Wat hebben Wasabi, thee en de Hulk gemeen?

Gci holland pr

Wat hebben Wasabi, thee en de Hulk gemeen?
Een ode aan een bijzondere kleur: de kleur groen

25 oktober 2005, Lucky Strike introduceert 1916. Een klassieker in een moderne wereld, en we zijn er trots op! Maar in wat verschilt Lucky Strike 1916 van de reguliere Lucky Strike sigaret? Wat maakt 1916 zo bijzonder? Is het het softpack? Het andere logo onder de bekende bulls eye van Raymond Loewy? Het formaat van het pakje? Al deze zaken onderscheiden 1916, maar het grote verschil zit hem in de kleur: het pakje van 1916 is groen!

Wat maakt groen zo bijzonder? Wanneer we puur rationeel redeneren is groen slechts een mix tussen blauw en geel. Maar daar zit het hem nou juist in, twee primaire kleuren samen vormen een nieuwe kleur die op zichzelf weer een volstrekt eigen leven is gaan leiden. Groen staat voor vruchtbaarheid en natuur. De fraaiste en meest sportieve autos zijn vaak uitgevoerd in oud-Engels groen, een kleur die cultuur, klasse en traditie vertegenwoordigt. Belangrijker nog; groen wordt gebruikt als startsignaal. Groen zet dingen in beweging. Een stoplicht springt op groen om aan te geven dat er overgestoken kan worden. Om in Amerika een baan te kunnen vinden heb je een green card nodig. Overal ter wereld is de knop waarmee je de invoer in een pinautomaat bevestigt groen. En het groene boekje dicteert de juiste spellingswijze van woorden in de Nederlandse taal. (En paling zwemt het smakelijkst in het groen)

Maar groen heeft ook een heroïsche waarde. Shrek bijvoorbeeld. Shrek is niet mooi, maar steelt vele harten en is het prototype voorbeeld ruwe bolster, blanke pit. The Mask, die overigens zonder Jim Carrey weinig meer voor bleek te stellen. En uiteraard de bekende superheld de Hulk. Bovendien heeft groen een rustgevende kwaliteit. Het helpt gedachten te ordenen, te kalmeren en mensen hun geschillen op te lossen. Toen Londens Blackfriar brug groen werd geverfd is het aantal zelfmoorden op die plek drastisch afgenomen.

Kortom, groen is vol contrasten. Met dit gegeven kan het niet anders dat groen gevoelig is voor trends. Groen kent echter zo vreselijk veel varianten en gradaties dat het zich eenvoudig laat aanpassen aan de geldende mode. Momenteel is hard groen bezig aan een revival en dankzij Prada mag tie dye groen ook al weer een jaar niet meer ontbreken in je garderobe. Zelfs producten die normaliter een uitgesproken rode connotatie hebben kiezen voor groene verpakkingen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld groene Heinz tomatenketchup.

In jaren 20 van de vorige eeuw was groen absoluut taboe als modekleur voor vrouwen. Dit betekende bijna het einde voor Lucky Strike omdat het destijds groene pakje uit de toon viel met de outfits van de dames uit de betere kringen. Maar in plaats van het pakje te veranderen besloot Lucky Strike direct de meest gerespecteerde modeontwerpers hun, uiteraard groene ontwerpen, te laten presenteren aan New Yorks high society op door hen georganiseerde Green Balls. Lucky Strike was al snel weer een verantwoord merk en draaide weer volop mee in de wereld van goede smaak.

Maar even voor de goede orde: Willen we echt door iedereen leuk een aardig gevonden worden? Spreekt het contrast in de kleur groen dat niet juist tegen? Symboliseert het niet het ongewone, het uitdagende? En staat groen niet voor die dingen die het leven net iets leuker maken? Klinkt alsof groen de enige juiste kleur is voor Lucky Strike 1916.

Lucky Strike introduceert 1916, een nieuwe sigaret geïnspireerd op een oorspronkelijk en authentiek product. Vanaf eind oktober verkrijgbaar in geselecteerde tabaksspeciaalzaken.


---
Voor meer informatie over Lucky Strike 1916 en Lucky Strike algemeen: Pieter Valk GCI Holland, 020-6768666, pvalk@gci.nl