Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Contactpersoon

-
Datum
25 oktober 2005
Ons kenmerk
DGTL/05.009253/SP/HWV
Doorkiesnummer

-
Bijlage(n)

1 (apart verzonden)
Uw kenmerk
05/42/VW
Onderwerp
Rapport "Gebruiksvergoeding spoorgoederenvervoer 2006-2007"

Geachte voorzitter,

Op verzoek van de Vaste Commissie voor Verkeer en Waterstaat ontvangt u hierbij het onderzoeksrapport Gebruiksvergoedingen Spoorgoederenvervoer 2006 - 2007 (hierna "het bijgevoegd rapport"). Ik hecht eraan hierna enige toelichting bij het rapport te geven.

Het bijgevoegd rapport is een vervolg op de onderzoeksrapporten uit de periode 2002 t/m 2004 over de effecten van de nieuwe systematiek en tarieven van ProRail voor de gebruiksvergoeding spoor. De onderzoeksrapporten uit de periode 2002 t/m 2004 zijn allen openbaar gemaakt door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat c.q. verstrekt en toegelicht aan belanghebbenden. Onder andere op basis van laatstgenoemde onderzoeksrapporten heb ik de Tweede Kamer in september 2004 per brief gemeld dat ik voor het jaar 2006 een overgangsregeling voor de gebruiksvergoeding zou ontwerpen en implementeren. ProRail heeft hieraan in maart 2005 een eerste invulling gegeven in de concept-netverklaring, die conform de spoorwegwet en EU regelgeving ter consultatie aan belanghebbenden is verstrekt.

Op basis van de kritische maatschappelijke reacties op dit voornemen heeft het Ministerie van Verkeer en Waterstaat in nauwe samenwerking met ProRail in juni 2005 een onafhankelijk onderzoek laten uitvoeren door Policy Research Corporation naar de (vervoers)economische en markteffecten. Het onderzoek heeft het karakter van een quick scan, waarmee eerdere onderzoeken zijn gevalideerd en geactualiseerd. Dit heeft geresulteerd in het bijgevoegde rapport.

In de definitieve netverklaring 2006 van 29 juni 2005 is de overgangsregeling voor het spoorgoederenvervoer aangepast. Bij deze aanpassing spelen verschillende factoren een rol. Naast de genoemde onderzoeken zijn dit onder andere de juridische kaders en randvoorwaarden van de spoorwegwet en Richtlijn 2001/14/EG en de technisch-operationele implementatiemogelijkheden bij ProRail. Deze aanpassing beoogt forse vraaguitval te voorkomen in het jaar voor ingebruikname van de Betuweroute, wat een meerjarig negatief effect zou hebben op de kostendekkingsgraad van de exploitatie van de Betuweroute. Daarnaast beoog ik met de aanpassing een commercieel en financieel gezonde ontwikkeling van het spoorgoederenvervoer mogelijk te maken.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Karla Peijs