onderwijs. Dat concludeert de Inspectie van het Onderwijs in het onderzoek 'Accreditatie in internationaal perspectief' dat op 25 oktober 2005 werd gepubliceerd. De inspectie heeft echter ook oog voor de nodige verbeteringen in het accreditatiesysteem.

Tijdens het onderzoek vergeleek de inspectie accreditatie in Nederland met ontwikkelingen in verschillende Europese landen en de Verenigde Staten. Uit de analyse bleek dat de externe kwaliteitszorg in Nederland in internationaal perspectief goed op streek is.

Het accreditatiesysteem in het Hoger Onderwijs dat in 2002 in Nederland werd ingevoerd (in plaats van het oude visitatiestelsel), beoogt een impuls te geven aan de verdere ontwikkeling van kwaliteitszorg. Met het systeem wil Nederland een krachtige positie op de internationale onderwijsmarkt behouden.

De verandering in het kwaliteitszorgsysteem in het Hoger Onderwijs vindt niet alleen in Nederland plaats, maar ook in 45 andere Europese landen. De Europese ministers van Onderwijs stelden bij aanvang gezamenlijke eisen aan de kwaliteitszorg. Deze sluiten naadloos aan bij het accreditatiestelsel dat in de Nederlandse wet is vastgesteld. De Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO) die de accreditatie-uitspraak doet, en de instantie die het kwaliteitsonderzoek uitvoert, de Validerende en Beoordelende Instanties (VBI's), kunnen zich nu al goed meten aan de eisen.

In het rapport zijn ook enkele aandachtpunten beschreven. Zo vraagt de inspectie op korte termijn aandacht voor de organisatie, instrumentarium en werkwijzen. Op lange termijn pleit de Inspectie voor meer variatie in evaluatiemethoden die passen bij het gevarieerde hoger onderwijs.

Het rapport 'Accreditatie in internationaal perspectief' is onderdeel van een tussentijdse evaluatie, waarbij de Inspectie van het Onderwijs een eerste balans opmaakt van de effecten van het accreditatiestelstelsel.