Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer

Toepsraak van minister Dekker bij de opening van het Electronisch aanleveren van akten (ELAN) van het Kadaster op 25 oktober 2005.

Dames en heren,

Ik sta vandaag graag met u stil bij een mijlpaal voor het Kadaster en zijn klanten. Het is tevens een mijlpaal voor een overheid die burgers, bedrijven en instellingen beter wil faciliteren bij het nemen van maatschappelijk initiatief. Een 'andere overheid' die helder, eenvoudig en klantvriendelijk wil zijn. Digitale dienstverlening is daarin heel belangrijk en het elektronisch aanleveren van kadastergegevens een essentiële schakel.

Toen ik bij mijn aantreden als minister voor het eerst het woord ELAN hoorde had ik nog geen voorstelling van de complexe en technische wereld die achter het electronisch aanleveren van akten (ELAN) schuil gaat. En dus ook niet hoe belangrijk dit zou kunnen zijn voor klanten van het Kadaster. Met de introductie van ELAN is het Kadaster uniek in Europa en daar ben ik als verantwoordelijk bewindspersoon trots op.

Het 'cadeau' (nu nog PM) dat ik zojuist heb mogen ontvangen markeert symbolisch de overgang naar nieuwe toepassingen van informatie en communicatietechnologie. Het spreekt tot de verbeelding dat met een druk op de knop hypotheekakten en akten van levering elektronisch worden aangeleverd aan het Kadaster en snel worden ingeschreven in het openbaar register. Met de toepassing van de informatietechnologie kan zowel het Kadaster als het notariaat de kwaliteit en efficiency van de dienstverlening verbeteren. Dit is in het voordeel van de burger en andere klanten van het Kadaster.

Maatschappelijke ontwikkelingen vragen om het bij de 'tijd' brengen van de wettelijke voorschriften voor openbare registers voor registergoederen.De start van de elektronische aanlevering is met de Herziening Kadasterwet I een maand geleden officieel mogelijk geworden. Ik kijk terug op een intensief wetstraject. Een project dat bij elkaar ongeveer 8 jaar heeft geduurd. Het uiteindelijk wetsvoorstel was het waard. Omdat het praktisch is en aansluit op de wensen van de klanten van het Kadaster, waaronder het notariaat.

Met dit wetsvoorstel wordt het mogelijk dat u akten direkt na ondertekening aan het Kadaster ter inschrijving aanbiedt. Dit gebeurt op een veilige zorgvuldige manier die de rechtzekerheid waarborgt. Essentieel in dit proces is een door u te zetten elektronische handtekening. Hiermee heeft het Kadaster de primeur in Europa.

Het Kadaster neemt zijn verantwoordelijkheid als internationaal voorloper en ondersteunt een aantal nieuwe EU-lidstaten (bv Litouwen) met het moderniseren van hun register. Omdat deze landen relatief beperkte openbare registers hadden kunnen ze met de ICT-kennis een snelle inhaalslag maken. Daarbij speelt elektronische uitwisseling een belangrijke rol. Zo is ELAN ook een 'export'-product.

Veel klanten van het Kadaster zijn aangesloten op geautomatiseerde openbare registers en registraties. Dit stelt de gebruikers in staat de actuele bestanden van de registers on line en real-time te raadplegen. In dit kader zullen de analoge archieven voor zover mogelijk versneld gedigitaliseerd worden. Stukken ter inschrijving in de openbare registers worden snel en betrouwbaar digitaal vervaardigd en opgeslagen. Het Kadaster heeft de interne elektronische infrastructuur op orde en ondersteunt het proces met een steunpunt.

Ik besef dat het invoeren van ELAN een overgangstermijn vraagt en ook mischien een andere werkwijze voor u betekent. Elektronische aanlevering betekent zowel voor het Kadaster als u een efficiënter proces. In de bedrijfsvoering van het Kadaster zal dit ook merkbaar zijn. Om elektronische aanlevering verder te stimuleren zal van medio 2006 het ouderwets, dus analoog aanleveren, duurder zijn dan het digitaal aanleveren.
Ik hoop dat u als notarissen de komende jaren zult overstappen op het digitaal aanleveren van akten. Ik ondersteun de ambitie van het bestuur van het Kadaster om al in 2007 bereikt te hebben dat 90% elektronisch wordt aangeleverd. ELAN zie ik ook als een grote stap naar automatische acceptatie en mutatie in de toekomst.

Elektronische Overheid:
In het Programma Andere Overheid, waarmee het kabinet de werkwijze van de overheid wil moderniseren, neemt de " Elektronische Overheid" een prominente plaats in. Toepassingsmogelijkheden op gebied van ICT, zoals ELAN sluiten aan bij de maatschappelijke vraag naar meer eenvoud en transparantie in het berichten- en rechtsverkeer tussen burgers en overheidsinstaties. Zowel in het publieke als private domein.

Het zal u niet verbazen dat ik als coördinerend minister voor geo-informatie deze ontwikkelingen niet alleen van harte ondersteun, maar daar ook actief aan bijdraag. Het geo- informatiebeleid is daarbij niet slechts van belang voor de rechtszekerheid, maar ook voor een betere band tussen burger en bestuur op beleidsterreinen als externe veiligheid, digitale uitwisselbare ruimtelijke plannen en de totstandkoming van één loket voor vragen en vergunningen omtrent de leefomgeving.

Eén van de belangrijkste onderdelen van de Elektronische Overheid is het programma stroomlijning basisgegegevens. Dit programma richt zich op de totstandkoming van een aantal basisregistraties en gemeenschappelijke voorzieningen voor het gebruik daarvan. Basisregistraties fungeren straks voor bestuursorganen als enige en unieke bron van essentiële gegevens. Deze zogenoemde 'authentieke gegevens' moeten bestuursorganen gebruiken in al het bestuurlijk verkeer met burgers en bedrijven, die deze gegevens in beginsel dan maar één keer hoeven te verstrekken.
Omdat alle overheden gebruik moeten maken van deze 'authentieke gegevens', kunnen de administratieve lasten voor burgers en bedrijven omlaag. Maar ook voor de publieke sector leidt dit hergebruik van gegevens tot kostenbesparing en efficiencywinst en dus tot minder bestuurlijke lasten. Ook zal de eenduidigheid en de kwaliteit van de binnen de overheid en de semi-overheid gebruikte informatie toenemen, wat zich vertaalt in een betere dienstverlening, een beter beleid en een betere handhaving.
Eenheid in registratie draagt verder nog bij aan de rechtszekerheid van burgers, bedrijven en bestuur, dat hoef ik u hier in dit gezelschap niet uit te leggen.
VROM werkt op dit moment aan een viertal basisregistraties, te weten Gebouwen, Adressen, Kadaster en Topografie en voor de potentiële basisregistraties Grootschalige Basiskaart Nederland en de informatie over de ondergrond (DINO) loopt thans de besluitvorming. Begin oktober heb ik een wetsvoorstel inzake de aanwijzing van de basisregistraties kadaster en topografie voor advies naar de Raad van State gestuurd. Bij de basisregistratie 'kadaster' gaat het om de registratie van onroerende zaken en de daarbij behorende eigendomsrechten en andere zakelijke rechten inclusief de kadastrale kaart. De basisregistratie 'topografie' bestaat uit de digitale topografische kaart 1:10.000 van Nederland. Beide registraties hadden al een wettelijke grondslag, maar door de aanwijzing als basisregistratie wordt vooral het verplicht gebruik van deze informatie door de overheid beter geregeld waardoor binnen de overheid overal van deze basisinformatie wordt uitgegaan. Binnenkort zal VROM samen met het kadaster ook bij de notarissen aankloppen om te overleggen over het gebruik van de basisregistraties. Niet alleen de kadastrale registratie, maar ook de basisregistraties voor adressen, gebouwen personen en bedrijven gaan een belangrijke rol spelen bij de registratie van rechtszekerheid. Ik wil u vragen daarbij actief met ons mee te denken hoe we dit ook bij uw werkzaamheden kunnen inpassen.

Dames en heren, Raad van Bestuur van het Kadaster, medewerkers en genodigden,

Nogmaals gefeliciteerd met het bereiken van deze mijlpaal voor het Kadaster en dank voor uw bijdrage aan het realiseren van een efficiënter en klantvriendelijker overheid.