Ingezonden persbericht


gezamenlijk persbericht tln, evo en knv

TLN, EVO en KNV: beeldvorming toegenomen files door kantelongevallen onjuist

In de berichtgeving over het aantal ongevallen met vrachtauto's is de afgelopen maanden de indruk gewekt dat het de filevorming door vrachtauto-ongevallen dit jaar sterk is toegenomen. Dit beeld blijkt onjuist. Ongevallen met vrachtauto's spelen slechts een marginale rol bij de filevorming. TLN, EVO en KNV wijzen daarbij op de feiten uit het quickscan-onderzoek vrachtauto-ongevallen op het hoofdwegennet van het Verkeerscentrum Nederland. Deze zijn vanavond in het NOS journaal naar buiten gebracht.

Van de ruim 20.000 files in 2005 werd een kleine 10% veroorzaakt door verkeersongevallen. Van deze 'ongevalsfiles' is 3,6% veroorzaakt door vrachtauto's en 96,4% veroorzaakt door personenauto's. Het aantal files dat werd veroorzaakt door vrachtauto's is in 2005 met 23% fors afgenomen. De gemiddelde lengte van de file bleef ongeveer gelijk en de filezwaarte (lengte x duur) daalde. Gemiddeld is slechts 1,2% van de totale filezwaarte veroorzaakt door ongevallen met vrachtauto's.

Ook blijkt dat vrachtauto's sterk ondervertegenwoordigd zijn bij het aantal ongevallen op het hoofdwegennet. Vrachtauto's zijn betrokken bij ruim 4% van het totaal aantal ongevallen, terwijl zij bijna 15% uitmaken van het snelwegverkeer. De drie organisaties maken zich zorgen over de stijgende trend van zowel het aantal ongevallen met personenauto's als met vrachtauto's. Ook blijkt uit de quickscan dat het aandeel van ongevallen met buitenlandse vrachtauto's met ruim een kwart substantieel is. De quickscan geeft onvoldoende inzicht in de onderliggende oorzaken van de ongevallen met vrachtauto's. Nader onderzoek is noodzakelijk. TLN, EVO en KNV benadrukken dat Nederland één van de transportveiligste landen van Europa is en dat is een positie die niet verloren mag worden. De Nederlandse chauffeur behoort tot de best opgeleide chauffeurs in Europa.

Tenslotte wordt in de quickscan voorgesteld om 1 november een proefproject te starten om vrachtauto's na ongelukken snel weg te slepen van de snelweg. Inmiddels is bekend dat de minister gehoor geeft aan het verzoek van TLN, EVO en KNV om de proef uit te stellen. Nu ontstaat ruimte om nader met het ministerie van Verkeer en Waterstaat te overleggen over de voorgenomen proef. Onder andere willen we met de minister praten over een snelle kosten-baten-analyse van de proef. Bovendien willen we dat de vijf jaar ervaring die het bedrijfsleven samen met Stichting Incident Management, waarbij alle pech- en ongevallen worden gemeld, heeft opgebouwd, bij de proef wordt betrokken.

Bel voor meer informatie naar:
Mark Dijk (TLN, 06-51807122), Peter van Rheenen (EVO, 06-55716565), Erik-Jan Blook (KNV, 070-3751713)