PERSBERICHT - 2005-10-25

Groei overnachtingen door Nederlanders met 4 % in de eerste helft van 2005

Toerisme in Noord-Holland doet het beter dan gemiddeld

Het toerisme in Noord-Holland doet het beter dan gemiddeld in Nederland. Dit blijkt uit het aantal toeristische overnachtingen in het afgelopen zomerseizoen en de eerste helft van 2005. Cijfers van het CBS tonen aan dat het aantal overnachtingen in de eerste helft van 2005 in heel Nederland met 5 % is gedaald. In Noord-Holland is het aantal overnachtingen minder gedaald met slechts 2 %.

Het aantal overnachtingen door Nederlanders is zelfs gestegen met 4 % terwijl dit in de rest van het land met 6 % is afgenomen. In het zomerseizoen is het aantal gasten in de provincie, evenals in de rest van Nederland, ongeveer gelijk gebleven.

Accommodaties
De seizoensresultaten verschillen sterk per sector. Uit een steekproef onder bedrijven in Noord-Holland blijkt dat 37 % van de hotels deze zomer meer gasten heeft ontvangen. Bij de campings was dit 11 %. Bij de bungalowparken geeft tweederde aan evenveel gasten te hebben ontvangen. Als redenen voor een stijging van de bezoekers worden een lager prijsniveau, meer buitenlands bezoek en publieksevenementen (bijvoorbeeld Sail) genoemd. Lagere bezoekersaantallen worden vooral aan het slechte weer en de slechte ontwikkeling van de economie toegeschreven.

Belangrijkste markt
De Nederlanders vormen voor het toerisme in Noord-Holland nog steeds de belangrijkste markt. Toerisme Noord-Holland houdt zich dan ook actief bezig met promotie voor deze doelgroep door middel van beursdeelname, gerichte consumentencampagnes en producten zoals een kortingsboekje, actiekrant, een waterkaart, prijsvragen en tips voor een gratis dagje uit.

Tweede plaats
Duitsland is de tweede belangrijke markt voor Noord-Holland. Het aantal overnachtingen van deze groep is evenals voorgaande jaren verder teruggelopen. De daling van 13 % loopt parallel met de rest van Nederland (- 15 %). Als belangrijkste redenen hiervoor worden genoemd de concurrentie met goedkope, zonnige bestemmingen en de slechte economische ontwikkelingen in Duitsland. Toerisme Noord-Holland blijft de Duitse markt intensief benaderen met als doel een stijging van het aantal bezoekers in 2006.

Groeimarkten
Belangrijke groeimarkten waar Toerisme Noord-Holland zich op richt zijn Engeland, Spanje, China en Italië. Het aantal Britse, Spaanse en Chinese overnachtingen is in de eerste helft van het jaar gestegen. De Italianen hebben ons land in die periode minder vaak bezocht. Een van de redenen hiervoor is dat de Paasvakantie dit jaar vóór de start van het bollenseizoen viel wat resulteerde in minder bezoekers.

Musea en attracties
Uit de Monitor Toeristische Bedrijven blijkt dat ruim driekwart van de musea en attracties evenveel of meer bezoekers heeft gehad dan in de zomer van 2004. Een kwart heeft een lager bezoekersaantal gehad. Het slechte weer is hier juist een van de belangrijkste redenen voor een stijging van de bezoekers. Een reden voor een daling van de aantallen zijn de hoge prijzen.

Verwachting voor het najaar
Circa 70 % van de hotels verwacht in het najaar evenveel of meer gasten te ontvangen dan vorig jaar. De helft hiervan baseert zich op het hogere aantal boekingen dat ze hebben ontvangen voor dit najaar. Bungalowbedrijven zijn duidelijk minder positief. Geen enkel bedrijf verwacht dit najaar meer gasten. De meeste musea en attracties in Noord-Holland zijn positief. Bijna een kwart verwacht meer bezoekers en ruim 45 % denkt evenveel bezoekers als vorig najaar te ontvangen.

Belang van onderzoek
Voor Toerisme Noord-Holland en de toeristische sector is het volgen van ontwikkelingen in het toerisme van groot belang om promotieplannen zonodig tijdig te kunnen aanpassen. Daarom is in 2002 in samenwerking met het NBTC een goed meetinstrument opgezet in de vorm van een bedrijvenpanel van toeristische bedrijven in Nederland, Noord-Holland en Amsterdam. Dit panel wordt nu op twee momenten in het jaar geïnterviewd. De resultaten geven inzicht in het verloop van het afgelopen seizoen en de verwachtingen ten aanzien van het komende seizoen.

Meting
De meting van de Monitor Toeristische Bedrijven is uitgevoerd in de eerste drie weken van september. Binnen dit onderzoek zijn bedrijven uit de toeristisch-recreatieve sector telefonisch of per e-mail ondervraagd om inzicht te krijgen in de ontwikkeling van het toeristisch jaar.

NB: De Monitor Toeristische Bedrijven en de CBS-rapportage voor Noord-Holland zijn beide te downloaden op www.toerismenoordholland.nl onder kenniscentrum

Noot voor de redactie (